Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
در کوچه‌های نی‌آوران

هادی آفریده

یک روز در کوچه وخیابانهای نیاوران در جستجوی شناخت بافت منطقه و یافتن سوژه گم شدم! وقتی داشتم خودم را پیدا می‌کردم با انبوهی از خانه‌های بزرگ اشرافی ویران شده آن ناحیه برخورد کردم و تصویر این ویرانی‌های باشکوه ایرانی در ذهنم ماند. همچنین بارها و بارها به کاخ موزه نیاوران رفتم  و توانستم دانستنی‌های جدیدی از گذشته تا امروز کاخ نیاوران که امروز به کاخ موزه ای تقریبا بزرگ تبدیل شده به دست بیاورم. وقتی که تمام کاخ موزه را بررسی و مشاهده کردم با تصاویری از زیبایی‌های معماری و هنر ایرانی برخورد کردم که بخشی از آن حفظ شده و بخش دیگر تقریبا ویران شده است. 

کم کم با اندک افرادی که در تسخیر کاخ نیاوران که گفته می‌شود تنها کاخی است که در جریان انقلاب هیچگونه آسیبی به آن وارد نشده آشنا شدم و توانستم سوژه‌های اولیه خودم را که افراد عضو کمیته نگهداری کاخ بعد از سقوط کاخ بودند را کشف کنم. همچنین با امام جماعت نیاوران "حاج آقا مصطفی" که گفته می‌شود نقش مهمی در حفظ و نگهداری کاخ تا ۴ یا ۵ سال بعد از تسخیر کاخ داشته یک دیدار کوتاه و چند گفت و گوی تلفنی داشتم وافرادی که در آن زمان با ایشان در نگهداری کاخ همکار بودند را به من معرفی کردند.

بیشترین اطلاعاتی که من از آن زمان و وقایع کاخ توانستم پیدا کنم از مجموعه مقالات و نوشته‌های منتشر شده در سایت کاخ موزه نیاوران، کتاب‌ها و کتابچه‌های راهنمای کاخ موزه نیاوران بود که روابط عمومی کاخ در این زمینه من را همراهی کرد.

اما مهمترین چیزی که برای هر مستندساز، خارج از اطلاعات مکتوب و شفاهی، داشتن تصاویری بکر و جذاب از گذشته است.  به کاخ موزه نیاوران رفتم تا از آرشیو آنجا استفاده کنم، اما با داشتن گنجینه ای بزرگ و گرانبها از اسناد تصویری فقط توانستم تعدادی عکس از دوران قاجار، تعدادی عکس جذاب از دوران نگهداری کاخ نیاوران و روزنامه‌های اسکن شده دوران انقلاب را بگیرم، که در میان موارد گفته شد عکس‌های نیروهای مردمی که برای نگهداری کاخ زندگی خود را رها کرده بودند و به شکل‌های گوناگون در کاخ مستقر شده بودند بسیار جذاب، دیده نشده و کاملا بکر به نظر می‌رسید.

من بیشتر در جستجوی فیلم‌های قدیمی آرشیوی از دهه‌های مختلف کاخ بودم. پس به آرشیو‌های مختلف فیلم از جمله تلویزیون و فیلم خانه ملی ایران سر زدم، در آرشیو تلویزیون چون فیلم قرار نبود محصول و تولید آنجا باشد ومن هم مستندساز تلویزیون نیستم اصلا موفق نشدم به لیست فیلمهای آرشیوی حتی نگاه کنم چه برسد به بازبینی ! اما در فیلم خانه ملی ایران اوضاع بهتر بود، چون فیلم " خاطره نی‌آوران " قرار بود با حمایت مرکزگسترش سینمای مستندوتجربی ساخته شود.

اولین گزینه فیلم " طپش تاریخ "بود. که با همکاری " آقای منوچهر مشیری " یکی از سازندگان آن، کپی فیلم در اختیارم گذاشته شد.

همچنین بخش مهمی از تصاویر را از مستندهای "برای آزادی" ساخته "حسین ترابی" و مستند "سقوط یک شاه" ساخته "مازیار بهاری" انتخاب شد و باز هم سعی کردم قسمت‌های بکر این فیلم‌ها را انتخاب واستفاده کنم.

