Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بازار کريسمس
داريوش رجبيان

موسم کريسمس و سال نو مسيحی که برای خيلی ها در کشورهای غربی از آرام ترين دوره های سال محسوب می شود، برای فروشگاه ها از شلوغ ترين دوره هاست. يکايک فروشگاه ها تلاش می کنند با تبليغات و آگهی های رنگين، تخفيف قيمت ها و آرايش پر زرق و برق ساختمان هايشان تعداد هر چه بيشترى مشتری را جلب کنند. مشتری ها هم در دوره کريسمس بيشتر از هر دوره ديگری برای خرج مبالغ هنگفت برای هدايا آماده هستند.

بنا به تازه ترين پژوهشی که موسسه بريتانيايی کارشناسان اعتبار موسوم به "کرديت اکسپرت" انجام داده است، عليرغم افزايش نرخ بهره و سختگيری در دادن وام طی سال ميلادی جاری بيشتر مردم اين کشور قصد ندارند از مخارج کريسمسی خود بکاهند و انتظار می رود که آنها امسال هم در حد سال گذشته و شايد حتا بيشتر از آن خرج هدايای کريسمسی کنند.

ميانگين مخارج کريسمس در سال ٢٠٠٦ ميلادی ٣٩٧ پوند، معادل ٨٢٠ دلار بود و در سراسر کشور بيش از ١/٢ ميليارد پوند، معادل بيش از دو ميليارد دلار هزينه هدايای کريسمس شد.

در نظرسنجی "کرديت اکسپرت"، حدود ده درصد پاسخ دهنده ها گفته اند که در آستانه کريسمس ميزان بدهی هايشان افزايش خواهد يافت. يعنی برای اين افراد خريد هدايای کريسمس به اندازه ای حياتی است که حاضراند به خاطر آن وام بگيرند. چهل و دو درصد لندنی ها گفته اند که حاضراند در دوره کريسمس ولخرجی بکنند. اين رقم در شمال شرق بريتانيا هفتاد درصد است.

بی گمان اين رقم ها بر مسرت کريسمسی فروشگاه ها می افزايد و آنها از همين حالا آراسته و پيراسته اند و يکی بعد از ديگری تاريخ روز حراجی های سالانه شان را اعلام می کنند. بيشتر حراجی ها چند روز قبل از کريسمس و يک روز بعد از آن آغاز می شود و برای چندين روز ادامه دارد.

قيمت ها در بعضی از فروشگاه ها به شدت افت می کند. برای نمونه، طی يکی دو کريسمس گذشته قيمت دوربين ويديوی "جی وی سی" در فروشگاه "هائوس اف فريزر" لندن يک شبه از ٦٠٠ به ٣٠٠ پوند سقوط کرده بود. اين کاهش پنجاه درصدی در مورد ديگر لوازم الکترونيکی اين فروشگاه، به مانند دستگاه ضبط لوح ديجيتال تصويری (دی وی دی)، تلويزيون های صفحه پهن، دستگاه هدايت ماهواره ای و غيره هم صدق داشت.

البته، اين سخاوت کريسمسی را همه فروشگاه های بزرگ به نمايش نمی گذارند و مثلا،  درفروشگاه زنجيره ای "جان لويس" ميزان تخفيف قيمت ها از ١٠ تا ٣٠ درصد بيشتر نيست.

در همين حال، برآورد هايی هم وجود دارد که بر مبنای آن انتظار می رود امسال تعداد کمتر مردم هدايای کريسمسی شان را از فروشگاه ها و تعداد بيشترى از طريق اينترنت خريداری کنند.

بنا به داده های پژوهشی که موسسه مالی "آپاکس" انجام داده است، به احتمال زياد امسال مردم بريتانيا ٥٦ درصد بيشتر از ميزان سال گذشته هدايای کريسمسی شان را در بازار های اينترنتی خواهند خريد. راحتی خريد اينترنتی در مدت زمان کمتر و بدون بيرون رفتن از خانه يا دفتر، اين شيوه خريد را محبوب تر کرده است.

مشتری های اينترنتی برای خريدن لوازم الکترونيکی، لوح های فشرده ديداری و شنيداری و کتاب، بيشتر به تارنمای آمازون مراجعه می کنند. بازار های اينترنتی ديگری هم از قبيل "فايرباکس"، "گود ريچ بوکس"، "بای استاف"، "ويکيد آنکل" و "من کايند" در موسم کريسمس شلوغ تر از هميشه اند. 

بدين گونه می توان گفت که کريسمس در کنار شور و شادی و فضای جشنی که ايجاد می کند، دارای جنبه تجاری اى هم هست که سال به سال در حال پررنگ تر شدن است. و اين حالت به مذاق آنهايی که می خواهند کريسمس روحيه مذهبی داشته باشد، چندان خوشايند نيست. آنها معتقد اند که در ايام کريسمس بهتر است از ارزش های دنيوی دوری جست و به ارزش های اخروی پرداخت. اما ظاهرا نيروی بازار بر اين حس ناخشنودی فايق شده و جنبه تجاری کريسمس را صيقل داده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.