Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
از خانه‌بدوشی تا خانه‌نشینی
بهار نوایی

تا چندی پیش باور بر این بود که ناحیۀ "چاتال هواوک" در آناتولی ترکیه در هزارۀ هفتم پیش از میلاد با ساختاری پیشرفته از قدیمی‌ترین مراکز زندگی جمعی انسان‌ها و محلی مانند یک دِه باستانی بوده‌است. در آنجا ساختمان‌هایی با دیوارهای نقاشی‌شده واتاق‌های مخصوص نیایش یافته شد. اما در سال‌های گذشته پژوهشگرانی از بریتانیا و ایران با کاوش‌های باستان‌شناختی در تپه‌های جانی و شیخی‌آباد در کرمانشاه به این نتیجه رسیده‌اند که سکونت انسان در این ناحیه می‌تواند قدمت بیشتری داشته باشد. بازمانده‌های کشت و آثاری از وجود بز و قوچ وحشی که در یک "اتاق نیایش" در حفاری‌های آنها پیدا شده، با دقت چیده شده‌اند و آزمایش‌های متعدد، این پژوهشگران را متقاعد کرده که انسان این ناحیه، دوران نوسنگی را قبل از همسایگانش آغاز کرده بود؛ دوره‌ای که انسان را از شکار و غارنشینی به کشاورزی و دهکده‌نشینی سوق داد و باستان‌شناسان آن را "انقلاب" می‌نامند. آن نخستین "انقلابی" بود که پس از دوران یخبندان، در حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش، انسان برای پیروزی بر دشواریهای طبیعت آغاز کرد.

این "انقلاب" باید ناشی از به‌کارگیری تعقل و تفکر انسان برای تغییر محیط و به دست گرفتن شیوۀ زندگی خود باشد و نیز  آغاز غلبۀ نسبی ولی آگاهانۀ انسان است بر محیطی که در آن زاده شده بود. علت طبیعی چینن تحولی، به گفتۀ دانشمندان، گرم شدن محیط بود. در این زمان انسان ِ رهاشده در کوه و دشت توانست نوع زندگی خود را از حیوانات دور و اطراف خود متمایز کند.

این "انقلاب" به زمانی برمی‌گردد که انسان غارهایی را که در دورۀ خانه‌بدوشی‌اش در آن می‌خوابید و آرام می‌گرفت، رها کرد و در یک جا ماندگار شد؛ حیواناتی را که تا آن زمان شکار می‌کرد، رام کرد و در کنار محل زندگی‌اش سکنا داد و به‌جای اینکه از گیاهان وحشی تغذیه کند، به پرورش گیاهان در جای دلخواهش و آن‌چنان که برایش مناسب‌تر و راحت‌تر بود، پرداخت.

بنا به گفتۀ باستان‌شناسان، حدود ۱۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد در منطقۀ خاور میانه بود که انسان کوچ‌نشین، یکجانشین شد و پس از چندی مسیر زندگی بشر از غارنشینی به دهکده‌نشینی تغییر یافت. دست به کشاورزی در جایی که می‌خواست زد. همچنین به بعضی از حیواناتی که تا آن زمان بر اساس اتفاق طعمۀ شکارش می‌شدند، نزدیک شد؛ اعتماد آنها را جلب و آنها را متقاعد کرد در نزدیکی‌اش بمانند. به این ترتیب در مبانی اقتصادی زندگی انسان در این دوره تغییری بنیادین رخ داد و منجر به افزایش جمعیت شد. علت اصلی این تحول، به گفتۀ پژوهشگران، گرم شدن زمین و باران‌های موسمی بود که از ناحیه‌ای در شرق دریای مدیترانه آغاز شد. این ناحیه را "هلال حاصل‌خیز" می‌نامند که به شکل یک هلال ماه از منتهی‌الیه خلیج فارس در جنوب غرب ایران آغاز می‌شود و شمال عراق، جنوب ترکیه، بخشی از اردن و سوریه را دربر گرفته، در ساحل مدیترانه ختم می‌شود.

در این منطقه، در دشت‌هایی با ارتفاع زیر۱۰۰۰ متر منابع جانوری و مهم‌تر از همه گیاهان خودرو وجود داشته‌اند که برای  انسان امکانات غذایی و شرایط زیستی مناسب پدید آورده بود. برای پاسخ به این پرسش که انسان در هلال حاصل‌خیز چه‌طور از غار به دهکده آمد، چه‌گونه غذای خودش را تولید کرد، از چه راهی اهلی‌سازی دام را عملی کرد و گیاهان و امکانات کشاورزی را در اختیار خود گرفت، تا کنون مطالعات زیادی صورت گرفته‌است.

از جملۀ این پژوهش‌ها پروژۀ باستان شناختی زاگرس مرکزی است که با همکاری سه دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن (پرفسور راجر متیوز Roger Matthews)، رِدینگ (دکتر وِندی متیوز Wendy Matthews) و دانشگاه بوعلی سینای همدان (دکتر یعقوب محمدی‌فر و دکتر عباس مترجم) در کرمانشاه در دست اجراست؛ محلی که به گمان باستان‌شناسان می‌تواند سرآغاز یکجانشینی بشر بوده باشد.