همه چیز تا روز فیلمبرداری که در نیمه دوم بهمن ۱۳۸۷ بود تقریبا خوب پیش رفت. در روزهای آغازین فیلمبرداری خیلی اتفاقی در اینترنت با مصاحبه فردی به نام "محمدرضا مرادی" برخورد کردم که از ۹ سالگی در کاخ‌های ایران توپ جمع کن زمین تنیس بوده و در کاخ نیاوران در سالهای آخر قبل از انقلاب ۱۳۵۷ به سمت انباردار یا ظرف دار کاخ نیاوران درآمده بود، این شخصیت امروز انباردار کاخ موزه سعد آباد است، با او تماس گرفتم از او خواستم به کاخ موزه نیاوران بیاید و برای ما از دورانی که در آنجا بوده حرف بزند، که باز هم شانس آوردم و آقای مرادی قبول کرد و آمد و خاطرات خود را برای دوربین گفت و از کودکی خود تا آن روزی که شاه ایران را برای همیشه ترک کرد را توضیح داد. به نظر من حالا فیلم وزن و تعادل خود را پیدا کرده و از سالهای قبل از تسخیر تا زمان تسخیر که کاخ نیاوران دست نیروی‌های مردمی و انقلابی می‌افتد و تا امروز که به کاخ موزه تبدیل شده افرادی هستند که برای ما توضیح می‌دهند ماجرا از چه قرار بوده است.

ما کپی اولیه را به مرکز گسترش سینمای مستند که تهیه کننده فیلم است  برای بازبینی نشان دادیم . در آنجا پیشنهاد دادند که بخش‌هایی از فیلم را حذف کنیم و من از مجموعه مواردی که گفتند فقط چند مورد که به ساختار و حقیقت ماجرا ضربه نمی‌زد را اصلاح کردم و در این رفت و آمدها برای کمتر کوتاه کردن و انجام دادن و انجام ندادن اصلاحات‌هارد کامپیوتر هزار گیگابایتی پروژه پرید و ما مجبور شدیم فیلم را بر اساس تنها کپی دی وی دی که داشتیم دوباره در حدود ۲ ماه تدوین کنیم!

بعد از ماجراهای تدوین و بعد از اتمام صدا گذاری "حمیدرضا آفریده" برادرم که از نوازندگان مسلط موسیقی سنتی ایرانی است موسیقی فیلم را فقط با استفاده از ساز کمانچه ایرانی اما با رنگ صدایی نسبتا جدیدی که هم ایرانی است و هم موسیقی می‌تواند رنگ صوتی غیر وطنی داشته باشد را ساخت  و فیلم "خاطره نی‌آوران" امروز دارای موسیقی ارجینال است، اتفاقی که به دلیل کمبود بودجه وعدم حمایت از فیلم‌های مستند کمتر اتفاق می‌افتد.

فیلم سرانجام در اوایل پاییز ۱۳۸۸ بعد از گذشت حدود بیش  از ۱ سال آماده نمایش شد. احساس می‌کنم فیلم توانسته بخشی از تاریخ ایران را ثبت کند و می‌تواند برای آیندگان ارزشمند باشد.

شاید در پایان اشاره ی این نکته جالب باشد که چرا نام فیلم "خاطره نی‌آوران" است. منطقه نیاوران فعلی در گذشته نام‌های بسیاری از جمله "گِردِوی" داشته و گفته می‌شود در دورانی آن ناحیه نی زار و نیستان‌های وسیعی داشته و مردم به دلیل داشتن این نی زارها به آنجا در دورانی "نی‌آوران" می‌گفتند و به مرور نام "نی‌آوران" به نام‌های دیگر تغییر کرد و امروز به آنجا نیاوران می‌گویند. نام "خاطره نی‌آوران" به نوعی یاد آوری تاریخی بر قدمت و کهن بودن منطقه نیاوران امروز است.

در گزارش مصور این صفحه با ‌هادی آفریده، سازنده مستند "خاطرات نی‌آوران" به دیدن این دهکده قدیمی می‌رویم.

