Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نمایشگاه رسانه‌ها در تهران
فاطمه جمال‌پور

حالا دیگر خیلی وقت از آن روزهایی گذشته‌است که برای بازدید از نمایشگاه کتاب و مطبوعات تهران راهی بزرگ‌راه چمران و  نمایشگاه بین‌المللی تهران  می‌شدیم؛ نمایشگاهی که شلوغ می‌شد و پررونق بود و برگزاری هم‌زمان جشنوارۀ مطبوعات هم تنور آن را داغ‌تر می‌کرد. حالا اگر بخواهیم از نمایشگاه مطبوعات تهران بازدید کنیم، باید شال و کلاه پاییزه تن کنیم و راهی مصلی و شرق تهران شویم.

هجدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در حالی شروع به کار می‌کند که مسئولان و کارشناسان آن را محلی برای آشتی ذائقه مخاطب و سلیقۀ رسانه‌ها با نمایشگاه می‌خوانند. آشتی که قهرش ریشه در نمایشگاه‌ قبلی و مدیریت محمدعلی رامین بر مسند معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد داشت.

نمایشگاه امسال طوری طراحی شده که بازدیدکنندگان با عبور از راهرو اصلی سالن شبستان مصلی با عناوین آشنا، خاطره‌انگیز و نشریات پرشمار روبه‌رو شوند و خبرگزاری‌ها هم در بخش  میانی سالن اصلی قرار گرفته‌اند. بخش کودک و نوجوان، غرفه‌های نشریات تخصصی، بین‌المللی، دانشجویی و روابط عمومی هم در طبقۀ دوم شبستان قرار دارند.

نمایشگاه امسال در فضایی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع و با حضور۶۰۰ غرفۀ مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و با شعار"جهاد اقتصادی، توسعۀ کیفی و تذهیب رسانه" در حال برگزاری است.

هجدهمین نمایشگاه مطبوعات بخش‌های ویژه‌ای دارد؛ برگزاری نشست‌های تخصصی، برپایی نمایشگاه‌هایی با عناوین دیرینه‌ها، اولین‌های مطبوعات ایران، هم‌زبانان، نوزادگان از جملۀ این بخش‌هاست.

موزۀ مطبوعات ایران با همکاری مرکز اسناد و کتابخانۀ ملی ایران در کنار سرای روزنامه‌نگاران دایر است. در این موزه اسناد تاریخی مطبوعات از دوران مشروطه شامل مکاتبات مدیران مطبوعات با هم و با مراجع و مسئولان زمان خود و قاب‌هایی که صفحات خاطره‌انگیز مطبوعات را در خود گنجانده‌اند، گردآوری شده‌است. نمایشگاه اولین‌های تاریخ مطبوعات ایران در سرای روزنامه‌نگاران به معرفی مطبوعاتی می‌پردازد که ابتکار خبری و رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف رسانه به خرج داده‌اند. امسال برای نخستین بار در طول برگزاری نمایشگاه "نشر اولی‌ها" حضوری پررنگ دارند و بخش نشر اولی‌ها نشریاتی را شامل می‌شود که امسال متولد شده و نخستین شماره‌شان را راهی کیوسک‌های مطبوعاتی کرده‌اند.

کتاب مطبوعات ایران با عنوان "تیتر" هم در نمایشگاه هجدهم رونمایی می‌شود. این کتاب روی جلدهای روزنامه‌ها و نشریات و صفحۀ نخست خبرگزاری‌ها را دربر می‌گیرد تا مخاطب با تورق کتاب به درون‌مایه و تفاوت‌های شکلی پی ببرد.

پیش‌کسوت‌های حوزۀ مطبوعات و سردبیران باسابقه هم روایت‌های سال‌های دور تحریریه را در شب شعرهای خاطره‌گویی‌ سرای روزنامه‌نگاران بازگو می‌کنند.

