Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
هفت سین با طعم فرنگی
آزاده حسینی

آکواریوم‌های بزرگ پر از ماهی‌های قرمز کوچولو، سبزه‌های کوچک و بزرگی که در کنار هم چیده شده‌اند، دوره‌گردانی که بساطشان را در هر گوشه‌ای پهن کرده اند و سعی در جذب مشتری بیشتری دارند و مشتریانی که از سر و کله هم بالا می‌روند، تا بتوانند خرید عیدشان را به بهترین نحو انجام بدهند، خیابان‌هایی که باران آنها را نمناک کرده‌است...

اینها همگی تداعی‌کنندۀ حال و هوای دو هفتۀ آخر اسفندماه تهران هستند. ولی اینجا در لندن وضع متفاوت است. نه خبری از ماهی قرمز است و نه از فروشندگان سفرۀ هفت‌سین. با این حال نباید ناامید شد. در این شهر ده‌ها هزار فارسی‌زبان زندگی می‌کنند که نوروز را جشن می‌گیرند. خیلی از آنها سال‌ها دور از کشور خود بوده‌اند و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که نوروز را همان‌طور که در وطن خود رسم داشتند، جشن بگیرند.

بعضی دیگر خانواده‌های دو فرهنگی‌اند و یکی از والدین بریتانیايی است. در نتیجه نوروز و سال نو ایرانی به بوتۀ فراموشی سپرده می‌شود. با این همه، بسیاری از فارسی‌زبانان ساکن لندن و در کل بریتانیا نوروز را به بهترین وجه جشن می‌گیرند.

یکی از این خانواده‌ها، خانوادۀ دوفرهنگی خانم شهلا طاهری وایت، مدیر مدرسۀ فارسی رستم در لندن است.  یکی از برنامه‌های غیردرسی این مدرسه، مراسم نوروزی است که شامل بازار نوروزی، چهارشنبه‌سوری و هفت‌سین و مراسم سال‌تحویل است.  به راحتی می‌توان حدس زد که چنین مدیر فرهنگ‌دوستی، حتماً در خانه خود نیز نوروز را به نحو احسن جشن می‌گیرد.

کنجکاوی من را به خانۀ خانم طاهری وایت کشاند. تا وارد خانۀ او شدم، با صفا و صمیمیتی ویژۀ خانواده‌های ایرانی روبرو شدم. همسر و داماد خانم طاهری انگليسی و اسکاتلندی هستند. در نتیجه به هنگام ورود باید انگلیسی صحبت می‌کردم، اما بعداً فهميدم که همۀ آنها فارسی را به خوبی متوجه می‌شوند و حتا صحبت می‌کنند، از جمله نوۀ خردسال خانم طاهری.

گوشه‌ای از اتاق چشمم به سبزۀ عید افتاد. درست آمده بودم. خانوادۀ خانم طاهری مانند بسیاری از فارسی‌زبانان نوروز را جشن می‌گیرند. با کمک یکدیگر سفرۀ هفت‌سین چیدند. همه چیز درست و مطابق آیین نوروز انجام گرفته بود. سین‌های هفت‌سین، شیرینی‌های ایرانی مخصوص عید، تخم‌مرغ‌های رنگی، آئینه و شمعدان و ديوان حافظ. همه چیز مهیاست برای یک نوروز کامل.

باید اعتراف کنم این نخستين بار در زندگی‌ام بود که می‌دیدم افراد بومی بریتانیا نوروز را جشن می‌گیرند و از آن لذت می‌برند. این را هم نباید از نظر دور داشت که به دلیل شرایط زندگی در لندن، نوروز را فقط دو روز جشن می‌گیرند و حتی‌المقدور سعی می‌کنند سیزده‌بدر را در پايان هفته برگزار کنند.

جشن نوروز با عید پاک مسیحیان تقريباً همزمان و چه بسا هم‌ريشه است که تأثیر آن در سفرۀ هفت‌سین خانواده‌های دوفرهنگی بیشتر دیده می‌شود. در عید پاک مانند نوروز از تخم‌ مرغ‌های رنگی استفاده می‌شود. در نتیجه آنها را چه در سفرۀ هفت‌سین و چه ميز عيد پاک خانواده‌های دوفرهنگی می‌توان مشاهده کرد.

در گزارش مصور اين هفته پای سفرۀ هفت‌سين با اعضای خانوادۀ طاهری- وايت در لندن به گفتگو می‌نشينيم.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/03/16
Besyar ziba va delneshin
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.