Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بازار خيريه کريسمس

هاله حيدرى

در آستانه سال نوی میلادی و کریسمس محله های ارمنی نشین تهران حال و هوای ديگرى پيدا مى کند. البته اخیراً از اواسط آذر ماه در بیشتر مناطق تهران شاهد تغییر ویترین ها و پيدا شدن درخت های کاجى هستيم که در رستوران ها و فروشگاه های بزرگ به شکل زیبایی تزئین شده اند. 

هرسال براى دیدن بابانوئل و جذابیت هایی که درخت کریسمس با خودش به همراه دارد به مغازه هایی که در این ایام تغییر کاربری مى دهند و به محل عرضه تزئینات و لوازم شب کریسمس و سال نو تبديل مى شوند، سر مى زنم. از همانجا هم بود که به بازارچه خیریه کریسمس دعوت شدم.

این بازارها معمولاً در سالن اجتماعات کلیسا ها و باشگاه های مخصوص ارامنه برپا می شود. در گذشته خانم های ارمنی که عضو انجمن های نیکو کاری بودند دور هم جمع می شدند و هر کسی به فراخور حال خود کالایی برای فروش می آورد که بیشتر شامل شیرینی های خانگی، دست بافته ها و گلدوزی ها، ترشی و مربا و تزئینات کوچک برای کریسمس بود. پولی که از فروش این محصولات به دست می آمد صرف مستمندانی مى شد که قدرت خرید برای سال نو را ندشتند و یا کسانی که در خانه های سالمندان زندگی می کردند.

امروز اما طرز کار اين بازارچه ها فرق کرده است. خانم نینا، مسئول بازارچه اى که من از آن ديدن کردم، می گوید: "وقتی جوان بودم در طول سال رومیزی هایی را سوزن دوزی می کردم و به بازار می آوردم، همیشه بزرگترین رومیزی را به عنوان جایزه قرعه کشی می گذاشتیم. در قدیم کارهای دستی خانم ها به کلیسا و یا انجمن های خیریه اهدا می شد و با برگزاری بازارها کل درآمد به امور خیریه اختصاص داده مى شد ولی الان دیگر نسل ما که حوصله این کارها را داشتند پیر شده و توانایی انجام این کارها را ندارد و شکل بازارها هم کمی تغییر کرده. حالا ما میز کرایه می دهیم و پول آن را صرف این امور می کنیم. این تغییر در بازارها باعث تنوع اجناس هم شده است."

بوی قهوه در هواى بازار موج می زند و موسیقی شاد ارمنی همه جا را پر کرده است. دور تا دور سالن میزهایی است که از عود و شمع تا لوازم آرایش و انواع لباس روی آنها چیده شده، دختران و پسران جوان، بازدید کنندگان را به طرف میزشان دعوت می کنند و سعی در فروش اجناس خود دارند. غرفه شیرینی ها ی خانگی از غرفه های پر طرفدار است.

خانم النا هم می گوید: "ما برای شب کریسمس همه باید یک غذا بخوریم، فقیر یا پولدار فرقی نمی کند برای همین با در آمد اينجا قبل از کریسمس برنج و روغن تهیه می کنیم و به هر کسی که به کلیسا بیاید و درخواست کند می دهیم و بقیه را برای سالمندانی که در خانه های تحت پوشش کلیسا هستند می فرستیم."

به نظر خانم آرسینه دور هم بودن در این بازارچه خیلی لذتبخش است. او مى گويد: "ممکن است فروش ما حتا به اندازه پولی که برای این میزها داده ایم نباشد اما بیشتر هدف ما کمک کردن است. با آمدن به اینجا هر سال قبل از سال نو حس خوبی دارم و فکر می کنم شاید با کار من دل یک بچه در کریسمس شاد شده باشد و همین یک دنیا ارزش دارد."

