Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نیما از چشم نيما
شوكا صحرائى

كيومرث درم‌بخش در ارتباط با مجموعه‌اى از عكس هاى نيما كه در اختيار دارد و تا به امروز به نمايش در نيامده‌ مى گويد: "نيما اين عكس ها را اغلب با دوربين لوبيتل و با سه ‌پايه از خودش گرفته است. او علاقه زيادى به گرفتن عكس از خودش داشته و براى گرفتن عكس ها تمام مقدمات و صحنه آرائى را فراهم مى كرده. سگ اش يا تفنگ اش يا هرچيز ديگرى را كه مى خواسته در عكس باشد در جاى خودش قرار مى داده. بعد دكمه دوربين را مى زده و در فاصله زمانى زدن دكمه تا گرفته شدن عكس خودش هم در جائى كه در نظر گرفته بوده مى نشسته."

كيومرث درم بخش اين مجموعه از عكس هاى نيما را به مناسبت پنجاهمين سال درگذشت او در نمايشگاهى در خانه هنرمندان به تماشا گذاشته است. او مى گويد: "آخرين عكس در اين مجموعه را جلال آل احمد سه روز قبل از مرگ نيما در خانه تجريش از او گرفته است. بيشتر اين عكس ها را من در سن چهارده سالگى ( ١٣٣٨ ) از نيما هديه گرفتم كه البته اين هديه برايم بسيار گرانبها است.  سال ها بعد همين مجموعه باعث شد فيلم " دنيا خانه من است" را ( كه نام يكى از نامه هاى نيما به عاليه خانم، همسرش است)  بسازم . اين فيلم ٣٣ سال پيش در يوش، زادگاه نيما كه در سلسله جبال مركزى البرز قرار دارد، ساخته شد."

كيومرث درم بخش معتقد است فضاى شعر نيما با طبيعت آميخته است و نيما از شاعران اكولوژيست جهان است که بيش از ٢٠٠ درخت را در اشعارش معرفى مى‌كند.

 

كيومرث منشى زاده، از شاعرانى كه پژوهش زيادى در زندگى و شعر نيما داشته، نيما يوشيج را انسان غريبى مى داند و مى گويد:" نيما هم زبانش غريب است و هم فكرش غريب است و مهم تر از آن خودش آدمى غريب است."

او از نيما نقل مى كند كه وقتى در تهران كارمند اداره اى شده بود با چكمه، قبا و قداره به اداره مى رفته و پشت ميز مى نشسته است. منشى زاده مى گويد غريبگى نيما نه در پوشيدن اين لباس ها در زمانه اى است كه همه لباس فرنگى مى پوشيده اند بلكه در اين است كه از اين كه مردم او را نگاه مى كرده اند تعجب مى كرده است.

در مراسم يادواره نيما كه به همت كيومرث درم بخش و با سخنرانى كيومرث منشى زاده برگزار مى شود در كنار نمايشگاه عكس هاى نيما فيلم 'دنيا خانه من است' نيز نمايش داده خواهد شد.

'دنيا خانه من است' براى اولين بار ٣٣ سال پيش از تلويزيون ملى ايران با مقدمه ‌اى از مهدى اخوان ثالث به نمايش درآمد. به گفته كيومرث درم بخش ساخت و پخش اين فيلم باعث شد خانه پدرى نيما در يوش، كه در حقيقت يک خانه با معمارى اربابى آن زمان و گچبرى‌هاى بى‌نظير بود، از وارثينى كه قصد تخريب اين بنا را داشتند، خريدارى شود و جزو آثار ثبت شده تاريخى درآيد.

بعدها اين خانه تبديل به موزه شد و جسد نيما نيز كه در گورستان امام زاده عبداله تهران مدفون بود، طبق وصيت خودش به خانه پدرى در يوش منتقل شد.

بخشى از عکس هاى ارائه شده در نمايشگاه خانه هنرمندان را در گزارش مصور بالا ببينيد و حرف هاى کيومرث منشى زاده در باره نيما را در پيوست صوتى اين صفحه بشنويد.  


