Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
خاطراتی از جوچی
داوود خراط*

در سال ۱۳۴۶خورشیدی بعد از پایان دورۀ آموزشی نظام همراه با ۳۰ نفر از همقطاران عازم اصفهان شدیم تا در یکی از روستاها به عنوان سپاهی دانش خدمت کنیم. یازده نفر ما همراه با راهنما عازم دهات بخش فلاورجان و هرکدام در دهی مستقر شدیم.

جوچی دهی بود که به نام من افتاد؛ دهی از توابع "پیر بکران" در جنوب غرب اصفهان، با ۱۵۰خانوار و ۵۵۰ نفر جمعیت که از سه خاندان تشکیل شده بودند.

دبستان در کنار قبرستان و در دامنۀ کوه زیبایی قرار داشت که بعد از ظهرها محل آسایش فکری من بود. دانش‌آموزان با ولع خاص از صبح زود در حیاط مدرسه جمع می‌شدند. خط مشی من در این ده تدریس همراه با داستان‌گویی و شعرخوانی بود.

ده جوچی یک کیلومتر با ده پاوا و دو کیلومتر با ده پیربکران فاصله داشت. مقبرۀ قدیمی پیربکران، وزیر پر اقتدار دوران سلجوقی، در روستای پیربکران قرار داشت.

زمستان زیباترین نمایش طبیعت را به این منطقه می‌داد. درختان زیر لایه‌های برف قرچ قرچ صدا می‌کردند و شب‌ها زوزۀ گرگ‌ها به‌خوبی به گوش می‌رسید.

بعد از هجده ماه، خدمتم به پایان رسید و شش ماه بعد برای ادامۀ تحصیل عازم آمریکا شدم. لیکن یاد آن ده همیشه در ذهن و قلبم بود.

همواره آرزو داشتم دوباره گذارم به جوچی برسد و سرانجام بعد از سی و هفت سال بخت به من یاری کرد و در سال ۲۰۰۵ میلادی همراه با همسرم به ایران و برای چند روز به اصفهان رفتیم و به دیدار ده جوچی رسیدیم.

جاد‌ه‌ها اسفالته شده بود، ولی کوه‌های اطراف هنوز حس آشنایی قدیمی را می‌داد. ده پیربکران به شهرکی تبدیل شده بود که چند خیابانش پر از ترافیک ماشین‌های باربری بود. قلعۀ ده پاوا از بین رفته و جایش را مزرعۀ برنج گرفته بود.

مسجدی در دهنۀ جوچی بنا شده بود. مدرسه هنوز هم در جای خود باقی بود، لیکن میله‌های آهنی جای خود را به دیوار گلی داده بود و مختص تعلیم دخترانی بود که نصف روز را در مسجد می‌گذرانیدند.

روبروی مدرسه مردی مشغول تعمیر خانۀ خود بود که به ما خوش‌آمد گفت و بعد از آن که خودم را معرفی کردم، با تأسف به اطلاع من رسانید که بیشتر اهالی مرده‌اند و فرزندانشان برای کار به شهر کوچ کرده‌اند.

موتورسواری برای ادای احترام توقف کوتاهی کرد و بعد از آن که داستان تجدید دیدار من از روستا را شنید، با چشمان شیدا نگاهی به من انداخت و مرا در آغوش گرفت. او تنها بازمانده از شاگردان ده جوچی بود که هنوز هم در ده زندگی می‌کرد.

انتظار نداشتم که ده را در این حالت ببینم، لیکن خیلی خوشحال شدم که دست‌کم یک نفر از اهالی ده مرا شناخت.

 