مشتری های بازار هم فقط ارامنه نیستند. خانم جودکی، که هر سال برای خرید به این بازار می آید، می گوید "خوشحالم که مردم هنوز دغدغه کمک کردن به همدیگر را دارند. وقتی می بینم این خانم ها چقدر زحمت می کشند بدون این که نفع مادی برای خودشان داشته باشد تلاش می کنم به اینجا بیآیم و کمک ناچیزی به این حرکت بکنم."

به غیر از ارامنه، انجمن های آشوری ها نیز بازارچه های مشابه ای را با همين اهداف برپا می کنند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- حسین نوروزی، 2009/01/10
سلام
با تشکر از گزارش خیلی خوب شما، اگه محل بازار یا اسم کلیسا رو به من بگین ممنون می شم.
قربان شما
- هاله حیدری، 2008/12/30
کاربر عزیز از اینکه وقت گزاشتید و کار من را دیدی متشکرم. قطعاً نقص در کار ارتباطی به زحمات دوستان و همکارانم در جدید آنلاین ندارد.. نام من بر روی کار است. نکته دیگرخواهش می کنم شما که زحمت نوشتن نظرتان را کشیده اید قبول زحمت بفرمایید و نقاط ضعف مورد نظرتان را برایم توضیح بدهید و مطمئن باشید که رویش فکر خواهم کرد و از راهنماییتان استفاده می کنم.
- لادن رضایی، 2008/12/28
به تظر من اینحا که نمی شود مثل دفتر خاطرات نوشت. من سال پیش به بازاری به همین مناسبت رفته بودم. و توضیحات متن کاملا گویاست. شاید برای داستان خواندن کتاب گزینه بهتری باشد .
- یک کاربر، 2008/12/27
Merry Christmas wa happy New Year barye hameye iranian wa be khosos hamwatanane masihi !shado salamat bashid
- یک کاربر، 2008/12/26
صرفنظر از تعریف وتمجید های دوستانه، باید بگویم که متاسفانه گزارشهای همکاران جدیدآنلاین از یکدستی فنی وهنری برخوردار نیست.درست است که آدمها وآثارشان متفاوت اند ولی فراموش نکنیم که ما کاربران جدیدآنلاین هستیم و نه تک تک برنامه سازان وهرکمبود ونا رسایی به حساب «جدیدآنلاین» گذاشته میشود.همه این ها را گفتم تا بگویم«بازارخیریه کریسمس»خیلی نقص داشت.
- یک کاربر، 2008/12/25
خوب بود. منظورم موضوع هست. ولی نوشته شما من رو خیلی جذب نکرد. دفعه بعد شاید بهتر باشه از خود داستان شروع کنید. اینکه به یک بازارچه برای کریسمس رفتید. مثلا از بچگی وقتی اسم کریسمس می شد چه حسی داشتید. من می خوام شما من رو با داستان شخصی، حس و حال خودتون، روایت و کشف خودتون شریک کنید. من رو ببرید به سفری که خودتون در اون حضور دارید. داستان بنویسید گزارش نه. سعی کنید حتما میشه. موفق باشید.
- یک کاربر، 2008/12/25
خيلي قشنگ بود، حال و هواي آن جا را با عكس ها و صداي زمينه خوب منتقل كرده بوديد. ممنون از شما
- BF، 2008/12/24
It is most enjoyable to witness such a wonderful sense of community amongst the beloved Iranian Christians. If only we realised how fortunate we all are that our country is so rich in so many diverse cultures and religions.

Tomorrow (25 December) being the Christmas Day, I take the opportunity and hereby convey my best wishes to my beloved Christian/Armenian countrymen and countrywomen for the Christmas. I also wish for them a very happy and prosperous New Year.

BF.
- یک کاربر، 2008/12/24
درود و سپاس
هاله عزيزبازهم خيلي ممنون از مطالب خوبتون عكسهاي بسيار خوب و موزيك شور و حال خاصي داشت و شادابي اين روزها را بيشتر ميكرد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.