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2014/04/30
Chera az aghae Hadi Afarideh dige gozaresh nemizarid?
- افشین ه، 2011/01/09
هادی آفریده از تئاتر در سالهای دور 1378 می شناسم. زمانی که با دکتر صادقی کار می کرد او چه آن زمان که تئاتری بود و چه حال که فیلمساز است همیشه او را پرشور و شعور و با قدرت و اعتماد به نفس در کارش دیدم. خاطره نی آوران متسافانه اجازه اکران در ایران را ندارد، اما موفق شدم فیلم را هفتۀ مستندهای برگزیده جشن خانۀ سینما در خانۀ سینما ببینم. واقعأ فیلم دقیق و حساب شده ای تولید کرده که در نوع خودش مثال زدنی شده. درود بر این هنرمند عزیز.
- amirali، 2010/05/10
Hadi Afarideh az mostanad sazan sakht kosh iran ast ke chon shakhsiate mostaghel va honarmandane darad khod ra be sistem hae dolati naforokhte va albate midanamke chobash ra ham khorde ast
ma dar italy copy film ra ba hozore khode aghae afarideh didiam
- Abbas، 2010/01/27
مهارت هادی در تیزبینی و حفظ تقدس زیبائی اصیل فرهنگ ایرانی‌ و بکار گرفتن کلمات و نمایان کردن آن هنر بدون لطمه زدن به تقدس زیبائی، در این نمایش در چند دقیقه در طول زمان، بسیار تحسین انگیز است. زیرا دریدن تقدس زیبائی در تحت عنوان متخصص در هنر معماری و بکار گرفتن تخصص، ولی‌ تفکر را غرق در مادیات کردن، نتیجه آن دریدن آن است که هادی عزیز کاملا نشان داد که هنر یعنی‌ مهارت در بکار گرفتن قدرت تفکر و دیدن آن است، نه دریدن آن زیبائی در طول زمان. دسته دیگر حجاب بر روی زیبائی گذاشته و خود را محافظ زیبائی میدانند. دریدن و عریان کردن زیبائی همیشه شامل زمان بوده و میدانیم که هر زیبائی که شامل زمان شد مرگ را هم همراه دارد. نه پوشش آن میتواند از ظهور آن زیبائی جلوگیری نماید، نه عریان و یا دریدن آن. زیرا زیبائی همیشه خود را در تیزبینی یعنی‌ در جستجوی زیبائی در بکار گرفتن تفکر و درک آن در دقایق زندگی‌ و نه در عریان کردن و یا پوشاندن آن در لحظات زندگی‌ می‌توان یافت. همان طور که هادی و دوستانش توانستند نمایشی از زیبائی اصیل ایرانی‌ در اختیار هموطنان خود بگذارند. درک و یا دیدن وحدت در کثرت احتیاج مهارت در استفاده از قدرت تفکر و دریدن تحت عنوان آزادی و یا پوشش آن بزور همان است که در این ویدئو دیدیم. ارادتمند عباس، ولی‌ هنوز زنده در مکان در ونکوور کانادا در طول زمان در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۰، در جستجوی درک لحظات و به امید دیدار زیبائی وحدت در کثرت در جمع‌ شما خوانندگان و بینندگان عزیز، نه تحت آزادی در فرد فرد و عریان و یا دریدن آن، یعنی‌ کشتن آن زیبائی، و نه در تحت زور و پوشاندن آن یعنی‌ مرگ آن در اثر انفجار در زندانی بودن آن زیبائی.
- یک کاربر، 2009/12/21
دروووووووود بر مستندسازانی اینچنین سبز اندیش
- lale fakhimi، 2009/12/19
salam
merci az in gozaresh ke ma ro ba filmhae mostnady ke dar iran tolid mishe ashna mikoe
man modati ke daram talash mikonam mostanad besazam va shenidan harf hae afgae hadi afarideh baram mohem ast . chon in filmsaz az mostand sazan khobe irane va man dar iran chand ta az filmhash ro didim
fekr mikonid rahi bashe ke film ro tahiye kard ?
- یک کاربر، 2009/12/17
ای بابا کوتا بیان...حالا این آقا هادی یک چیزی گفت و به فیلم ساخت دیگه نباید که اینقدر خون خودتون را کثیف کنید. اگه کاشی ها درسته که دستشون درد نکنه اگر هم شکسته و خرابه همه دست به دست هم بدهند و تعمیرش کنند... ما اومدیم یه لقمه جدیدآنلاین ببنیم دیدیم به! الانه که گردن ما هم این وسط زده بشه! ایشاالله که همه کاشی ها درسته ...یه جوری این کاربرها را صلح و صفا بدهید! عزت زیاد
- پریش پاهکین، 2009/12/16
ایران همواره جاودانه خواهد ماند به همراه یادگارهای بس سترگش

