Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نقاشی بی‌ قلم‌مو
آزاده حسینی

انگشتان یک هنرمند، در هر جایی قادر است آثار زیبایی خلق کند؛ چه بر روی یک تکه چوب، چه بر روی سنگ، چه بر روی کاغذ و چه بر روی یک صفحۀ دیجیتال.

وقتی برای اولین بار آی‌پد را دیدم، فکر نمی‌کردم که بشود آثار زیبای نقاشی بر روی آن کشید. این دستگاه ماه ژانویۀ ۲۰۱۰ توسط شرکت اپل وارد بازار شد که تحول بزرگی در صنعت دیجیتال دنیا به‌پا کرد.

نرم‌افزارهای زیادی برای تصویرگری، چه بر روی کامپیوتر و چه بر آیفون، دیده بودم، ولی این برنامه‌ها همیشه برای من جنبۀ سرگرم‌کننده داشتند. وقتی هم که آی‌پد به بازار آمد، این تصور وجود نداشت که بتوان به عنوان بوم نقاشی از آن استفاده کرد. تا زمانی که تعدادی از هنرمندان نقاش سراسر دنیا آثار زیبایی بر روی این صفحه دیجیتال خلق کردند. این نقاشی‌ها روی یک نرم‌افزار پنج‌پوندی موسوم به "براشز" Brushes شکل می‌گیرند. این اعجاز تنها توسط هنرمندان غربی انجام نشده و هنرمندان ایرانی نیز از وجود چنین دستگاهی بهره برده‌اند. یکی از همین افراد، کوروش صالحی، هنرمند نقاش ساکن بریتانیاست که این فرصت را به من داد، تا طراحی و نقاشی بر آی‌پد را به من نشان دهد.

کار کوروش صالحی با آی‌پد را مشاهده کردم و دریافتم که آی‌پد، افق‌های تازه‌ای را بر روی هنر طراحی و نقاشی باز کرده‌است. البته عده‌ای از اهالی هنر مخالف جایگزینی ادوات نقاشی و طراحی سنتی با محصولات دنیای دیجیتال هستند. آنها بر این باورند که استفاده از فن‌آوری جدید برای خلق آثار هنری، هویت اثر را از بین می‌برد. شاید این افراد فراموش کرده‌اند که بسیاری از آن دسته وسایل و ابزاری هم که ما با نام "ادوات سنتی" از آنها یاد می‌کنیم، در زمانی جزء فن‌آوری محسوب می‌شدند. شاید اگر ونگوگ یا داووینچی هم امروز زنده بودند، بدشان نمی‌آمد با همین آی‌پد آثاری خلق کنند. با این حال، عده‌ای دیگر از هنرمندان مشهور معاصر چون دیوید هاکنی، نقاش ۷۲ ساله بریتانیایی، بدون تعصب، همگام با پیشرفت فن‌آوری روز دنیا، از آی‌پد در جهت هنر خود سود جسته‌اند.

به جای حمل یک تختۀ بزرگ شاسی با مقداری کاغذ یا دفتر بزرگ طراحی، با یک انبان پر از رنگ و مداد، می‌توانی آی‌پد را در کیف خود  بگذاری و هر جا که بخواهی از آن استفاده کنی.

یکی دیگر از امکانات نادری که روی صفحۀ آی‌پد وجود دارد، طراحی با نوک انگشتان است. اگر هنرمند قادر باشد که بی‌واسطه با انگشتانش نقاشی کند، با شتاب بیشتری می‌تواند هر آنچه را در ذهن دارد، طراحی کند، از هر رنگی که بخواهد به‌راحتی استفاده کند یا حتا با حرکتی ساده آن رنگ‌ها را پاک کند، بدون اینکه نیازی به وسیله‌ای دیگر باشد. نمونۀ این کار را می‌توانید در گزارش مصور این صفحه ببینید.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/09/20
ساده و زیبا....
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.