Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
میراث ناخواسته

شاید شما هم نام این عارضه را نشنیده باشید، اما هزاران نفر در دنیا دچار آن اند. عارضه یا سندرم داون Down یک بیماری موروثی است که رشد جسمی و ذهنی کودک را عقب می‌اندازد. مبتلایان به سندروم داون معمولاً دچار مشکلات یادگیری و مسائل رشد و تکامل هستند، اما با مراجعۀ به‌موقع به مراکز معتبر می‌توان درصد قابل توجهی از موارد سندروم داون را یشگیری کرد.

نام این بیماری برگرفته از نام یک پزشک انگلیسی (جان داون ۹۶ -۱۸۲۸) است که در قرن نوزده موفق به کشف این عارضه شد. این شایع‌ترین بیماری کروموزومی است که گفته می‌شود در هر سه هزار تولد، در یک مورد بروز می‌کند. کودکان مبتلا به این سندروم دچار عقب‌ماندگی ذهنی کم یا متوسطند و در ایران بیشتر به کودکان استثنائی معروفند.

آمارها حکایت از ۴۰۰میلیون معلول ذهنی در سطح جهان دارد، اما در ایران بنا به گفتۀ دکتر غلامعلی افروز، استاد و رئیس دانشکدۀ روانشناسی دانشگاه تهران، ۱۵۰هزار تن مبتلا به سندروم داون هستند. هم او می‌گوید که این بیماری در هر ۶۰۰ تولد در یک مورد بروز می‌کند.

از زمان شناختن بیماری داون تا به امروز، توجه به این دسته از بیماران در سطح جهان به‌ویژه در کشورهای پیشرفته به نحو قابل توجهی افزایش یافته و قوانین و مقرراتی برای تعلیم و تربیت آنان وضع شده است.

در ایالات متحده که شاید بیش از هر کشور دیگری در این زمینه پژوهش شده، علاوه بر مؤسسات و سازمان‌هایی که به این امر رسیدگی می‌کنند، مجلۀ ویژه‌ای نیز که توسط خود مبتلایان به بیماری داون اداره و نوشته می‌شود، وجود دارد. این مجله که "آپ بیت" (خوش بین) نام دارد، از سال ۱۹۹۴منتشر می‌شود.

در ایران هم مدارس و مؤسسات گوناگونی از سال‌های دور به این موضوع می‌پردازند و توجه به کودکان مبتلا به سندروم داون از نیمۀ دهۀ ۷۰ خورشیدی گسترش یافته و مطبوعات و خبرگزاری‌ها در بازتاب وضعیت این دسته از بیماران می‌کوشند. یکی از مؤسسات عمدۀ درمان این عارضه، کانون سندروم داون ایران در تهران است.

این کانون سازمانی غیر دولتی و مستقل است که تلاش خود را در جهت بهبود شرایط زندگی افراد با سندروم داون متمرکز کرده و می‌کوشد برای توانمندسازی هر چه بیشتر این افراد فرصت‌های مناسب آموزشی به وجود آورد و در عین حال حمایت‌های قانونی از حقوق اجتماعی‌شان فراهم کند.

این کانون بیش از ۵۰۰ عضو مددجو دارد که توسط ۲۵ مربی، مددیار و متخصص آموزش می‌بینند.

کلاس‌های توان‌بخشی شامل بازی‌درمانی، موسیقی‌درمانی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و آموزش‌درمانی به توانمند ساختن کودکان از دو تا ده سال می‌پردازند. کودکان ده سال به بالا که اکثراً در مدارس عادی به تحصیل مشغولند، همزمان در این کانون با شرکت در کارگاه‌های موسیقی، سفالگری، معرق‌کاری، نقاشی، تئاتر و حرکات موزون، توان حرکتی و ارتباطی خود را ارتقا می‌دهند و همزمان از کلاس‌های آموزشی برای مدیریت کردن زندگی شخصی خود بهره می‌برند. علاوه بر این، در کلاس‌های مهارت‌های زندگی به آنان مهارت‌های مورد نیاز در زندگی روزمره آموزش داده می‌شود.

فرزانه راجی در گزارش مصور این صفحه ما را به دیدن کانون سندروم داون ایران می برد.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.