ایران من پاینده باشی
- Payam NYC، 2009/12/16
i used to go to school right behind the palace.......and i used to play tennis in that tennis court in the palace.it was amazing.the most beautiful pair of tennis courts i have ever seen......although i grew up in farmaniye i think upper niavaran is probably the most nostalgic, rustic and beautiful neighbourhood in Tehran......childhood memories, bombings......the beauty of decay.
- کیومرث - ملبورن - استرالیا، 2009/12/14
میخواستم سپاسگزاری کنم که منو دوباره بردی به جایی که تا 24 سالگی عمرمو در نیاوران گذراندم و حالا هم پس از 25 سال دارم بر میگردم که در محل خودم باقی عمر را سر کنم و به مملکتم خدمت کنم . 25 سال پیش برای ادامه تحسیل از ایران رفتن و امروز با افتخار و با مدرک دکترا بر میگردم که با بچه محلهای خودم محجور بشم و در خاطرات غرق بشم . ای کاش میتوانستم نسخه ای از این داکیومنتری را داشته باشم .
- حمید، 2009/12/14
دوست دارم فیلم رو ببینم .قبلا از آقای هادی آفریده در جشنواره سال پیش سینما حقیقت فیلم مستند نقل گردارید رو دیدم و خیلی دوست داشتیم.
- زهرا، 2009/12/14
در جواب شما که از عملکرد میراث فرهنگی در مورد کاخ نیاوران دفاع می کنید .

