Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بازگشت جهانگردان به اصفهان
حسن ظهوری

ایران را کشوری با میراث اساطیری،‌ تاریخی و فرهنگی می‌شناسند. این آوازه باعث شده تا این کشور برای بسیاری از گردشگران، بخصوص آن‌هایی که دیدار را به شنیدار  ترجیح می‌دهند، در میان گزینه‌ها برای سفر قرار گیرد. در این میان اصفهان، یکی از خوش‌آوازه‌ترین شهرهای توریستی ایران است. شهری که به طور حتم در برنامه سفر گردشگران خارجی، گنجانده می‌شود.

با این‌حال اگر یک‌‌دهه به عقب برگردیم، شاهد رکود گردشگران خارجی به این شهر تاریخی هستیم، رکودی که مردم اصفهان، با پوست و استخوانشان آن را لمس کرده‌اند.

اقتصاد اصفهان، صرفا اقتصادی وابسته به گردشگری نیست. این شهر فارغ از درآمدهای توریستی، شهری صنعتی هم هست؛ اما به دلیل وجود توانایی‌های بالقوه و فراوان، رونق گردشگری، می‌تواند اقتصاد شهر اصفهان را از این رو به آن رو کند. 

با روی کارآمدن دولت حسن روحانی و بهبود بخش اندکی از روابط خارجی ایران وتلاش برای حل مشکلات هسته‌ای،‌ ایران دوباره در کانون توجه گردشگران و علاقه‌مندان سفر به کشورهای تاریخی ـ فرهنگی قرار گرفت و در پی آن  اصفهان هم بار دیگر با استقبال تازه‌‌ گردشگران خارجی مواجه شد. استقبالی که هرچند اصفهانی‌ها آن را بارها تجربه‌ کرده‌اند اما به نحوی برایشان تازگی دارد و  می‌تواند حامل خبر خوش رونق دوباره اقتصاد گردشگری شهر باشد. با این‌حال کسبه اصفهان، بخصوص کسبه میدان نقش‌جهان به عنوان مرکز اصلی آمد و شد گردشگران، روایت‌ها و برداشت‌های متفاوتی از حضور گردشگران خارجی در اصفهان می‌دهند. بزرگترین مشکل آن‌ها همچنان فروش صنایع‌دستی، به خصوص صنایع‌دستی گران قیمت مثل ظروف نقره‌کاری، قلم‌زنی، مینا کاری و فرش به گردشگران است.

از سال ۱۳۹۰ و با افزایش ناگهانی نرخ دلار، ایران برای گردشگران در زمره کشورهای ارزان قرار گرفت. هرچند به دلیل مشکلات در روابط خارجی، همین ارزان بودن هم کمکی به رونق گردشگری خارجی نکرد، اما با روی کار آمدن دولت جدید و بهبود روابط با دیگر کشورها ، ارزان بودن ایران برای سفر، راه را برای بازنشسته‌ها و اقشار کم‌درآمد کشورهای اروپایی یا توسعه یافته باز کرد. 

شکوفایی رونق توریسم، نیازمند حضور گردشگرانی است که یا قدرت خرید بالایی دارند و یا از نسلی پویا و جوان هستند که  با شبکه‌های اجتماعی در ارتباط‌ اند و می توانند با معرفی بهتر ایران نقش سفیران فرهنگی ایران را ایفا کنند و در نتیجه مایه رونق گردشگری شوند. به نظر فروشندگان صنایع دستی کار آن‌ها هنوز به رونق لازم نرسیده که دلیل آن را فروشندگان بالا بودن سن گردشگران می‌دانند.

افزایش گردشگری در ایران یک واقعیت است. گرچه برخی از فروشندگان شکوه می‌کنند اما نمی‌توان با صراحت گفت که حضور این همه گردشگر درماه‌های اخیر، کمکی به اقتصاد شهری چون اصفهان نکرده باشد.

 آنچه می‌بینید، گزارشی درباره حضور گردشگران در شهر اصفهان است.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2015/01/11
فروشندگان در دقیقه 7:50 و 8:12 خیلی خوش خیال هستند. پورسانت دادن و پورسانت گرفتن یکی از پردرآمدترین بیزینس های کاذب در ایران است و به تورلیدرها محدود نمی شود.
- یک کاربر، 2015/01/11
اصفهان زمانی براستی نصف جهان ایران بود اما متاسفانه بی توجهی مسئولان به آثار تاریخی این شهر، خراب کردن خانه های قدیمی و جایگزین کردن خیابان های پهن و بی قواره به جای آن، ساخت مترو بدون تدابیر از پیش تعیین شده، "خشک کردن! زاینده رود"، سازه ها و ساختمان های نامناسب و عوامل دیگر باعث ویرانی بافت تاریخی و زیبایی شهر شده. به هیچ امیدوار نیستم که صنعت توریسم در این شهر رونق گذشته را پیدا کند.
- یک کاربر، 2015/01/10
جهان گردان نه! جهانگردان.
_________________
جدیدآنلاین: با تشکر از پیام شما،

درباره جدانويسي نظرهاي مختلفی هست. ما براي راحت‌تر خوانده شدن، برخي كلمات را جدا مي‌نويسيم.
جدانوشتن "جهانگرد" اما شاید نامانوس جلوه کرده و با هم نوشتن آن بهتر و پذیرفته‌تر باشد.
- یک کاربر، 2015/01/02
گزارش خوبی‌ بود. کاش از جاذبه‌ های ایران بیشتر می‌ نوشتید و آن را با کشورهای دیگر مقایسه می کردید. ما با این همه آثار تاریخی‌ فقط به این تعداد توریست دلخوش هستیم، در حالیکه در کشورهای دیگر تنها داشتن چند مجسمه و یک میدان، جمعیت زیادی را به سوی خود جلب می‌ کند. چون در آنجا فرهنگ جذب توریست وجود دارد. آیا در همین میدان نقش جهان یک "توریست اینفورمیشن" وجود دارد؟ یا یک نقشه که قسمت‌ های مختلف میدان را به توریست‌ ها معرفی‌ کند؟
- یک کاربر، 2015/01/02
البته که بهبود روابط خارجی توجه گردشگران را به همراه داشت اما شهر اصفهان هنوز به رونق گذشته بر نگشته است و اگر موانع را برنداریم در همین حد باقی‌ می‌ مانیم.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.