*داوود خراط از کاربران جدیدآنلاین در آمریکاست.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- زمانی، 2018/04/14
سلام آقای خراط. سالهاست که من دنبال معلم کلاس اولم می گردم. ایشان آقای علی اصغر عیسی پور ، در سال 1346 سپاهی دانش روستای سورک در چهارمحال و بختیاری بودند. شاید شما بتوانید به من کمک کنید . اگر اینطور است سپاسگزار می شوم که با من تماس بگیرید. زمانی
- داود خراط، 2014/10/08
از دوستان عزيزي كه در عرض اين چند سال در مورد تهيه خاطراتي از جوچي تشويق و ابراز احساسات نمودند ممنونم. اي كاش مي توانستم كليه وقايع دفتر خاطرات روزانه خود را در مدت اقامت جوچي با همه شما در ميان نهم.
اكنون هم كه مدت ٤٥ سال از ايران به دور هستم، ليكن خاطرات جوچي و كشور عزيزم تمام وجودم را در بر گرفته و به شما قول مي دهم كه تا آخرين نفس در وجودم باقي خواهد ماند.
داود خراط
- یکی از جوچی، 2014/07/15
سلام،
شما دقیقا چه سالی در جوچی تدریس می کردید؟
- یک کاربر، 2014/06/10
سلام. من تو همون مدرسه درس خوندم. اگرچه سال ها بعد دنیا اومدم. واسه اونایی که این مدرسه و ساختمونشو ندیدن: یه ساخت به سبک اروپایی با در بزرگ نرده ای سبز رنگ و دیوارایی با نرده هایی به همون سبک.یه حیاط خیلی بزرگ که ساختمون مدرسه تو ضلع جنوبیش بود. از در مدرسه تا ساختمون یه راه سیمانی بود که دوطرفش درخت بود. اطراف ساختمون مدرسه و مسیر منتهی بهش حیاط مدرسه می شد که هم بزرگ بود هم با صفا. ولی قشنگترین قسمت مدرسه دفترش بود با کاغذ دیواری کرم رنگ با گلا و خط های عمودی سبز که خاطرش با ترس از "سوزن پا فلجی" گره خورده! خیلی از هم سن و سالهای من "خانم قربانی "- مدیرکهنه کار مدرسه- رو یادشونه و میدونن متوجه منظورم میشن. آقای خراط سال هایی که من اونجا درس خوندم سال های جنگ بود و حال و هوای مدرسه قطعا با سال هایی که شما اونجا بودین خیلی فرق داره. اون روزها سالی یه بار بساط دیگ مربای هویج واسه جبهه درست جلوی ساختمون مدرسه پهن می شد و چه شور و هیجانی داشت. من سال هاست دیگه اونجا زندگی نمی کنم. با وجود پشت سر گذاشتن پیج خم زیاد تو زندگی و دیدن و زندگی کردن تو جاهی مختلف هنوز فکر می کنم بهترین سال های زندگیم تو رو تو مدرسه جا گذاشتم.
- s;f، 2013/12/11
اقای خراط خواهش می کنم بیشتر برامون از جوچی توضیح بدهید.
- جوان 27ساله از جوچی، 2013/10/26
خیلی جالب بود همیشه دوست داشتم ده مان را در گذشته ببینم وقتی این مطالب را می خواندم حس عجیبی داشتم از شما تشکر می کنم. در آن دوران نبودم اما وقتی این مطالب را می خواندم مثل اینکه خودم در آن روزها بودم.
- ن، 2013/08/28
سلام من هم سن شما نیستم و اهل روستا هم نیستم ولی منم خاطرات قشنگی از زاینده رود زیبا بیشه درختان و هنوز صدای پرندگانی که آرامش خاص به من می دادند را از یاد نمی برم ولی حیف که با از بین بردن درختان و دست بردن در طبیعت این روستا کمی زیبایش را ازبین بردند. امروز شهریور 92 هست من آرزوی سلامتی وخوشبختی برای شما و خانواده گرامیتان دارم هر کجا باشید لبخند همیشه بر لبانتان جاری باشد خدا نگهدار.
- یک کاربر، 2013/06/22
از آقای خراط به خاطر این کلیپ زیبا از روستای جوچی واقعا ممنون هستیم.
- ali_m_mkh(altra.ir)، 2013/05/05
salam
age emkan dare in filmo be Email man befrestid
__________________
جدیدآنلاین: امکان ایمیل گزارش تصویری برای شما وجود ندارد. شما می توانید با استفاده از "کد نمایش اسلاید در سایت های دیگر" که در زیر فایل فلش قرار گرفته گزارش تصویری را به وب سایت خود پیوند دهید.
- ع اکبری، 2012/02/20