همه اینها که می گین رو اگر هم بخواهم قبول کنم و در دفاع از فیلمی که ندیدم و نمی دانم دقیقا چیست اما شما ظاهرا بیشتر از من می دانید ... یک فیلم کوتاه همانطور که کارگردان توضیح داده در مدیا نمی تواند به همه چیز بپردازد فیلم درباره بیشتر آدمهاست تا اینکه بگوید میراث فرهنگی چه کرده و چه می خواهد بکند . کاخ نیاوران می تواند کارهای کرده یا در دست اقدام خود را به شکل یک مستند سفارشی بسازد و به مردم نشان بدهد ... ما شاالله که بودجه میراث فرهنگی کم که نیست! اما حرف من درباره فیلم نیست
من به شما گفتم که آن چیزهای که به عنوان فردی که با کاخ چهار تا خیابون فاصله دارم و از کافی شاپ آنجا استفاده کرده و می کنم این است که به عنوان یک شهر وند هر بار اوضاع خراب تر از گذشته است . مثلا همین مجسمه های استاد تناولی و اون مجسمه شصت در حیاط سربازها روش یادگاری نوشتن ! پشت کاخ صاحبقرانیه که مشرف به پارک نیاوران است را به زباله دونی تبدیل کردن و درختان کهن از بی توجهی خشک و شکسته شدن! میراث فرهنگی فقط آمده ظاهر را درست کرد و بس ! داخل اتاق ها که به سقف و دیوارها روی اثار هنری دوربین مداربسته میخ و پیچ کردین و آثار هنری را نابود کردن را چه می گوید ؟ در مورد گچ بری ها و آینه های که بر ثر ضربه خورد شده نظرتان چیست ؟ اتاثق های کرسی خانه و گچ بری های کنار دیوار با آن شعرهای بی نظیر ایرونی که بر اثر ضربه ریخته شده چی ؟ زمین چمن پشت کاخ که برای کنسرت استاد شهرام ناظری آمده بودیم را تکه تکه و توری ها را پاره و شلخته کردن را چه می گوید !! البته هنوز هم از سال گذشته تا الان و بعد از کنسرت استاد ناظری اونجا خرابه دانی است ... اینکه کاشی ها به اون شکل شکسته شده آیا مال آب و هوا است ؟ اگر هست پس چرا مرمت نمی شود ؟ شما قبلا گفتی که کاشی ها برای قاجار نیست برای دوره پهلوی دوم است خانه ما در پایین فرهنگسرای نیاوران50 سال قدمت دارد و شرایط آب و هوایی یکسان با آنجا داریم پس چرا کاشی کاری های ایط خانه ما سالم است ؟ استخر وسط باغ که تمام کاشی ها از بی توجهی ریخته چی ؟ مگه خود کاخ موزه درآمد ندارد چرا منتظر میراث فرهنگی هستن ؟ اوصولا کسی دل سوز این چیزا نیست
- یک کاربر، 2009/12/12
آن کاربری که گفته گزارشی بی سر وته و بی اعتبار به ما بگوید تا به حال چند کارگردان ومستندساز درباره موضوع بافت منطقه و کاخ جرات فکر کردن و فیلمسازی داشتن و چطور این فیلمی که کمتر آدمی تونسته ببینه رو دیده و حالا تشخصی می دین خوب نیست یا خوب است ؟
فیلم رو من ندیدم اما در وبلاگ هادی آفریده اگر بروید نامه های که ایشون به روزنامه ها و خبرگزاری ها که نوشته هست درباره اینکه فیلمش توقیف و کلا اجازه نما یش نداره هست و فیلم رو جشنواره مستند تهران و جشنواره فیلم کوتاه تهران از جشنواره در آورده. تجربه نشان داده هر فیلمی که در ایران به این شکل توقیف و جلو دیدنش گرفته میشه کا ر خوبیه
- یک کاربر، 2009/12/12
در پاسخ به كاربر محترم زهرا خانم بايد عرض كنم مقصود من اين نبود كه كاخ نياوران هيچ مشكلي ندارد، فقط مي خواستم بگويم بايد مسايل را واقع بينانه ديد. ببينيد كاخ نياوران دفتر شاه و محل زندگي او بوده و از طريق وزارت دربار بودجه هنگفتي داشته است. اما الان فقط يك اثر تاريخي بين دهها اثر تاريخي كشور است و ديگر نمي توانند آن بودجه را برايش در نظر بگيرند. مثلا مجموعه نياوران و سعدآباد با مجموع مساحت 122 هكتار قبل از انقلاب دو هزار باغبان داشته اند اما الان سازمان ميراث فرهنگي نمي تواند اين مقدار نيرو را تأمين كند. ما 25 هزار اثر ثبت شده ملي داريم كه نياوران يكي از آن هاست. درعين حال پروژه هاي مرمتي زمانبر هستند و مشكلات يك شبه حل نمي شود.الان براي دفع همان رطوبتي كه آيينه ها را خراب كرده در حال ايجاد كانال هاي ناكش هستند كه بعيد مي دانم نديده باشيد. البته قبول دارم كه در زمان دولت فعلي مشكلات آثار تاريخي خيلي زياد شده است. نهايتا اين كه يك مستند ساز بايد همه اين جوانب را در نظر بگيرد نه اين كه مثل مردم كوچه و بازار بدون بررسي همه جوانب حرف هاي تند و احساسي بزند و بقيه هم نتيجه گيري سياسي داشته باشند.
- سینما جوان بوشهر، 2009/12/12
از اینکه به این فیلمساز و فیلم او پرداختنین سپاس گزار هستیم. به امید فیلم دیدن فیلمهای دیگری از هادی آفریده مستندساز خوب کشورمان .
بچه های سینمای جوان ایران - دفتر بوشهر
- شمرون، 2009/12/12
دمت گرم . خیلی با حال بود . چه جور فیلم میشه دید ؟
- امتیاز، 2009/12/12
ما در روزنامه سینمایی امتیاز گفت وگوی در اول آذر 88 با آقای هادی آفریده درباره این فیلم داشتیم . همچنین نقد خوبی هم آقای وحید فرازان به نام ( زاوال آرمان ها ) درباره فیلم نوشته که بخش های از این نقد رو در کامنت بعدی می اوم . در اینجا از فیلمساز ارزشمند سینمای مستند ایران آقای هادی آفریده که می دانم با سخی ها زیادی فیلم را ساخته و برای جلب نظر دیدگاه مدیران سینمایی ارشاد حاضر به ممیزی کردن فیلم نشدن و سندی تازه از رویدادی که کمتر درباره آن حرف زده میشد را تهیه کرده است تشکر و قدردانی می کنم . امیدوارم روزی این فیلم را کامل و بدون سانسور همه ببینید تا متوجه شوید از چه حرف می زنم .


