Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نگاه مهرآگین
پرویز امینف

"شهرت‌یار" قبل از آن که در زمینۀ عکاسی به شهرت و نامی دست یابد، در عرصۀ موسیقی شناخته‌شده بود. نوای دوتار او را بسیاری در تاجیکستان به خوبی می‌شناسند. اما فشار روزگار یا فوران استعداد یا شاید هم هر دو باعث شد که او در کنار کار موسیقی به عکاسی حرفه‌ای هم بپردازد و از سال ۲۰۰۶ تا کنون چهار نمایشگاه عکاسی برگزار کند.

از این رو عجب نیست که در عکس‌های "شهرت‌یار" پیوند میان هنرهای موسیقی و عکاسی قابل ردیابی باشد. شهرت‌یار از آن دسته عکاسانی است که ترجیح می‌دهند دنبال گوشه‌های رنگین و جذاب زندگی بروند، تا وقتی که از دست تصویرهای مغموم و آزارندۀ خبری روزمره به ستوه می‌آیید، لختی با عکس‌های دل‌انگیز رود و کوهسار و چهره‌های زیبای دختران و درختان بیاسایید. شهرت‌یار دنبال زیبایی‌های آشکار و پنهان در کوهستان تاجیکستان می‌گردد.

علاقۀ شهرت‌یار به سنت‌های مردمی هم هویداست، گویی نگران از بین رفتن آنهاست. در عکس‌های او معمولاً از دنیای مدرن خبری نیست؛ آنچه می‌بینیم، آیین و رسوم و پوشش‌هایی است با تاریخ هزاران‌ساله و گاه در آستانۀ نابودی. کاکل‌های ریزبافت دختران تاجیک موسوم به "میده‌بافی"، سفالگری و قالی‌بافی، خشک کردن زردآلو بر پشت بام خانه‌های روستایی، عصاری و نان‌پزی و دوزندگی و عروسی سنتی از جملۀ سوژه‌های آثار شهرت‌یار است که در زندگی شهری کمتر می‌توان آنها را از مشاهده کرد.

بازدیدکنندگان نمایشگاه اخیر شهرت‌یار که با نام "تاجیکستان آزاد من" برگزار شد، می‌گویند که با دیدن این عکس‌ها مهرشان به سرزمین‌شان فزون‌تر شده‌است. خود شهرت‌یار هم می‌گوید که هدفش از برگزاری چنین نمایشگاه‌ها جلب توجه بینندگان به زیبایی‌های کم‌نظیر تاجیکستان است. وی معتقد است که یک چشم باریک‌بین در طلوع و غروب خورشید کوهستان تاجیکستان، در آب‌های زلال و تپه‌های سبز و سرخ آن می‌تواند پاره‌هایی از بهشت روی زمین را ببیند.

شهرت‌یار (شهرت یارف) زادۀ کوهستان زرافشان تاجیکستان است و پنجاه سال دارد. وی پس از ختم دانشگاه هنرهای زیبای شهر دوشنبه مدتی آموزگار موسیقی بود. سپس به گروه همسرایان تئاتر اپرا و بالۀ صدرالدین عینی پیوست. در پی آن نوازندۀ صدا و سیمای تاجیکستان و فیلارمونی دولتی بود. در آغاز دهۀ ۲۰۰۰ به عکاسی رو آورد و برای روزنامۀ "ترانسپرت راسیئی" (حمل و نقل روسیه) عکس‌های خبری برمی‌داشت. و اکنون به عنوان عکاس حرفه‌ای نمایشگاه‌های انفرادی برگزار می‌کند. گزارش تصویری این صفحه از نمایشگاه اخیر او در شهر دوشنبه تهیه شده‌است.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.