Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
روز سبک سری در کلن

بهار نوائى

درمیان کارناوال هایی که در کشورهای مختلف دنیا برگزار می شود کارناوال شهر کلن آلمان یکی از دیدنی ترین هاست. این مراسم در چند دهه گذشته همواره با استقبال زیاد مردم این شهر همراه بوده است.

تعداد توریست هایی که در زمان برگزاری  این مراسم به شهرکلن سفر می کنند آنقدر زیاد است که یافتن هتل و مسافرخانه، رستوران و کافه در این ایام به آسانی ممکن نیست. بعضی از دوستداران کارناوال این روزهای پر شور و شعف را "فصل پنجم سال" می نامند.

مراسم کارناوال روز یازدهم ماه نوامبر ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه با صدای  طبل و شیپور در میدان مرکزی شهر شروع می شود اما مراسم اصلی، ۴۷ روز قبل از عید پاک -عید معراج مسیح- و به مدت هفت روزاجرا می گردد.

از آنجایی که عید پاک در تقویم میلادی روز ثابتی ندارد و در فاصله ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل برگزار می شود، زمان اجرای  کارناوال نیز متغیر است. این مراسم پیشوازی است برای ایام روزه داری کاتولیک ها، زمانی که معتقدان مسیحی از خوردن گوشت خودداری می کنند.

اگر چه کارناوال کلن در گذشته ریشه دینی داشته و تا امروز هم بعضی از مردم به آن اعتقاد دارند، اما در دهه های اخیر این مراسم  بیشتر به نوعی شادمانی دسته جمعی تبدیل شده است که مردم شهر کلن و مهمانانشان با رقص وموسیقی و آواز اجرا می کنند.

برگزارکنندگان کارناوال این ایام را روزهای بی خیالی و سبکسری می نامند. در مقابل همدیگر بسیار خوش برخورد و شوخ می شوند و بنظر می رسد روزمره گی را از یاد مى برند. از هفته ها قبل فروشگاه های شهر، لباس های رنگارنگ و غیر معمول و ماسک های مختلفی را برای استفاده در روزهای کارناوال عرضه می کنند.

روز دوشنبه، که دوشنبه رُزها نام دارد اوج مراسم کارناوال است.  گردانندگان این جشن، رژه روز دوشنبه را  یک رژه  حرفه ای می دانند که برای معرفی کارناوال به جهانیان در نظر گرفته شده است. اگر چه این روز تعطیل رسمی نیست، اما شرکت همگانی و یکپارچه مردم در این مراسم شهر را تعطیل می کند.

هرسال در روز دوشنبه رزها شعاری مناسب با مسائل اجتماعی روز یا مرتبط با فرهنگ مردم شهر در نظر گرفته می شود. "کارناوال ما: آسمانی، شوخ و شنگ و دیوونه واره" شعار کارناوال امسال بود.

سلام مردم شهر هم در این ایام به  Kölle Allaf تبدیل می شود، عبارتی که درگویش محلی می تواند به معنی "جاوید و سربلند باد کلن" تعبیر شود. اگرچه پژوهش گران عدد ۱۱ را که در این مراسم نقشی مهم دارد، دارای ریشه های جادویی می دانند، کارناوالیست ها آن را به معنی تساوی همه مردم برای شرکت در مراسم شادی تفسیر می کنند.

امسال کارناوال شهرکلن در روز دوشنبه رزها با شرکت ده هزار و دویست کارناوالیست، ۴۴۰ اسب، ۱۲۴ گروه موسیقی، ۹۹ واگن و ۸۷ تراکتورتزئین شده، ۷۸  ماشین حمل کننده هدایا و ۸۰۰ نفر نیروی محافظ کارناوال برگزار مى شود.

کارناوالیست ها  در حالی که ۱۵۰ تن  آب نبات و شیرینی جات،  ۹۲۰ هزار شکلات بسته بندی شده، ۳۰۰ هزار شاخه گل و هزاران هدایای کوچک را پیاده یا سوار بر اسب و تراکتور به طرف مردم پرتاب می کنند مسیری در حدود هفت کیلومتر را طى مى کنند.

شادی و دست افشانی کارناوال در شهر کلن در نیمه شب سه شنبه با سوزندان نوعی عروسک پارچه ای که "نوبل" نامیده می شود و درتمام ایام کارناوال برسردر کافه ها آویزان است به پایان می رسد. روز چهارشنبه آغاز زمان روزه داری است که ۴۰ روز به طول می انجامد.

پیشینه اجرای مراسم کارناوال بدرستی مشخص نیست، ولی از آنجا که این جشن بطور معمول چند هفته پیش از فصل بهار برگزار می شود، مورخین احتمال می دهند که با مراسم آئینی "راندن ارواح خبیثه زمستانی" که در گذشته دور اجرا می شده در ارتباط باشد. مردم آن زمان با استفاده از ماسک های مختلف این آئین را اجرا می کردند؛ سنتی که  امروز نیز در کارناوال کلن دیده می شود.

براساس شواهد تاریخی در قرن چهارم میلادی، زمانی که مسیحیت در منطقه امروزین کلن به عنوان مذهب رسمی پذیرفته شد، ایام روزه داری با جشن راندن زمستان پیوند خورد. اجرای مراسم کارناوال- نزدیک به شکل امروزین آن- در اواسط قرن ۱۸ میلادی گزارش شده است. از سال ۱۸۲۳ برای اولین بار یک کمیته برگزاری جشن بوجود آمد و در ده فوریه همان سال برای اولین بار "دوشنبه رزها" برگزار شد.

اگرچه کارناوال کلن هرسال با شکوه تر از سال قبل  برگزار می شود، اما به گفته دیتر بولس، یکى ازفعالین و دست اندر کاران مراسم کارناوال، هزینه سنگین این جشن بدون وابستگی وحمایت مالی دولت و تنها توسط مردم تامین می شود. او مى گوید در شهر کلن حدود ۴۰۰ باشگاه کوچک و بزرگ در برگزارى مراسم کارناوال شرکت دارند.

اعضای این باشگاه ها  در مدت یک سال با تمرین رقص و اجرای موسیقی برای برگزاری این جشن آماده می شوند وهزینه کارناوال تنها از طریق حق عضویت در این باشگاه ها، کمک های مردمی و حق ورودی کنسرت هایی که در عرض یک سال اجرا می شود تامین می گردد.

امروزه ابعاد گسترده این جشن باعث شده صدها شغل از طراحی و تولید لباس، ساخت ماکت های کارناوال و گروه های موسیقی که صرفا اجرا کننده موسیقی کارناوال هستند به وجود آید.

مراسم  امسال از روز پنج شنبه ۱۹ فوریه (اول اسفند) آغاز شده و تا نیمه شب سه شنبه ادامه پیدا می‌کند.  در گزارش مصورى که در این صفحه مى بینید دیتر بولس از گردانندگان امروزین کارناوال از چگونگی برگزاری این جشن مردمی سخن می گوید.*

*از "کارین فرخی فر" و "هاینس شولته"  که تعدادی از عکس های این مجموعه را در اختیار ما قرار داده اند سپاسگزارى مى کنیم.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/03/05
Daram fekr mikonam che chizi darbareye in gozaresh benevisam...behtarin jomle barash ine ke khili bamaze bood va rahat mishod fahmidesh!!!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.