Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
رودبار جاری موسیقی

حسین داودی

"حاج قربان سلیمانی" از آخرین استادان موسیقی سنتی شمال خراسان بود و بسیاری گمان می کردند که پس از درگذشت او از موسیقی مقامی و سنتی ایران خبری نخواهد بود.

فضای زمان ما پر است از موسیقی جوان پسند. راک و رپ و پاپ و جازو چیزهایی از این دست. ولی این موسیقی پر جنبش و شور و انرژی شاید چنگی به دل بسیاری که دوستار موسیقی سنتی اند، نزند.

اینک بیش از یک سال از درگذشت حاج قربان می گذرد. من به جستجو پرداختم، تا ببینم وضع موسیقی محلی و سنتی و مقامی از چه قرار است. آن چه دریافتم، دل مرا شاد کرد. چون دیدم که علیرغم فراز و فرود بسترها، رودبار موسیقی همچنان جاری است.

در مشهد، شهری که هم مدرن است و هم سنتی، به دیدن استاد محمد یگانه، فرزند مرحوم استاد حسین یگانه، می روم که به آموزش موسیقی مقامی ایران می پردازد. او نیز چون سایر بخشی ها خود می نوازد و می خواند و سازش را می سازد.

او چون درختی در طوفان، ایستاده است تا توان موسیقی مقامی را به رخ بکشد و ماندگاری آن را ثابت کند. خانه ای دارد که به سختی می شود از سیمای امروزیش فهمید که در آن دوتار می سازد و دوتار نواز تربیت می کند.

با رویی گشاده مرا می پذیرد. استاد یگانه برایم از زیر و بم موسیقی مقامی می گوید و مرا با زبان این موسیقی آشنا می کند. می گوید که در این کار است، تا از موسیقی مقامی برای بازگویی غیرت و پهلوانی کمک بگیرد و آن را در داستان های منظوم شاهنامه بیامیزد. 

پنجه در دوتار می اندازد و دل مرا به تار می بندد. روایتش آشناست. داستانی از زندگی است، که در آن از غم و غربت و عشق و شادی می گوید، بی اختیار مرا با لرزش دست و تار خود همراه می کند. از زادگاهش می گوید، از شهر قوچان در شمال خراسان رضوی، از شأن و شوکت بخشی ها در گذشته و این که حالا خود را شرمنده خانواده اش می داند.

دوتارش را چنگی می زند، گویا آنچه را از روزگار دیده، با او که مونس و همرازش است، مروری می کند، سپس لبخند تلخی می زند و می گوید: خدا را شکر این موسیقی آن قدر جان و استخوان دارد که هنوز هم جان هزاران جوان مشتاق را پر از نغمه کند و روایتگر عشق های امروزی باشد.

صدای استاد محمد یگانه
استاد یگانه رودبار موسیقی را زنده می بیند و شاهدش هم استقبال جوانانی است که یا از هیاهوی موسیقی های جوانانه گذشته اند و نیم نگاهی به "نغمه های محلی و کلاسیک" انداخته اند و یا چیزی از این و چیزی هم از آن برداشته اند. چند نمونه از جوانانی را که این روزها به کار آموزش موسیقی سنتی و مقامی و محلی مشغول اند، می توانید در این گزارش مصور ببینید و پاره ای از سخنان و اجرای استاد یگانه را در مطلب شنیداری این صفحه بشنوید.

 

 

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- Arvand، 2009/04/18
ali bood,monteha ghet'eh ostad yaganeh kotah bood, ejra e sooznak bood .
- یک کاربر، 2009/04/18
خواهش بنده از دوستان ایرانی (ایران امروز) اینست تا متوجه این نکتهء ظریف باشند که ایران فردوسی و ایران بزرگ و ایران قدیم شامل افغانستان، ایران امروز و تاجکستان، سمرقند و بخارا میشده است. حتی بیشتر ازان. ایران یعنی حوزهء زبان فارسی. ایران امروز تنها یک سوم ایران دیروز است. ازینروست که انچه از جنس زبان و فرهنگ در افغانستان و تاجکستان دیده میشود، با آنچه در ایران ازان جنس دیده میشود همسان و حتی یکی اند.

واما در مورد سازهای افغانستان باید گفت که ما در افغانستان افزون بر رباب ساز های دیگری تاری مانند تنبور، دنبوره و دوتار هراتی نیز داریم. همچنین ما در بدخشان سازی داریم به نام غیچک که با کمان نواخته شده و از جنس ویلون وشاید هم کمانچه است. نی (توله)، چنگ و زیر بغلی آلات دیگری از ساز های معمول در افغانستان اند.

با درد و دریغ فراوان که موسیقی افغانستان میرود تا در تهاجم فرهنگ و موسیقی بیگانه به خصوص موسیقی هندی ازمیان برود.
- فرید، 2009/04/16
آقا دل ما را هم به تار بستند، گزارش قشنگی بود. کاش بیشتر از این نوع گزارشها داشته باشید که واقعا چند رسانه ای است. متنی روان و شیوا، صدا و تصویر و بعد هم صدایی جداگانه. خسته نباشی جدیدآنلاین.
- ب.ف.، 2009/04/14
سرکار خانم نیکشاه هنرجوی رشته ستار مرا یادآور این خانم هنرمند تارنواز در صحنه زیر از فیلم سینمائی "مینای شهر خاموش" (به کارگردانی آقای امیرشهاب رضویان و به بازیگری هنرمندانه آقایان عزت‌الله انتظامی، شهباز نوشیر و صابر ابر) شدند:

http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=dqQ_B4yIIVI

آواز زیبائی را که در این صحنه جناب انتظامی تلاوت مینمایند آواز "به اصفهان رو" است که مرحوم تاج اصفهانی سالها قبل مشهور در بین عالم و عامی نموده بودند (شعر این آواز اثر مرحوم محمد تقی ملک الشعرای بهار میباشد):

http://www.youtube.com/watch?v=nVFfX65k4DM

ب.ف.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.