هجده نشریه کودک و نوجوان در طبقۀ دوم سالن شبستان حضور دارند تا کودکان و نوجوانان سهمی بیشتر از پیش در نمایشگاه هجدهم داشته باشند. ضمن این که قرار شده در سالن کودک ونوجوان طولانی‌ترین روزنامه‌نگاری دانش‌آموزان جهان به طول یک کیلومتر در روز دوم نمایشگاه (امروز) طراحی و رونمایی شود تا دانش‌آموزان بیشتر با روزنامه‌نگاری آشنا شوند و روحیۀ همکاری میان آنان تقویت شود.

توزیع پنج میلیارد ریال بن خرید مطبوعات هم از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی ارشاد در نمایشگاه امسال است. این بن‌ها تا سقف ۲۰ هزار ریال میان دانشجویان، دانش‌آموزان، روحانیان و اصحاب رسانه توزیع می‌شوند تا دیگر نمایشگاه تنها مکانی برای بازدید نباشد و خرید مطبوعات هم به کارکردهایش اضافه شود.

در بخش بین‌المللی نمایشگاه که از ششم آبان‌ماه افتتاح می‌شود، ۱۰۰ رسانه از ۵۰ کشور جهان حاضر می‌شوند که در این میان عراق، افغانستان،ارمنستان و سوریه بیشترین حضور را دارند. بخش بین‌المللی در سال ۱۳۸۶ تنها با حضور ۲۷ رسانه از ۱۵ کشور شروع به کار کرده بود.

اتحادیۀ مطبوعات جهان اسلام هم در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات تهران شروع به فعالیت می‌کند. مدیران نشریات اسلامی ۳۰ کشور جهان در نخستین اتحادیۀ مطبوعات جهان اسلام حضور دارند که از این تعداد ۲۳ نفر از کشورهای مسلمان و هفت نفراز کشورهای غیر مسلمان هستند.

امسال بخش سرای روزنامه‌نگاران شاهد برگزاری ۱۲ نشست و کارگاه علمی آموزشی با موضوعات مختلف اعم از تیترنویسی، احساس امنیت در رسانه و فضای مجازی، گزارش‌نویسی، مصاحبۀ خبری، رسانه‌های اجتماعی و انتخابات، چالش‌های روزنامه‌نگاری اینترنتی در ایران است.

در راهروهای نمایشگاه خلوتی غرفۀ روزنامه‌های پرتیراژ در روز نخست جلب توجه می‌کند، اما غرفه‌های خبرگزاری‌ها هر چند دقیقه یک بار با حضور یکی از مسئولان و اطرافیانشان شلوغ می‌شود و خبرنگاران خبرگزاری‌ها در به دست آوردن خبر و مصاحبه و از دست ندادن زمان رقابت می‌کنند. مدیر غرفۀ یکی از خبرگزاری‌های داخلی با نگاهی به نمایشگاه خلوت آهی می‌کشد و یادی از روزهای شلوغ و هم‌زمانی نمایشگاه مطبوعات و کتاب می‌کند که آن را این روزها دست‌نیافتنی می‌خواند.

در طبقۀ دوم تا پایان روز اول هنوز غرفه‌های نشریات دانشجویی و تخصصی و کودک و نوجوان پا نگرفته‌اند.

متفاوت بودن میزان فضای غرفه‌ها از دیگر مسائلی است که در نگاه اول جلب توجه می‌کند. خبرنگار یکی دیگر از روزنامه‌ها هم عنوان "نمایشگاهی در خواب" را به هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اطلاق می‌کند و در ادامه می‌گوید: "اینجا تنها حسنش تجدید دیدارهاست".

در پایان روز اول نمایشگاه هنوز جان نگرفته و غرفه‌داران و مسئولان به امید روزهای آینده‌اند.

هجدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی تهران از سوم تا دهم آبان‌ماه در محل مصلی تهران برگزار می‌شود.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- نیما، 2011/11/04
جامع و کامل، فوق العاده بود، آفرین
- فریدون، 2011/10/29
مثل همیشه عالی بود سرکار خانم جمال پور
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.