Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کشـتی نجـات
پرویز امینف

در تاجیکستان ۸۹ مدرسۀ شبانه‌روزی ویژۀ کودکان معلول وجود دارد که همگی از سوی دولت حمایت مالی می‌شوند. اما اخیراً مؤسسات مشابه مردم‌نهادی هم شکل گرفته‌اند که برخی‌شان وابسته به کمک‌های شخصی افراد بابضاعت جامعه هستند. و شماری هم به اهتمام سازمان‌های خیریۀ خارجی و بین‌المللی بنیاد یافته‌اند که مرکز بازپروری کودکان معلول "کشتی" از جملۀ آنهاست. مرکز "کشتی" در شهر دوشنبه برای توان‌بخشی به کودکان معلول، انواع بازی‌های ورزشی و ذهنی را به کار می‌برد و از استفاده از داروهای شیمیایی برای معالجۀ کودکان پرهیز می‌کند.

مرکز "کشتی" که سال ۲۰۰۸ با کمک مالی چند سازمان بین‌المللی پایه‌ریزی شد و به معالجۀ کودکان زیر شش سال پرداخت، در میان این مؤسسات متفاوت است. در این مرکز پدر و مادران کودکان معلول هم می‌توانند شیوه‌های بهتر نگه‌داری و مواظبت از کودکانشان را فرا بگیرند. یکی از ویژگی‌های اصلی مرکز کشتی این است که مشغولیت‌های درمانی هر کودک به‌طور اختصاصی برنامه‌ریزی و انجام می‌شود، در حالی که برنامه‌های درمانی و آموزشی در مرکزهای مشابه معمولاً دسته‌جمعی است و شاید یکایک کودکان از توجه کافی مربی‌ها برخوردار نباشند. شیوۀ بازی‌گونۀ معالجۀ جسمانی و روانی در این مرکز فضای دوستانه و شادی را ایجاد کرده‌ که باعث استقبال گرم اولیای کودکان معلول از "کشتی" شده‌است. این شیوه‌ها عبارتند از نقاشی و رسامی، ورزش و بازی، بازی‌ها برای رشد نطق و تکلم، آموزش مواظبت از خود از راه بازی‌های نمایشی و استفاده از رقص و موسیقی و انواع دیگر هنر برای رشد استعدادهای نهفته یا خوابیدۀ کودکان.

طی دیداری که از این مرکز داشتم، شاهد خرسندی و خشنودی پدر و مادرانی بودم که فرزندشان قبل از ورود به مرکز کشتی قادر به حرف زدن نبوده و اکنون زبان گشوده‌است. یا کودکانی که نمی‌توانستند قاشق به دست بگیرند، اکنون مستقلاً با قاشق غذا می‌خورند.

به گفتۀ مسئولان انجمن معیوبان شهر دوشنبه، امروزه تنها در پایتخت تاجیکستان یک هزار و ۲۰۰ کودک ناتوان به ثبت رسیده‌اند. "ایسَن‌بای واحدف"، کارمند وزارت کار و تأمین اجتماعی تاجیکستان، این رقم را در سطح کشور ۱۹هزار عنوان می‌کند. آقای واحدف می‌گوید که به احتمال زیاد، رقم واقعی بالاتر از این است، چون برخی از پدرو مادران از افشای معلولیت فرزندشان خودداری می‌کنند.

در گزارش مصور این صفحه صحنه‌هایی از معالجۀ کودکان در مرکز بازپروری کودکان معلول "کشتی" در شهر دوشنبه را می‌بینید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/04/24
خیلی توضیح جالبی بود از طرف جدیدآنلاین. من هم چنین چیزی را نمیدانستم.
- یک کاربر، 2011/04/22
از توضیحات سردبیر در مورد استعداد نهفته و استعداد خوابیده حظ کردم. اینکه جدید آنلاین جواب ایرادگیری ها و سؤال ها را میدهد، خیلی خوب است. مرسی!
- یک کاربر، 2011/04/21
چرا از کلمات نا مانوس استفاده می‌کنید؟ استعداد خوابیده به چه معنایی است؟ یعنی‌ چیزی غیر از استعداد نهفته؟
_____________

جدیدآنلاین: در متن بالا هر دو اصطلاح استعدادهای نهفته و خوابیده به کار رفته است که اندکی با هم متفاوتند؛ استعداد نهفته (hidden talent) می تواند فعال باشد، اما گشوده یا کشف شده نیست؛ در حالی که استعداد خفته یا خوابیده (dormant talent / ability) نوعی از توانایی است که فعال نیست و به عواملی خارجی نیاز دارد که بیدار و فعال شود.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.