- سوزان، 2009/12/12
فردی که خودت رو یک کاربر معرفی کردی ... شما چطور فیلمی که ندیدی رو بی اعتبار می دانی ؟ بهتر بود فیم را می دیدی تا بهتر بتونی در موردش حرف بزنی . فیلم خاطره نی آوران در مورد ماجراهای تسخیر کاخ در زمان انقلاب 57 است و فقط اشاره ای کوچک به قدمت دوران قاجاری کاخ نیاوران دارد .
- naser، 2009/12/12
بنده و دیگر دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ وهنر در رشته علوم اجتماعی و انسان شناسی فیلم آقای هادی آفریده را دیدیم . این فیلم به نظر ما نمونه کاملی ازیک مستند انسان شناسانه است که از طریق آقای شاه حسینی نگهیان امروز کاخ و آقای مرادی ظرف دار کاخ تاریخ شفاهی و گم شده آن سالهای قبل و بعد از انقلاب ایران را البته بخش مربوط به کاخ نیاوران را ثبت می کند. مستند خاطره نی آوران بر اساس اسناد موثق تصویری که در تیتراژ آخر نام آن اسناد آمده است ساخته شده و وفا داری کارگردان به محیط و اینکه سیاه نمایی نکرده است قابل احترام است . چون کارگردان همون جور که خرابی ها رو نشون داده تالار های سالم نگهداری از کخ ها رو هم نشون داده و این بر سندیت فیلم می افزاید - باز هم بر آقای هادی افریده خسته نباشید می گم
- ب.ف.، 2009/12/12
ادامۀ نظر از پائين:
شاید شما بر آن واقف نباشید، که بطور کلی در تمامی دوران پهلوی، چه پهلوی اول چه پهلوی دوم، جایز نبود که از روستاها و مردم روستاهای ایران تصاویری تهیه شوند، چه که حکومت بر این عقیدۀ نابخردانه بود که این تصاویر باعث تخدیش چهرۀ ایران در اذهان عمومی کشورهای غرب می شدند. اگر در آرشیوهای عکس های قدیمی ایران کنکاش بفرمائید، متوجه خواهید گردید که ما عکس های بیشتری از روستاهای ایران، و مردمشان، در دوران قاجار در دست داریم تا در دوران پهلوی! شایسته است که بخاطر بیاوریم که آقای «داریوش مهرجوئی» متحمل چه زحماتی شدند تا بتوانند فیلم «گاو» (بر اساس داستان کوتاهی از مجموعۀ «عزاداران بَیَل» اثر مرحوم «غلامحسین ساعدی») را بسازند و بعد هم آنرا به نمایش عمومی در آورند (این فیلم بطور غیر قانونی از ایران خارج گردید و برای اولین بار برای عموم در خارج از ایران، در «جشنوارۀ فیلم شیکاگو»، به نمایش گذاشته شد). تمام اینها بر این پایۀ ننگین که ایرانیان نمی باید آنطور که بودند خود را به جهانیان بنمایند -- ما باید از آنچه خود بودیم و نیاکانمان بودند خجل می بودیم (روانشناسان بخوبی واقفند که اینچنین تمایلات مبیّن چه اختلالات روانی انسان می باشند). نتیجه آنکه برای چند نسل ایرانیان از فرهنگ و تاریخ خود (چه بد، چه خوب) جدا گشتند، فقط بر این اساس نامیمون که جهان غرب به ما به دیدۀ خوش بنگرد.
در خاتمه، شایسته است که ذکر نمایم که «بساز و بفروشها» (نه «حکومت» یا «حکومت ها») با آنچه در دهه های اخیر بر سر تهران و شهرهای دیگر ایران آورده اند، بقول معروف دست مغول ها را هم از پشت بسته اند. در صورت تمایلتان می توانید برای مثال به مقاله وعکس هائی که جناب آقای «کامران عدل» در این مورد در مجلۀ Iran Journal of Architecture به چاپ رسانده اند رجوع بفرمائید. آقای عدل در بین سالهای 1364 و 1368 قریب به شش هزار عکس و اسلاید از مناطق مختلف تهران تهیه نمودند (از محله هائی مانند «چاله میدان»، «سر قبرآقا»، و غیره) که بخشی از آنها را در کتابی نیز منتشر نموده اند. با تقدیم احترامات، ب.ف.
- زهرا، 2009/12/12
در پاسخ به خانم محترم سمیرا که فرمودن که کاخ ویران نشده و جدید آنلاین بدون تحقیق به حرف های آقای آفریده پرداخته فقط عرض کنم که اتفاقا من به همراه دوستی که تازه به ایران آماده بود و علاقه مند بود کاخ موزه نیاوران را ببیند هفته پیش به آنجا رفتیم باید بگویم .