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- نیما، 2016/08/31
نیما یوشیج بی جهت پدر شعر نو نشد..
انسان بزرگی بود و بزرگ خواهد ماند.
.
از مدیر سایت میخواییم از خاطرات زیبا و شعرهاش بیاره
- دوستدار نیما یوشیج، 2016/07/22
نیما آدم بزرگی بود و هست و خواهد ماند.
از خاطراتش تو سایت بزارید و همچنین از شعرهای پرطرفدارش.....
سپاس گزاریم.
- نیما حاجی تبار، 2016/01/04
داروگ

خشک آمد کشتگاه
در جوار کشت همسایه.
گر چه می گویند: " می گریند روی ساحل نزدیک
سوگواران در میان سوگواران."
قاصد روزان ابری، داروگ! کی می رسد باران؟

بر بساطی که بساطی نیست
در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست
و جدار دنده های نی به دیوار اطاقم دارد از خشکیش می ترکد
ـــ چون دل یاران که در هجران یاران ـــ
قاصد روزان ابری، داروگ! کی می رسد باران؟

خانه ام ابری ست...
- نیما، 2016/01/04
ارج نهادن به بزرگان تاریخ میهنمان کاریست بسیار با ارزش. و نیز لازم است که یاد آنان را همواره در حافطه مان تداعی کرده، غبار فراموشی را برداشته و مهمتر اینکه تلاش مدیران جامعه را در راستای از یاد انداختن بزرگانمان نقش بر آب کنیم.
- یک کاربر، 2015/08/25
خانه ام ابری است
یکسره روی زمین ابری ست با آن.
از فراز گردنه خرد و خراب و مست
باد می پیچد.
یکسره دنیا خراب از اوست
و حواس من!
آی نی زن که تو
را آوای نی برده ست دور از ره کجایی؟!
...
- یک کاربر، 2015/01/02
خوش بحالت *ضس* که راحتی. من که با شعر آن سه بزرگ شده ام همواره در جوش و قلیان هستم؛ می سوزم و می سازم. نیمه شبی از خواب برخواستم و یکراست به سوی قفسه کتابهایم رفتم و کتاب فروغ را برداشتم و ساعتی خواندم و آرام گرفتم. همسرم (که خارجی است) ترسید؛ پرسید؛ چی شد؟ گفتم هیچی. نا آرام بودم باید شعری از فروغ می خواندم. حالا آرام شده ام و می توانم بخوابم.
- نیما حاجی تبار، 2014/01/04
سلام،
اگه امکانش هست از مجموعه اشعار " روجا " ی نیما روی سایتتون بیارین.
- کورش خان احمدی، 2013/11/13
با سلام!
یاد نیما یوشیج همچنان خاطره انگیز است !
پیرمرد خاطره های ادبی ایران زمین که مبتکرانه خود را بر حافظه ایرانیان و جهانیان ثبت نمود!
- t.f، 2011/06/25
ممنون شوکای عزیز. لذت بردم. وچه حس دلتنگی به من دست داد .
- زهرا ماحوزی، 2011/06/24
البته این درست است که نیما تحت تأثیر منطق مادی بود، اما اینکه پیرو منطق مادی بوده کمی جای بحث دارد. چون به حساب شخصیت پیچیده اش کارهای پراکنده هم زیاد کرده، مثل اینکه در اواخر عمرش هم شعری در ستایش علی بن ابیطالب سروده و کار به جایی رسیده بود که عده ای می گفتند این شعر را سیروس طاهباز لابلای اشعار نیما چپانده، اما چیزی در نیما هست که جز آنچه که به او لقب پدر شعر نو داده، شخصیت شاعرانۀ او را قابل اعتنا می کند و آن هم گریز نیما از غرق شدن در یک طرز تفکر خاص است؛ دامی که اغلب ادبیاتی های هم دورۀ نیما در آن افتادند و همین تاریخ انقضای اشعار نیما را به تأخیر می اندازد. دیگر اینکه فکر کنم اصل موضوع شعر جدید زیاد به نصیحت استاد التفات نداشته و اصل موضوع شعر قدیم را خاضعانه نمی خوانده. می دانید که اول کسی که نیما آب پاکی را ریخت روی دستش، سعدی بود.
- یک کاربرm .yarmohammadlou، 2011/06/03
سلام. با شما چطور میشود تماس داشت؟
- نیما حاجی تبار، 2011/01/26
ممنونم ازمطالب جالبتان
بنده هم استانی نیما هستم
ارادت خاصم نسبت به پدر شعر نو ایران باعث شد تا اینجانب اسممو به "نیما" تغيیر بدم.
- مهیار، 2010/08/09
کار بسیار زیبا و جذابی بود. ساخت و پرداخت این گونه مجموعه ها می تواند در شناخت بزرگانی که زمانه از زایش شان سترون شده، نقش پر رنگی داشته باشد. پایدار باشید.
- سایه، 2010/06/23
آقای آریا، موسیقی از حسین علیزاده و از آلبوم سلانه است.
- سایه، 2010/06/23
شوکای عزیز، دست مریزاد
- یک کاربر، 2009/10/12
جاي حسرت بسيار است كه امروزه روز ديگر جاي زيادي براي افراد غريب و عجيب نيست تا امثال نيمايي پا به عرصه هنر گذارد.امروز متفاوت بودن همچون لكه ننگي بر دامان افراد است.كاش ....
- یک کاربر، 2009/07/26
خیلی جالب بود. آدم رو نحت تاثیر قرار میده. ممنون
- یک کاربر، 2009/07/09
کيومرث منشىya كيومرث درم‌بخش
- یک کاربر، 2009/06/22
ba^d az didan-e ax-e aan heyvaan-e zabaan basteh va tamaashaay-e ehsaas-e ghoroor-e nimaa az koshtan-e aan heyvaan, baa khodam goftam ien shaa^er raa baayad dobaareh beshnaasam.
- یک کاربر، 2009/06/17
باسلام
نيما در گورستان امامزاده عبداله تهران به خاك سپرده شده بود لطفا اطلاعات داده شده را تصحيح كنيد
________

