Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دگردیسانه‌های ایرانی

 گالری "راسی اند راسی" لندن طی روزهای هفتم سپتامبر تا ششم اکتبر میزبان چهار زن هنرمند ایرانی‌تبار آمریکاست. کارهای سمیرا عباسی، پونه مغازه‌ای، کتایون وزیری و آناهیتا وثوقی را"جیشری آبیچندانی" Jaishri Abichandani ، که خود یک نقاش هندی است، در نمایشگاه "دگردیسان و بیگانگان"  گرد هم آورده‌است.

تندیس‌ها و عکس‌ها و تابلوهای نقاشی در این نمایشگاه بیانگر دیدگاه‌های این چهار هنرمند در بارۀ مفهوم‌های دگرگونی و تغییرپذیری در سرزمینی بیگانه است. یعنی تنها ایرانی بودن این هنرمندان نیست که آنها را در چارچوب یک نمایشگاه کنار هم آورده، بلکه به گفتۀ جیشری آبیچندانی، مسئول این نمایشگاه، جایگاه آنان به عنوان بیگانگان ساکن‌شده در آمریکا نقطۀ مشترک عمدۀ میان آنهاست؛ اشتراکی که روی برداشت‌های مشابه آنها از مقوله‌های هویت و بیگانگی و خودی بودن اثر گذاشته‌است. این بانوان هنرمند ایرانی یا بیرون از ایران زاده شده‌اند یا بزرگ‌شدۀ دیار غربت هستند. جابجایی فیزیکی و فاصله گرفتن از ریشه‌ها و نیاز دایم به تغییر و دگردیسی در عنوان نمایشگاه و آثار آن بازتاب یافته‌است.
 
در عکس‌های رنگی پونه مغازه‌ای آدمانی را با جامه‌های قومی رنگارنگ می‌بینیم که شمن‌ها و مردم کوچی آسیای میانه را در ذهن تداعی می‌کنند. اما در واقع، این عکس‌ها به دو جامعۀ تاریخی اشاره می‌کند: "کاکت‌ها" Cockettes The یا گروهی از بازیگران نمایش‌های خیابانی در سن‌فرانسیسکو و "حفارها" The Diggers، یک گروه پروتستان بریتانیایی در قرن ۱۷ میلادی که گرایش‌های اشتراکی (کمونیستی) داشتند. عکس‌های مغازه‌ای باور یا تصدیق بلاتصور بیننده از مفهوم‌های "بیگانه و مرموز" و "خارجی" را به چالش می‌کشد.
 
نقاشی‌های سمیرا عباسی از سلسلۀ "جـَـنگِ ازلی" به رنگ سرخ قهوه‌ای درگیری‌های نظامی جاری در خاور میانه را در تلفیقی با اسطوره‌های جنگ و جهاد و شهادت درهم بافته‌است. این نقاشی‌ها هم از اسطوره‌های شاهنامه و هم از رویدادهای تاریخ معاصر چون فجایع زندان ابوغریب تأثیر پذیرفته‌اند. 
 
"پوسترهای سینمایی" کتایون وزیری عنصرهایی از پیکرنگاری ایرانی دهۀ ۱۹۸۰ را کنار تصویرهای تبلیغاتی آمریکایی از همین دوره چیده‌است. به عنوان بخشی از این طرح، کتایون وزیری از بینندگان خواسته‌است که تصویرها و نوشته‌های روی پوسترها را بنا به تفسیر و تصور خود از آنچه می‌بینند، به طور دیجیتال تغییر دهند. نتیجۀ این همکاری هنرمند با مردم، بیست‌ودو پوستر فیلم‌های داستانی هالیوود است، با تصور و برداشت‌های مختلف از تصویرها و نوشته‌ها. 
 
در کارهای آناهیتا وثوقی می‌توان تلفیقی از نگاه طنزآمیز و برداشت ما از مفهوم "بیگانگی" را مشاهده کرد. تندیسک‌های او اندرونه یا احشا را با اشیائی چون کارد و پیچ و میله و گوش‌ماهی و روسری درهم آمیخته‌است که به تصویرهای برآمده از داستان‌های تخیلی می‌ماند که گویی اشکال زندۀ بیگانه بر جهان بشری حاکم شده‌اند.
 
آناهیتا وثوقی در توضیح بیشتر موضوع نمایشگاه "دگردیسان و بیگانگان" می‌گوید: "در عالـَم تخیل و داستان‌های علمی همۀ جسم‌ها تغییرپذیر و در صدد تبدیل شدن به چیزی دیگر هستند، اما در عین حال پیوسته از گزینۀ مرموز و غریب زیرفرهنگ خود الهام می‌گیرند". 
 
نمونه‌هایی از کاوش این چهار زن هنرمند در مقوله‌های دگردیسی و بیگانگی را می‌توانید در گزارش مصور این صفحه ببینید. توضیحات جیشری آبیچندانی، مسئول نمایشگاه و سمیرا عباسی، یکی از این هنرمندان، تصویرها را همراهی می‌کند.
 
Shapeshifters and Aliens
7 September – 6 October 2011
16 Clifford Street, London W1S 3RG
 
 
 

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- همایون، 2011/09/08
ضمن ادای احترام به این بانوان محترم این سوال را از حضورشان دارم که در توضیح چیستی این آثار ما باید متوسل به کدام مشخصه های قومی و فرهنگی بشویم؟ این آثار در چشم من علاقه مند به هنر و به ویژه هنر نقاشی یک تعداد آثار کاملاً شخصی است؛ به این معنا که قادر نیستند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. اگر اینها محصول کار یک سوئدی و یا نروژی و یا آلمانی بود، یک سوئدی و یا آلمانی راحت می توانست با آنها ارتباط برقرار کند. ولی وقتی می دانید که خلق کنندگان این آثار در همان فضای فرهنگی که من استنشاق کردم نفس کشیده اند و با همان مشخصه های فرهنگی که حس زیبائی شناسی من را شکل داده در رشد احساسات و ادراکات این دوستان دخیل بوده، آن وقت است که احساس می کنم چیزی بد فهمیده شده و یا اساساً فهمیده نشده. راقم این سطور هم مثل این دوستان هنرمند سالهاست که جلای وطن کرده و در غرب به سر می برد، ولی خیال نمی کنم صرف این حضور فیزیکی در غرب به تغییر در فلسفۀ فکری ما و نوع نگاه ما به هستی و حس زیبائی شناسی ما منجر شود. حداقل اینکه در فاصله یکی دو نسل معمولاً نمی شود شاهد چنین تغییراتی بود. البته می شود چیزهایی را دید و پسندید و تقلید کرد، ولی ایرادش این است که در همین حد باقی می ماند. با آرزوی موفقیت برای این دوستان هنرمند و با تشکر از جدید آنلاین
- یک کاربر، 2011/09/07
بیان عجولانه خانم گوینده، تمرکز تماشاگر را بهم میزند و فرصت تماشا ی نقا شی ها را از مخاطب می گیرد. من برای تماشای آرام کارهای بانو سمیراعباسی، بلندگو را بستم. با آرزوی توفیق بیشتر وآینده ای پربار برای هنرمندان جوان و کوشا.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.