Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کوچ‌نشینی با گیتار
فواد خاک‌نژاد

گاهی پیش می‌آید که نمی‌دانی حتا قرار است شب کجا سر بر بالین بگذاری. دائم در سفر هستی و شاید گاهی فراموش می‌کنی که خانه‌ای داری که در آن روز را به شب و شب را به روز برسانی. دائم در حال کوچ هستی. شاید این بخشی از سرگذشتی‌ست که بر بروبچه‌های گروه موسیقی "کوچ‌نشین" گذشته‌است. اعضای این گروه به نوبت از ایران کوچ کرده‌اند و کوچ‌نشین شده‌اند و شاید تنها کسی که از ابتدا، تا همین حالا با این گروه موسیقی مانده‌است، "آذرخش فراهانی" مؤسس و عضو اصلی گروه "کوچ‌نشین" باشد.

آغاز با موسیقی

آذرخش فراهانی، بعد از کنار گذاشتن مدرسه تصمیم گرفت راه خودش را پیش بگیرد و خارج از دوره‌های آکادمیک سراغ طراحی و نقاشی برود. اما بعد از مدتی در این تصمیم موفق نبود و سراغ گیتار رفت و دریافت که موسیقی همانی بود که او در جستجویش بود.

ترانه "شازده خانوم" از گروه کوچ نشین
سبک‌هایی که آذرخش به سراغ آن رفت، پاپ و کانتری بود. گل‌شیفته فراهانی، خواهر آذرخش که خود نیز تحصیلات موسیقی داشت، اولین همکار او در گروه "کوچ‌نشین" بود. هم‌کاری آذرخش با خواهرش منجر به این شد که آذرخش در چند مسابقۀ موسیقی زیرزمینی به جوایزی برسد و همین دلیلی شد که کوچ‌نشین را جدی‌تر بگیرد. بعد از آن سراغ هیپ هاپ رفت و چند قطعه از کارهایش را در اینترنت منتشر کرد که به گفتۀ خودش، استقبال چندانی از آن نشد. بعد از آن تصمیم گرفت بیش از پیش روی ساز زدن و خواندن تمرکز و تمرین کند، تا این که کوچ‌نشین ترکیب فعلی‌اش را پیدا کرد.

کوچ‌نشینی در کافه

بعد از آن که  تمام اعضایی که از گروه کوچ‌نشین کوچ کردند و به خارج از کشور رفتند، آذرخش با حمزه و امین آشنا شد و کوچ‌نشین دوباره تبدیل به یک گروه سه نفره شد. اما با توجه به محدودیت اجرای موسیقی در ایران، آنها تصمیم گرفتند موسیقی خود را در کافه‌ها به گوش مردم برسانند. این گروه در کافه‌های مختلف در تهران اجرا کرده و هنوز پایش به صحنۀ یک سالن کنسرت نرسیده‌است. اما مخاطب محدود در کافه‌ها آن‌چیزی نبود که آذرخش به دنبالش بود. به همین دلیل کوچ‌نشینان تصمیم گرفتند کنسرت‌هایی خارج از ایران برگزار کنند. در حال حاضر که این گزارش را می‌خوانید و می‌بینید، گروه "کوچ‌نشین" در اروپا مشغول برگزاری کنسرت‌های مختلف ا‌ست.

آثار هنری در کنار موسیقی

آذرخش فراهانی با توجه به علاقه‌ای که به نقاشی و هنر امروز ایران دارد ترجیح می‌دهد آثار هنری هنرمندان جوان ایرانی را به همراه موسیقی‌اش نمایش دهد. او می‌گوید: "چه لزومی دارد وقتی این همه اثر هنری توسط هنرمندان جوان ایرانی آفریده می‌شود، عکس بچه‌های گروه روی جلد آلبوم‌های موسیقی منتشر شود؟" او معتقد است آثار هنری می‌تواند به بیان موسیقی‌اش کمک بیشتری کند. به همین دلیل در کنسرت اخیرش در پاریس در پس‌زمینۀ صحنۀ کنسرتش، ویدئوهای هنری از هنرمندان جوان ایرانی پخش می‌شد و در طراحی پوسترهای کنسرتش از نقاشی‌های ایران بهره برده است. در روایت تصویری این گزارش آذرخش در مورد گروهش توضیحاتی داده‌است و در کنار آن، آثاری از هنرمندان ایرانی را که برای این گروه طراحی شده‌است، می‌بینید، با این توضیح که برخی از عکس‌های این گزارش از "زینب سالاروند" است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.