دکتر یعقوب محمدی‌فر، باستان‌شناس و از پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینای همدان، می‌گوید: "به‌طور کلی ما در دو مرحله، کار را انجام دادیم. درآغاز کار شناسایی اولیه بود. سپس در تابستان ۱۳۸۷ کاوش پنجاه‌روزه‌ای داشتیم که موفق شدیم با حفاری در تپۀ شیخی‌آباد کرتـویج در بخش دینور شهرستان صحنه به کشف‌هایی دست یابیم. در لایۀ سطحی، بقایای یک پلان معماری پیدا شد که بخشی از آن مربوط به محل‌های سکونت انسان است. اتاق‌های کشف‌شده  کوچک هستند، اما در محوطۀ بالای آن یک بنای "T شکل" است که پنج متر طول و  ۲.۸۰ مترعرض دارد و در انتهای آن یک سکوی کوتاه چند سانتیمتری تعبیه شده‌است. در بالای این سکو جمجمۀ چهار بز وحشی و یک قوچ وحشی قرار دارد. در همین اتاق ما یک هاون و تعدادی استخوان جانور و بقایای یک اجاق را پیدا کردیم".

جنبۀ دیگر بااهمیت این یافته‌ها به باورهای مردم در آن زمان‌ها بر می‌گردد که پژوهشگران امیدوراند برای آن جوابی بیابند. باور به ماوراء‌الطبیعه، احتمالاً از همان زمان‌ها بین مردم معمول بوده‌است. دکتر محمدی‌فر می‌گوید:

"ما یک الهۀ گلی پیدا کردیم که متعلق به ۸۵۰۰ قبل از میلاد است. ما غرب ایران را با "ونوس تپۀ سراب" می‌شناسیم. وقتی "ونوس" می‌گوییم، ذهن به سوی مجسمه‌هایی با ویژه گی‌های عصر کلاسیک می‌رود. اما  این پیکرک‌ها هم نمونۀ کلاسیک زمان خود هستند. ونوس تپۀ سراب مربوط به سال ۶۰۰۰ پیش از میلاد، ولی این پیکرک مربوط به ۸۵۰۰ قبل از میلاد است. این پیکرک به اندازۀ دو و نیم سانت است، ولی شکل آن شبیه ونوس تپۀ سراب است که ۱۳ سانت ارتفاع دارد. علم باستان‌شناسی در مورد این ونوس‌ها بحث‌های زیادی می‌کند و آنها را الهۀ زایش، فراوانی و نگه‌دارندۀ مادر و کودک می‌داند. اما آنچه مهم است، تفکر مذهبی این مردم درآن زمان است."

پژوهشگران بریتانیایی و ایرانی هنوز تحقیقات خود را در نیمه‌راه می دانند. آنها می‌گویند تا امروز تنها سطح بالایی این محل در منظقۀ شیخی‌آباد را مطالعه کرده‌اند که بقایایی مربوط  به ۷۵۰۰ سال پیش تمام شواهد یکجانشینی در این منطقه را نشان می‌دهد. در صورتی که لایه‌های پایینی منطقه مورد کاوش بقایای انسانی مربوط به  ۹۸۰۰ سال را به آنها نشان دهد، ثابت خواهد شد که قدیمی‌ترین روستای دنیا در همین منطقه قرار داشته‌است. 

پژوهشگران پروژۀ زاگرس مرکزی امیدوارند که تحقیقات خود در هر دو منطقۀ شیخی‌آباد و جانی  را تا سال ۲۰۱۴ ادامه دهند.

 

جدول پيشنهادی گاهنگاری غرب ايران بر اساس مطالعات جديد

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2012/06/06
باسلام واحترام و عرض خسته نباشید خدمت اساتید محترم، چیزی که برای من جای سوال داشت این بود که می خواستم بدانم بقایای پلان معماری به چه شکل است و کاش تصویر پیکرک را می آوردید. _______________ جدیدآنلاین: کاربری گرامی با استفاده از گزارش تصویری این صفحه و همچنین با مراجعه به تارنمای "پروژه زاگرس مرکزی" که پيوندش را در ستون سمت چپ می بينيد، می توانید اطلاعات مورد نیاز را بدست آوردید.
- A. Hassanlou، 2011/08/27
I do not know much about Archaeology and what involves in it in learning about the past societies and in understanding the development of human race, but what I do know and appreciate is to see someone with the ability in documenting the findings and making them available for people to read. This article is a great contribution in people's understanding of human development. Thanks to the author for a job well done. A. Hassanlou, Ph.D.

