Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
گزارشگرى چندرسانه اى تاجيک ها

برای نخستین باردر تاجیکستان، در نیمه دوم ماه اکتبر، دوره ای برای آموزش روزنامه نگاری چند رسانه ای در شهر دوشنبه برگزار شد. در این دوره ١٩ روزنامه نگار، عکاس و دانشجوی تاجیک شرکت جستند. این دوره از سوی کانون محیی الدین عالمپور با همکارى جديد ميديا برگزارشد تا دریچه ای نو به روی روزنامه نگاران تاجیک بگشاید و آنها بتوانند با روزنامه نگاری چند رسانه ای اینترنتی آشنا شوند.

محیی الدین عالمپور از معدود روزنامه نگاران  فارسی زبان بود که  در رسانه های چاپی، رادیو و برنامه سازی برای تلویزیون کار کرد و در هر زمینه، و به خصوص در هنر عکاسی، آثار برجسته ای از خود بجا گذاشت.

عالمپورپیش از فروپاشی شوروی همکاری خود را در دوشنبه با بی بی سی آغارکرد و نخستین خبرنگار بی بی سی در تاجیکستان بود. او در سال ١٩٩٥ در شهر دوشنبه کشته شد. 

از عالمپور چندین کتاب، مجموعه عکس، صدا و فیلم به جا مانده است. کانون عالمپور برای بزرگداشت خاطره، حفظ و نشر آثار این روزنامه نگار و نیز آموزش روزنامه نگاری تأسیس شد.

گذشته از مؤسسه جدید میدیا، دفتر بی بی سی در دوشنبه و نیزسازمان جامعه گشاده در تاجیکستان در برگزاری این دوره آموزشی چند رسانه ای،  با کانون محیی الدین عالمپورهمکاری داشته اند. 

شرکت کنندگان در این دوره گزارش هائى تولید کردند که برخى از آنها را به تدريج در صفحات جدیدآنلاین منتشر خواهيم کرد.

 

نخستین گزارش مصور از اين مجموعه را که سهراب ضيا در باره توليد سوختِ بديلِ بيواتانول در تاجيکستان تهيه کرده در بالاى اين صفحه و متن همراه آن را در پائين مى بينيد.

 

می سوزد، اما بی دود
سهراب ضیا

خبرهایی که هر روز از گوشه و کنار دنیا از خشک سالی و طوفان های ناگهانی می رسد، بحث گرمایش زمین را داغ تر می کند. ایالات متحده آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا را دارد، هنوز آماده پذیرش این امر نیست که باید در کاهش آلودگی ها نقش مهمى ایفا کند.

کشور چین، به عنوان قدرت نوین اقتصادی، نیز نمی خواهد پیش از آن که اقتصادش پا به پای کشورهای غربی توسعه یابد، از نرخ رشد اقتصادی خود بکاهد. آنچه به گازهای گلخانه ای موسوم است، اغلب از کشورهایی برمی خیزد که صنعتی اند و یا مصرف کننده تولیدات صنعتی.

تاجیکستان بعنوان کشوری کم جمعیت و رشد نیافته، نقش کمتری در آلودگی ها دارد، با این حال اگر علیرغم نیاز به مواد خوراک اولیه بتواند نقش کوچکی هم در کاهش آلودگی ها ایفا کند، شاید نمونه خوبی باشد برای گام هایی که در مبارزه با گرمایش زمین می توان برداشت.

میزان ذخایر کل نفت در قلمرو تاجیکستان بیش از ١١٣ میلیون تن و گاز طبیعی حدود ٩٠٠ میلیارد متر مکعب ارزیابی می شود. مشکلات اقتصادی به این کشور امکان نمی دهد تا از این منابع و همچنین منابع انرژی آبی خود بطور کامل بهره بردارد.

حالا تاجیکستان سالانه از روسیه، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان ٤٠٠ هزار تن مواد سوخت وارد می سازد.

تاسیس شرکت خصوصی تولید بئو اتانول (bioethanol)، یک نوع بنزین یا سوخت گیاهی  از جوارى مکه (ذرت)  و آرد غیرقابل مصرف، اولین تلاش در تاجیکستان برای تامین  سوخت در داخل کشور است.

این نوع مواد سوخت از چند سال بدین سو در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته و در کشورهای آمریکای لاتین بسيارى از خودروها بئو اتانول مصرف می کنند.

در میان کشورهای مستقل مشترک المنافع، تاجیکستان پس از اکراین و قرقیزستان سومین کشوری است که تولید بئو اتانول را راه اندازی کرده است.

البته اخیرا ژان زیگلر Jean Ziegler،  گزارشگر سازمان ملل متحد در امر آذوقه، استفاده روزافزون از محصولات کشاورزى براى تولید مواد سوخت بیولوژیک ( بیو اتانول) را محکوم کرد.

به گفته آقای زیگلر، تولید بئو اتانول از محصولات کشاورزی منجر به افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی شده و گرسنگی بیشتری در پی خواهد آورد. این کارشناس سازمان ملل متحد پيشنهاد کرده است استفاده از محصولات کشاورزی برای تولید مواد سوختى دست کم برای پنج سال ممنوع اعلام شود.

قبلا اتحادیه بین المللی مالی نیز از تجربه روز افزون استفاده از غله برای تولید اتانول و اثرات نامطلوب آن بر جمعیت فقیر جهان ابراز نگرانی کرده بود.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.