Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
طراحی به زبان بشریت

از دور به کتیبه‌ای به خط میخی می‌ماند؛ تمیز و مرتب، اما میخی و کهن. نزدیک‌تر که می‌روی، اشکال انسان‌ها را می‌توانی تشخیص بدهی که هر کدام در حالتی متفاوت حک شده‌اند. این طرح عظیم گرافیک موسوم به "بشریت" که در نمایشگاه‌های گوناگون بریتانیا عرضه شده‌، از معروف‌ترین آثار "محمد نمازی"، فارغ‌التحصیل رشتۀ ارتباطات و طراحی کالج سلطنتی هنر لندن است.

محمد نمازی می‌گوید که طرح "بشریت" را انجام‌شده نمی‌داند. "دوست دارم این کار را تا آخر ادامه دهم؛ چون از این طرح خیلی لذت می‌برم و هر بار که دوباره سراغش می‌روم، انگار که دارم کار را از نو شروع می‌کنم".

برداشت خیلی از بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های محمد نمازی از این طرح انتزاعی، این بوده که لوحی از الواح باستانی را می‌بینند و از او نام این "زبان و خط" را پرسیده‌اند. نام زبان این طرح، اما، چیزی جز "بشریت" نیست که با استفاده از شباهت خود به رسم‌الخط‌های ابتدایی می‌خواهد به بدو پیدایش تمدن‌ها و در کل به ریشۀ واحد بشریت اشاره کند و تلویحأ ضرورت همبودی و زندگی مشترک مسالمت‌آمیز انسان‌ها از هر قاره و تمدنی را برجسته کند.

نمازی در توضیح نگاه خود به این طرح می‌گوید: "این همه انسان با پیشیه و فلسفه و فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف کنار هم زندگی می‌کنند و با وجود این همه تفاوت، دارای اشترکات بیشتری هستند که کمتر مورد توجه واقع شده‌است."

نمونه‌ای از ویدیو آرت‌های محمد نمازی در تالار سنت لوکز ارکستر سمفونيک لندن

محمد نمازی همراه با بابک هاشمی‌نژاد، یک طراح ایرانی دیگر مقیم بریتانیا، در روزهای نوروز سال گذشته در چارچوب طرحی دیگر تلاش کردند "فال حافظ" را با استفاده از هنر گرافیک به مردم این کشور معرفی کنند. تصویرهای انتزاعی نیوتن، مولوی و حافظ نیز که در نمایشگاه‌های کالج سلطنتی هنر لندن توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده‌است نیز از جملۀ آفریده‌های محمد نمازی است.

نمازی می‌گوید که تلاش کرده‌است بر شمار رسانه‌های مورد کاربردش بیفزاید که ویدئو آرت و عکاسی از جملۀ آنهاست. عکس‌برداری وی از زاویه‌های گوناگون سوژۀ واحد از جملۀ تازه‌ترین کارهای اوست. در مورد مجموعه عکس‌های "دست‌ها" نمازی می‌گوید: "این عکس‌ها حقیقت حضور دست در زندگی روزمره را ابلاغ می‌کند. خود من به عنوان یک هنرمند پیوند دست با ذهن را احساس می‌کنم".

محمد نمازی سال ۱۳۶۰ در تهران به دنیا آمد و پس از فراغت از تحصیل در دانشکدۀ هنرهای زیبای سوره، تحصیلاتش را در لندن ادامه داد و سال ۲۰۰۹ از کالج سلطنتی هنر لندن فارغ‌التحصيل شد.

در گزارش مصور این صفحه به کارگاه محمد نمازی در لندن سر می‌زنیم.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/02/17
آرزوی سلامت و موفقيت هرچه بيشتر هنرمندان كشورمان را از خداوند خواستارم . به اميد درخشش هرچه بيشتر شما.
آمنه
- یک کاربر، 2011/02/08
It is my honour to see iranian youths creating this beautiful masterpieace

m k
- یک کاربر، 2011/02/08
mohammad kareto didam va kehyle ghashang bod


sam
- یک کاربر، 2011/02/06
واقعأ شگفتی آور بود. من به عنوان يک فرد ايرانی به هر دو هنرمند تبريک می گويم و بدانيد که شما مايۀ افتخار ايران هستيد. سپاسگزارم
- یک کاربر، 2011/02/03
با تشکر از جوانان نوآور سرزمين پدری مان ايران. پيروز باشی، هموطن
جمشيد
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.