Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
روستا در شهر
یحیی مجد

در استرالیا خلاصه کردن اسامی امری است رایج، لذا معادل انگلیسی "نمایشگاه" (exhibition) به شکل اختصاری "اِکا" درآمده ‌است و این نام فقط در ایالت کوئینزلند به کار می‌رود، چرا که در دیگر مناطق نام "جشن یا نمایش سلطنتی" تداعی‌گر سنت برگزاری "اکا" است.

نام رسمی آن "نمایش سلطنتی کوئینزلند" است که هرساله در استرالیا برگزار می‌شود. در گذشته به آن نمایشگاه بریزبن(Brisbane)  می گفتند. قدمت این جشنواره که ده روز طول می کشد و در ماه اوت برگزار می‌شود، به کمتر از ۱۵۰سال پیش باز می‌گردد. هدف اصلی اکا به نمایش کشیدن محصولات کشاورزی و دامپروری و معرفی ابزار جدید شخم زدن، برداشت محصول و غیره بوده ‌است. اما امروزه اکا شکل دیگری به خود گرفته و تنها فعالیت‌هایی که باقی مانده‌ است، نمایش دام و بچه‌های حیوانات و محصولات آنهاست. اکا توسط انجمن ملی صنعتی و کشاورزی کوئینزلند برگزار می‌شود.

این فستیوال یکی از بزرگترین منابع کسب درآمد برای دولت کوئینزلند است، چرا که از سرتاسر استرالیا شمار زیادی از مشتاقان را به سمت خود جذب می‌کند. بیش از ششصد هزار بازدیدکننده سالانه در این مراسم شرکت می‌کنند.

با توجه به اهمیت بالای فرهنگی اکا، در شهر بریزبن یک روز را تعطیل رسمی اعلام کرده‌اند و نام "روز مردم" را بر آن نهاده‌اند. در این روز کمتر کسی در خانه می‌ماند و پیر و جوان، زن و مرد این روز تعطیل را فرصت مناسبی می‌دانند برای تفریح و سرگرمی و تجربۀ زندگی روستایی. فعالیت‌های دانش‌آموزی نیز در قالب گردش‌های هماهنگ از طرف مدارس و دانشگاه‌ها به وضوح دیده می‌شود.

بخش عمده‌ای از اکا به معرفی زندگی کشاورزی، چوپانی، باغبانی، تولیدی و فرهنگی به شهرنشینان اختصاص دارد. گفته می‌شود، صنعت استرالیا با پشم و گوشت و به طور کلی، گوسفند گره خورده ‌است. گوسفند که برای نخستین بار از انگلستان به این جزیره آورده شد، هنوز هم از مهمترین منابع اقتصادی جهان به شمار می‌آید، به طوری که در برخی ایالت‌ها تعداد گوسفندان از آدم‌ها بیشتر است.

به همین علت، غرفۀ بزرگی در این جشنواره به رنگرزی و ریسندگی پشم اختصاص داده شده‌است و چند تن از کارشناسان این هنر و صنعت را به همگان معرفی می‌کنند.

این جشنواره، ده روز شادی و سرگرمی را برای همۀ سنین به ارمغان می‌آورد. جشنواره‌ای که پس از گذشت ۱۳۰ سال، نه  سیل و آتش‌سوزی توانسته مانع از برگزاری شکوهمند آن شود و نه بحران اقتصادی جهان. این سنتی‌ است که سالیان زیاد زنده نگه داشته شده و هر ساله به شکوه آن افزوده می‌شود.

این مراسم فرصتی است برای شهرنشینان تا لذت زندگی در مزرعه را تجربه کنند و به کودکان خود حیوانات مختلف را معرفی کنند. و همچنین بچه‌ها می‌توانند از نزدیک شاهد دوشیدن شیر از گاو باشند و حتا به حیوانات مورد علاقۀ خود غذا دهند.

در پایان  حیوانات و محصولات  برتر انتخاب می‌شوند و طی مراسمی خاص از صاحبان آنها تقدیر می‌شود.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- Arezoo، 2009/10/14
gozareshe jalebi bood, baraye ma ke dar oon keshvar zendegi nemikonim, amoozandeh bood. mersi.
- Mehdi، 2009/09/15
Gozareshe jaleb va amoozandeyee bood. motshakeram.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.