جديدآنلاين: از توجه شما سپاسگزاريم. اصلاح شد.
- یک کاربر، 2009/03/22
kheyli ziba bood. one question: does mr. shoka sahrayee deserve credit for the complete work: idea, research, compilation of material, arrangement, music, design, packaging, etc.? If not, I would appreciate giving full credit to all principals involved in the production. thanks.
- سیروس مشفقی، 2009/01/22
با بهترین سلام ها در یک گشت کوتاه که در وبلاگ عزیز شما زدم راستی دلم باز شد . موفق باشید .
- ضس، 2008/12/17
شعر بی معنی و احساس دروغ:
شعر نیما و سپهری و فروغ
- یک کاربر، 2008/12/12
Fantastic! Thanks
- sakhi، 2008/11/03
سلام، و خسته نباشید از دیدن سایت تان بسیار خوشحال شدم و بهتون تبریک می گم بسیار جالب و دیدنی بود روح نیما شاد دست شما درد نكنه. كار زيبايي بود.
- یک کاربرMohammad، 2008/10/18
Dear sir/Madam
Hi
Thanks for your pictuers
Sincerely yours,
Mohammad
- یک کاربر، 2008/10/12
سلام، و خسته نباشید از دیدن سایت تان بسیار خوشحال شدم و بهتون تبریک می گم. مخصوصا موزه و نیما از زبان نیما با موسیقی زیبایی که گذاشته بودید. برایتان آروزی موفقیت می کنم.
- ايثار، 2008/09/03
در اين يكي دو ماه، اين سومين بار است كه براي ديدن اين عكسها به اين صفحه مي‌آيم... مثل وقتي كه آدم دلتنگ شعر شاعري مي‌شود و دوباره كتابش را از قفسه بيرون مي‌كشد... سپاس
- یک کاربر، 2008/08/15
نمي دونستم كه نيما يوشيج شكارچي هم بوده ! اين با طبيعت گرايي اش تو ذهنم جور در نمي اد.
- یک کاربر، 2008/07/23
Doorod beh shoma
cheh ghadr alley bood ,paydar bashid
- مرتضی، 2008/06/25
بسیار جالب و دیدنی بود روح نیما شاد
- mahgoon، 2008/06/18
کار ارزشمند و زیبایی ارائه دادید.
از این بابت از شما ممنونم.
کنار کار شما و احوال نیما، ترنم زیبای این تکنوازی دل ما را با خود به آسمانها پرواز داد...
- ابراهيم، 2008/05/31
سلام آقاي صحرايي،
دست شما درد نكنه. كار زيبايي بود.
- آریا، 2008/05/30
شوکای عزیز
کار بسیار قشنگی بود. موسیقی بسیار زیبایی هم برای آن انتخاب کرده ای. کاش آن راهم جایی معرفی می کردی.
- علیرضا میرهادی، 2008/05/17
جناب آقای شوكا صحرائى،

به عنوان یک ایرانی از زحمت شما تشکر میکنم. ولی به عنوان کسی که با وراث نیما نسبت نزدیکی دارد ، برایم جای بسی تاسف و دلخوری دارد که فرموده اید " قصد تخریب داشتند " . بنده نمیدانم مستندات جنابعالی از کجاست ولی همینقدر میدانم که " شراگیم یوشیج " نه تنها شخصا هزینه های زیادی را برای بازسازی آن خانه انجام داد، بلکه اگر زحمات و دوندگیهای ایشان و صد البته دوستداران نیما و امثال سیروس طاهباز و آیت الله نوری نبود ، این منزل در لیست ابنیه تاریخی قرار نمیگرفت. که اگر توقع این بوده ، شراگیم شخصا موزه ایی برای تاریخ ایران بسازد منصفانه نیست.
در باب جسد نیما نیز ایشان در امامزاده عبدالله دفن بودند و در سال 1372 با همراهی وراث به خانه یوش منتقل شده است.

