Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
زندگينامه اورهان پاموک

اورهان پاموک، برنده نوبل امسال، اهل ترکيه،  نويسنده هفت داستان و  يک نمايشنامه و دو کتاب خاطرات و مقالات، روز دهم دسامبر جايزه خود را از بنياد نوبل در سوئد دريافت کرد. خطابه پاموک برای دريافت اين جايزه، "چمدان پدرم" عنوان داشت که در آن به ستايش از  او می پرداخت.

او در سال ١٩٥٢ در خانواده‌ای ثروتمند و پرخويشاوند در شهر استانبول به دنيا آمد. خانواده ای شبيه به آنچه در برخی از نوشته هايش مثل جودت بيک و پسرانش و کتاب سياه تصوير شده است. چنانکه خود او  در کتاب  استانبول، خاطرات يک شهر  می گويد او از کودکی به نقاشی علاقه داشت. در ۱۵ سالگی به کشيدن مناظر طبيعی روی آورد و به نقاشی شهر استانبول و تنگه بوسفور  پرداخت. پس از گذراندن دوره دبيرستان خانواده اش او را  به تحصيل در رشتهٔ معماری در دانشکدهٔ فنی استانبول فرستادند، ولی  پس از سه سال اين رشته را نيمه‌تمام رها کرد و درس روزنامه‌نگاری خواند اما به روزنامه نگاری هم نپرداخت. پاموک نقاشی را هم در ۲۲ سالگی رها کرد و سر انجام به نوشتن داستان روی آورد. در خانه اش نشست و داستان نوشت. سی سال است که کار او نوشتن است. درد نوشتن، مقاله ای است بلند از اين نويسنده که اکنون ترجمه کامل آن را به فارسی می خوانيد.

از اورهان پاموک تا کنون ده کتاب منتشر شده است:

١. جودت بيک و پسرانش، رمان، ١٩٨٢، داستان سه نسل از خانواده ای متمول است که درهمان محله اقامت اورهان پاموک زندگی می کرده اند.
٢. خانه ساکت ،رمان، ١٩٨٣
٣. دژ سپيد، رمان، ١٩٨٥، داستان دوستی و تشنج ميان برده ای اهل ونيز و عالمی اهل عثمانی.
٤. کتاب سياه، رمان، ١٩٩٠ داستان وکيلی است در جستجوی زن گم شده اش. پاموک در اين داستان طعم و ترکيب و حالت استانبول و کوچه ها و خيابانهايش را بيان می کند. اين کتاب توانايی پاموک را به عنوان نويسنده ای نشان داد که می تواند با شدت احساس در باره گذشته و حال بنويسد و در آن واحد هم مردم پسند باشد و هم تجربی،  و او را به  شهرتی جهانی رسانيد.
٥. چهره پنهان، فيلمنامه ای است که بر اساس رمان کتاب سياه نوشته شده، ١٩٩٢
٦. زندگی نو ، رمان، ١٩٩٥
٧. نام من سرخ است، رمان، ١٩٩٨
۸. رنگ‌های ديگر (مجموعه آثار و مقالات)،  ١٩٩٩
۹. برف، رمان، به گفته پاموک اين اولين و آخرين رمان سياسی اوست که در شهر  قرش (کارش) در شمال شرق ترکيه روی می دهد. داستان خشونت و تشنج ميان اسلامگرايان، ارتش، نيروهای غيرمذهبی، و مليون ترک و کرد است.
١٠.  استانبول: خاطرات يک شهر،  ٢٠٠٣  که نگاهی است شاعرانه و حسب حال مانند در باره دوران کودکی و جوانی اش در استانبول همراه با عکسهای بسيار.

تاکنون نوشته های او به ٤٠ زبان ترجمه شده از جمله سه داستان برف، دژ سپيد، و زندگی نو  به فارسی برگردانده شده است.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.