همین یک هفته پیش به کاخ نیاوران رفتیم و صحنه ها و خرابی ها را دیدیم . بخشی از این خرابی ها تازه است و مشخخص است که نهگداری درستی از آنجا نمی شود .مثلا بعد از تالار صاحب قرانیه شما به راه روی می رسید که پله های آن منتهی به حیاط کاخ می شود در آنجا مجسمه های سنگی هنرمندان ایتالیایی است با آینه های بزرگ - آن آینه ها در اثر عدم رسیدگی میراث فرهنگی و شرایط بد محیطی دیگر خاصیت آینه بودن ندارد. در آن تالار ها شما بوی رطوبت و گندیدگی آب فاضلاب را هم حس می کنید . یا وقتی به زیر زمین کاخ صاحب قرانیه می روید با گچ بری های ترک خورده و ریخته شده برخورد می کند. تازه دوربین های مدار بسته به شکل بدی روی آینه ها و گچ بری های قدیمی نسب شده و باعث شده آن آثار تاریخی بریزد . قسمتهای از سقف ها نیز شکم داده و بر اثر رطوب در حال ریزش است . همچنین پشت کاخ صاحب قرانیه که هم دیوار پارک نیاوران است به زباله دانی سرباز ها و باغبان ها تبدیل شده. در آنجا درختان بزرگی از دوره ناصری است که به دلیل عدم باغبانی علمی و آشغال دانی که درست کردن آن پشت دارند خشک می شوند . آن کاشی ها که گفتین در پشت تالار اصلی و ساختمان مدرن کاخ است که وقتی ما از نزدیک دیدیم متوجه شدیم با چک کش خورد شده است و ربطی به آب و هوا ندارد . تازه اگر هم آنها قدیمی و برای دوره ناصری نباشد دلیل می شود این گونه ویرانش کنیم ؟ ... من فیلم خاطره نی آوران را ندیدن اما چیزی های که شما گفتین در آن فیلم هست اما واقیعت ندارد را نمی پذیرم چون خودم با چشمانم دیدم که در آنجا چه می گذرد. دوستانی که جدیدا به آنجا رفتن هم می تونن بگم و اگه هم نرفتن برن ببینن
- یک کاربر، 2009/12/11
یک گزارش بی سروته و بی اعتبار.اصلاً معلوم نیست کارگردان (!) چه می خواهد بگوید. گذشته قاجاری نیاوران داستان دیگریست ودوران پهلوی آن داستانی دیگر.وچه روزها وشبهایی برآن گذشت درآن پانزده سال ، از روزی که کاخ آماده زندگی شد تا روزی که با خروج ساکنینش،تاریخ پادشاهی در ایران پایان گرفت.امیدوارم روی همین سایت جدیدآنلاین فیلم اصلی راببینیم.
- ب.ف.، 2009/12/11
سرکار محترم خانم «شقایق الورد»، اینجانب بهیچوجه قصد دخالت در امور سیاسی در صفحه های «جدید آنلاین» را ندارم، چه که بر این باورم که «جدید آنلاین» نباید دستخوش تمایلات سیاسی روز ما گردد، ولی باید به عرض شما برسانم که اگر قرار باشد حکومتی را همتراز با مغول ها قرار داد، بدون هیچ شبهه (و این یک حقیقت تاریخی است که اهل فن جمعاً در آن اتحاد نظر دارند) حکومت رضا شاه پهلوی، پهلوی اول، آن حکومت است (در راستای آنچه عرض نمودم، اینجانب بهیچوجه قصد بی احترامی به شخص رضا شاه پهلوی را ندارم، چه در اینجا و چه در جای دیگر؛ تنها مقصودم از ذکر نکته اخیر بیان یک حقیقت تاریخی است که اهل فن بر آن واقفند). رضا شاه به اسم تجدّد یکتنه تمامی تهران قدیم را در حقیقت از روی خاک تهران محو ساخت -- اگر از «کاخ گلستان»، «کاخ صاحبقرانیه» - در «نی آوران» - و یکی دو مکان پر قدمت دیگر بگذریم -- مانند «محلۀ عربها» در حوالی خیابان «ناصر خسرو»، ایشان تیشه بر ریشۀ هر ساختمان و محلۀ تهران قدیم نهادند. برای مثال، ایشان تمامی دیوارهای باستانی محیط بر شهر تهران را نابود نمودند، تا جائی که امروز یک قطعه از این دیوارها برای نمایش در یکی از موزه های ایران در دست نیست (مقایسه بفرمائید با «دیوار برلین»).