با احترام
- صفر حاجی تبار فیروزجائی، 2008/05/04
ممنونم ازمطالب جالبتان !
بنده هم استانی نیما واز طرفداران ویژه ی ایشان می باشم واینو بگم بخاطرعشقی که به نیما دارم ، می خواهم اسم خودم را به این نام تغییر دهم .
- یک کاربر، 2008/04/04
axha kheili ziba boodand, vali in ide ke ba kam o ziad shodane contraste axha jashoon o be ham midadan ,na tanha jaleb nabood ke khaste konanade bood va lezzate didan va tamarkoz rooye fazaye tasavir ro kheili kheili kam mikard.
ba tashakkor az talashe shoma
- جلال سرفراز، 2008/03/28
جالب است که با دو کيومرث سر و کار دارم، و هر دو از دوستان قديم. سلامی از من به شما. منشی زاده مثل هميشه حرف نويی دارد، شايستة تاملِ بسيار. فيلم دنيا خانة من است را پيش از انقلاب در تهران ديده بودم، و بر سر صدای خروس يا واژة قوقولی قوقو با درم بخش عزيز حرفی داشتم، که هنوزهم بر سرِ آنم.کيومرث های عزيز! خوشحال می شوم اگر با شما تماس داشته باشم.
- negar dastmalchi، 2008/02/26
از اینکه مطالبی جدید یاد گرفتم خوشحالم ومدیون زحمات شما . ممنون . موفق باشید
- meysam kian، 2008/02/25
فوق العاده خوشحالم از این که آقای درم بخش هنوز یاد نیما را زنده نگاه داشته اند و کار شما جای تحسین دارد
- محمدحسین نژاد آریا، 2008/02/24
درود
نیما هم استانی منه . اون از افتخارات مازندرانه روانش شاد .
- م.آرمان، 2008/01/28
تو را من چشم در راهم
به وبلاگ اختصاصی پدر شعر نو منت بگذارید
www.nimaushij.blogfa.com
- محمد عظیمی، 2008/01/20
با سلام و درود بر استاد درم بخش عزیز. باید گفت که عکس های استاد درم بخش نسخه دوم هم دارد و پیش از این به مناسبت هایی به نمایش درآمده اند و نکاتی مبهم هم قابل طرح است که درمی گذرم. برای نیما از تمامی دوستداران شعر و ادبیات ایران یاری می طلبیم.
- مریم، 2008/01/16
شوکا عزیز کارهایت عالی هستند. همیشه مشتاقم کار جدیدی از تو ببینم.
- باران، 2008/01/13
بسیار مطلب جالب و پرمحتوایی بود.درود بر شما....
- اهوازی، 2008/01/11
ارج نهادن به بزرگان تاریخ میهنمان کاریست بسیار با ارزش. و نیز لازم است که یاد آنان را همواره در حافطه مان تداعی کرده، غبار فراموشی را برداشته و مهمتر اینکه تلاش مدیران جامعه را در راستای از یاد انداختن بزرگانمان نقش بر آب کنیم. با سپاس از شوکا و دیگر عزیزان.
- یک کاربرhamid، 2008/01/06
واقعا زیبا بود .خیلی لذت بردم.
- علیرضا زرین، 2008/01/05
برای من که بیش از چهل است عاشق کار نیما بوده ام، بسیار زیبا بود. آفرین!
- یک کاربر، 2008/01/05
badorod besyar ali bod zendeh bashid mehrdad sweden
- شهاب، 2008/01/05
شوکای عزیز عالی عالی بود. ما هیچ ما نگاه...
- آژانس خبری وبلاگ نویسان، 2008/01/04
با سلام خبر شما در سایت خبری وبلاگ نویسان فارسی زبان منتشر شد
irnablog.ir
- شهرزاد، 2008/01/04
عالی بود. مرسی
- یک کاربركيومرث درم بخش، 2008/01/01
كارتان عالي است رو ح نيما را شاد كرديد...
با درود فراوان....كيومرث و ثريا درم بخش
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.