با سلام جناب آقای خراط فیلم تهیه شده شما را تماشا نمودم بسیار خاطره انگیز بود. یادم می آید که شما بسیار اهل گردش بودید. بعضی از جمعه ها بچه ها را به کوه و بیشه اطراف می بردید. همیشه یک عدد خنجر کوچک جلد مشکی رنگ در دست داشتید. من فقط چند ماهی در ده جوچی زندگی کرده ام، البته پدر و مادرم اهل روستای جوچی می باشند. زمان شما ما بطور موقت به جوچی مهاجرتی کوتاه مدت داشتیم. درحال حاضر در اصفهان زندگی می کنم. به امید ادامه زندگی خوش برای شما.
- یک کاربر، 2012/02/17
از کارتون خیلی خوشم اومد بازم ازاین طرفها بیایید. از طرف بروبچ خروشاد.
- امید رضایی حوچی، 2012/02/16
با سلام خدمت آقای خراط، کاش من هم اون روزی که به جوچی امدید میتونستم دستتون را بفشارم ازتون پذیرایی کنم.امیدوارم روزی بتونم ببینمتون. یکی از جوانان جوچی.
- یک کاربرBAKRANI ‎125، 2011/06/16
با سلام خدمت آقای خراط، ضمن تشکر و سپاس به خاطر کار زیبایی که انجام دادید، می خواستم بدونم آیا عکس قدیمی از پیر بکران به خصوص آسیاب قدیم دارید؟ اگر دارید برام ارسال کنید.
- یک کاربر، 2011/06/09
با عرض تشکر از دوستانی که از این کار تشویقم کردند...
- یک کاربر، 2011/05/25
سلام...آقای خراط ممنون..من بزرگ شده اون روستام..و الان سالهاست از اونجا دورم..عکسهاتون اشکم رو سرازیر کرد. گرچه هیچکدوم از اون آدمها رو نمی شناسم، اما نسیم اون هوا رو حس کردم.هرگز خروش زاینده رود که تو عالم بچگی ترسناک به نظر می رسید رو فراموش نمی کنم.. زنده باشی زنده با جوی، جوزی من، جوچی من!
- یک کاربر، 2011/02/07
درود:
همه عکس هاتون از جوچی رو برامون بذارید. ممنون
- مسعود، 2011/01/15
سلام من ازطرف یکی از محصل های ایشون حرف میزنم
لطفا اگه نشونه ای ,شماره ای چیزی ازآقای خراط دارین برام بفرستین
خیلی خیلی منتظرهستیم
سپاس
- مسعود، 2011/01/14
خیلی از کارتون خوشم اومد
واقعا خیلی با معرفتین
- GH.REZAEI، 2011/01/13
با سلام .من هم یکی از جوانان این روستا هستم که پدرم یکی از شاگردان شما بوده واز کار جالبتون خیلی خوشم اومد و خوشحال میشیم که به این روستا بیایید.با تشکر.
- اخول مخول، 2011/01/11
ایول بابا دمت گرم. امریکا چه خبر بود؟ آقای خراط، من همان موتوریه هستم
- یک کاربرم، 2011/01/09
با سلام. من یکی ازجوانان جوچی هستم از لطف شما متشکر
- مسلم، 2011/01/08
سلام. باتشکر از شما. اگر امکان داردهمه عکسهای قدیمی راکه دارید برام بگذارید
- محمود، 2010/10/26
با سلام ، من از طرف اهالی این روستا از شما استاد ارجمند تشکر کرده و دستان شما را میبوسم. هر وقت دلتون تنگ شد بگین تا تعدادی عکس براتون بفرستم .
- مهدی، 2010/10/21
سلام. ازآاقای خراط تشکر میکنم که این همه نظر لطف به این روستا یا محل دارند من یکی از نوجوانان این محل هستم
- یک کاربر، 2010/09/07
good
- shamskia، 2010/08/03
سلام فقط خواستم اين پست آقای خراط را تأييد كنم. من هم اولين سال معليم را از سال 1379 از اين روستا شروع كرده ام و شايد حدود 5 سال در اين روستا كار كرده ام. رستايی زيبا با مردماني نيک.
- فریبا از هامبورگ، 2010/07/09
با سلام ،خاطره بسیار زیبای بود آرزوی دوباره دیدن ایران را بدون ظلم و ستم دارم .



- Reza، 2010/06/17
welldone job, very nostalgic. Thanks for sharing
- soraya keaty، 2010/05/26
I really enjoyed this report. it is so nice to see a place of interest after 37 years.well prepared , appreciated
- یک کاربرYaghoub souferzadeh، 2010/05/16
Besiar sayte amouzandeh zibaihaye khas
man ham tasavir ziad va khaterat az Kelardasht / mordab anzali/ shahmirzad / ba tablohaye naghashiha daram ke omidvaram rouzi az anha be sourat film dar dastras shoma gharar deham
ba arezouye movafaghiyat Y.Souferzadeh
- یک کاربر، 2010/05/11
very beautiful and touching.
thanks for sharing.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.