من در بارۀ باستان‌شناسی و پیوند آن با جوامع گذشته و درک توسعه و پیشرفت نسل بشری چیزی زیادی نمی‌دانم. ولی می‌دانم که سندنگاری کردن یافته‌ها و ارائۀ آن به مردم کار قابل تقدیری است. این مقاله سهم بزرگی است در درک و شناخت مردم از توسعۀ نسل بشر. سپاس از مؤلف برای این کار خوبش. حسنلو
- یک کاربر، 2011/06/06
در جواب آن دوست دانشجوی باستان شناسی ، همچنانکه حتما در بحث لایه نگاری و توالی استقراری خونده اید لایه های تحتانی تر همواره قدمت بیشتری دارند در اینجاهم لایه فوقانی تاریخ 7500 و لایه تحتانی تاریخ 9800 ق.م میلاد صحیح است و نه ( سال پیش) این تاریخها به روش رادیوکربن 14 بدست امده است .
دوم اینکه اون فرضیه شما فقط در حد یک فرض و احتمال است وگرنه بشر تا همین دوره ساسانی و حتی اسلامی هم از غارها برای گذراندن اوقات فراغت و شکار استقادده کرده لکن منظور از ترک غار به مفهوم کلی دگرگونی از تغییر زیستگاهها از درون غارها به فضاهای معماری دست ساز در دشت است .
ضمنا تا کنون در کدام پروژه باستان شناسی مردمان پیش ار تاریخ ایران با اقوام اسکیمو و بومیهای افریقایی به اثبات رسیده است؟ اینکه یه جای دنیا به اعتبار اقلیم و شرایط خاصش یک اتفاقی افتاده قابل تعمیم به دیگر مناطق با شرایط زیست محیطی متفاوت نیست، مگر اینکه شما این فرضیه ر با کاوش در چند محوطه به اثبات برسانید. در واقع اهمیت کاوشهای تپه شیخی آیاد و نقش آن در دگرگونی فرهنگی و شرایط نوسنگی شدن در زاگرس ایران جای هیچ شکی نیست. امیدواریم این کاوش را تا سال 2014 به سرانجام برسانیم.
ارادتمند شما دکتر عباس مترجم، عضو تیم سرپرستی کاوش در شیخی اباد کورته ویج
- دانشجوی باستان شناسی، 2011/06/05
این تصور که انسان غار نشینی را رها کرد و در دشت یکجا نشین شد کاملا غلط است. من تعجب می کنم که آقایان استاد دانشگاه این اشتباه عامیانه را چرا تکرار می کند. انسان در عصر شکار و گردآوری غذا مثل بومی های آبروجین یا قبایل افریقایی و اسکیموها بیشتر در دشت دنبال شکار و سایر مواد مورد نیاز بود و از غار ها بطور موقت استفاده می شد.

در ضمن تاریخ این تپه طبق گفته استادان 9800 سال قدمت دارد. یعنی 7800 سال قبل از میلاد. چند جمله بالاتر گفته اند 8500 قبل از میلاد یعنی 10500 سال پیش.
بالاخره کدام تاریخ درست است؟
- یک کاربر، 2011/04/29
عالی بود .
- مجید از اصفهان، 2011/04/27
گزارش بسیار جالبی بود. ممنون از خانم بهار نوایی
- تورج اتابکی، 2011/04/24
ایزاک نیوتن جایی گفت: آنچه می دانیم، قطره ای است و آنچه نمی دانیم، اقیانوس. گزارش-پژوهش بسیار زیبای بهار نوایی مصداق این گفته نیوتن است. از اینکه چنین موجز، اما عمیق به دانشمان افزودید، مدیونتان می مانیم.
- یک کاربر، 2011/04/23
هم پژوهش و هم گزارش بسيار قابل تقدير است. راهتان مستدام
- یک کاربر، 2011/04/18
خیلی ازکارتون ها و فیلم های تخیلی دوران بچگی ما (از آینده)، الان واثغیت پیدا کرده.......اما قکر نمیکردم کپی جدید کارتون عصر حجر رو هم روزی به شکل یک قیلم واقغی ببینم......اون هم در کشور خودمون و در مکانی به این نزدیکی... عشق به کشف این واقعیتها، اون هم از بین سنگ و خاکی، که ما اینطور بی تقاوت از کنارش رد میشیم جداً تحسین برانگیزه.
- شاهد، 2011/04/17
این یکی ازبهترین وحرفه ای ترین تولیدات «جدید آنلاین» بود.باید مینوشتم «بهترین» ولی متاسفانه همه تولیدات شما را ندیده ام. این توفیق بیش ازهرچیز مدیون عکسهای خوب و نگاه استادانه عکاس به ماجراست وتداومی که با عکسهای عالی اش برای بیان داستان بوجود آورده است ، زحمتی که در تیتراژ گزارش بگونه شایسته ای مورد توجه قرار نگرفته و قدرش آنگونه که باید دانسته نشده است.
- یک کاربر، 2011/04/16
An excellent contribution to understanding of human development, thank you.

سهم بسزایی است برای درک رشد بشری. سپاسگزارم.
- Farideh، 2011/04/14
I think this is wonderful and you did a fantastic job . GOOD JOB

فکر می کنم شگفت انگیز است و شما یک کار فوق العاده انجام دادید. کار خوب بود.
- یک کاربر، 2011/04/14
سه بار فیلم را ناباورانه نگاه کردم. درود بر شما که چنین سخاوتمندانه هرگونه اطلاعاتی را در اختیار کاربران می گذارید. مانا باشید!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.