ادامۀ نظر در بالا
- سميرا، 2009/12/11
من به بخش اول حرف هاي آفريده درباره ده نياوران و كوچه باغ هايش هيچ اعتراضي ندارم و همه را عين واقعيت مي دانم. اما صحبت هاي ايشان درباره ويران شدن كاخ نياوران نادرست است و متأسفانه جديدآنلاين هم بدون تحقيق تريبون چنين حرف هاي بدون استنادي شده است. چرا ما عادت داريم همه چيز را سياه ببينيم؟
كاخ نياوران در ده سال اخير مداوما تحت پروژه هاي مرمتي بوده است. كوشك احمدشاهي و كاخ اصلي مرمت شده اند، موزه جهان نماي خانم فرح ديبا با هزينه بسيار زياد چه از نظر سيستم امنيتي، چه از نظر دكوراسيون داخلي و چه از نظر سيستم نورپردازي بهسازي شده و براي حفظ كاخ صاحبقرانيه محدوديت هايي از نظر تعداد بازديدكنندگان روزانه قايل شده اند آن كاشي هاي ريخته اي كه نشان مي دهند، پشت تالار آبي دوره محمد رضا شاه واقع شده اند و اگرچه بايد مرمت شوند اما هيچ ربطي به دوره ناصرالدين شاه ندارند، تنديس هاي استاد تناولي اصلا براي محيط بيروني ساخته شده و متريالشان ضد زنگ است.
خرابي هايي كه در باغ نشان مي دهند مربوط به ايجاد كانال ها زه كش است كه در يك پروژه تأسيساتي پيش بيني شده به نظرم بهتين دليل بر رد حرف هاي آقاي آفريده اين است كه برويد و كاخ نياوران را از نزديك ببينيد. البته مشكلاتي هم هست ولي كاخ نياوران ويرانه نيست
- نور، 2009/12/11
عالی‌ بود، امیدوارم تا دیرتر نشده، راجع به بقیه محله‌های تاریخی تهران و شمیرانات، مستند های اینگونه ساخته بشه.

- شقايق الورد، 2009/12/11
نميدانم آيا مي شوداين همه ويراني راجبران كرد و آيا اگر حكومت عوض شود توان مقابله با اين نابوديها را دارد ؟يا نه در تاريخ ،حكومت اسلامي همسنگ دوره مغول ارزيابي ميشود كه:آمدند ،كشتند ،بردندورفتند
- یاسمن، 2009/12/10
بادرود. با مستند های و فیلم های داستانی هادی آفریده آشنا هستم.... «نارنجي»، «زير درختان كاج»، «پدر»، «مراسم صبحگاهي»، «نقل گرد‌آفريد» و «خاطره ني‌آوران ... او فیلمسازخوشفکری است که نگاه بسیار ظریفی دارد. امیدوارم که همواره بتواند کنکاش گر باشد و به موضوعات بکر دست یابد....بدرود .یاسمن محقق تاترو مستند ساز از قطب شمال
- Masoud، 2009/12/10
dastet dard nakoneh
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.