Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بزرگ‌ترین آثار سنگی ساسانی
حمیدرضا حسینی

مجموعه عکس
در شمال شهر کرمانشاه، در دامنۀ کوهستان پَرَو چشمۀ آبی وجود دارد که کنار آن بزرگ‌ترین آثار سنگ‌تراشی دورۀ ساسانی به چشم می‌خورد. می‌توان تصور کرد که این‌جا به روزگار ساسانیان بیشه‌ای طبیعی و زیستگاه وحوشی چون شیر و پلنگ و غزال بوده و در زمرۀ شکارگاه‌های سلطنتی به شمار می‌آمده‌است. اما اکنون شکل و شمایل اولیۀ خود را از دست داده؛ روستای کوچک "تاق بستان"، جزئی از شهر کرمانشاه شده و آن بیشۀ طبیعی که هنوز خالی از چنارهای کهنسال نیست، جای خود را به یک مجموعۀ تفریحی بزرگ داده‌است.  

حالا چند سالی است که آب‌تنی در استخر بزرگ تاق بستان ممنوع شده و از ورود گردشگران به درون تاق‌های ساسانی که زخم‌های زیادی از یادگارنویسی مردمان به تن دارند، جلوگیری می‌شود. از مجسمۀ سنگی خسرو پرویز هم که در برابر تاق بزرگ نصب شده بود و قرن‌ها پیش به درون استخر فرو افتاد و در سدۀ نوزدهم میلادی از آب بیرون کشیده شد، اثری به چشم نمی‌خورد.(۱) 
 
در عوض، گردشگران می‌توانند در استخر بزرگ تاق بستان قایق سواری کنند یا در کافه‌ها و رستوران‌هایی که در سایه‌سار چنارها جای گرفته‌اند، چایی بنوشند و "کباب دندۀ" معروف کرمانشاه را به دندان بکشند و احیاناً پـُکی به قلیان بزنند. آنهایی هم که به تماشای نقش برجسته‌ها و مجسمه‌های باستانی می‌روند، آن قدرها پی‌جوی چیستی و پیشینۀ این آثار نیستند. همین قدر که از عظمت آنها به وجد می‌آیند و از پشت دادن به چنین تاریخی احساس غرور می‌کنند، برایشان کافی است.
 
چند خط توضیحی که بر تابلوهای کنار آثار نوشته شده، آن قدر مختصر و البته غیرمفید است که چیزی عایدشان نمی‌کند. پس چه بهتر که مشغول گرفتن عکس یادگاری بشوند و خاطرات‌شان را برای روزهای دور قاب بگیرند. 
 
تاق بستان در واقع مرده‌ریگ روزگاری است که دودمان ساسانی (۶۵۲-۲۲۴ میلادی) در اوج پیشرفت و شکوه بود؛ شکوهی که در دربار خسرو پرویز نمود کاملی داشت و بعدها با روایات آمیخته به افسانه تاریخ‌نگاران مسلمان، سرمشقی شد برای دربار خلفای اموی و عباسی. هرچند که در تاق بستان آثاری نیز از سال‌های میانی عصر ساسانی برجای مانده، اما شاهکار اصلی همانا تاق بزرگ خسرو است که گوشه‌ای از زرق و برق دربار او را به تصویر می‌کشد.
 
خسرو دوم، پرویز، واپسین پادشاهی بزرگ باستانی ایران را رقم زد، اما چنان که گفته‌اند، با جنگ‌های خودفرسا و مالیات سنگین، سقوط امپراتوری عظیم پدرانش را قطعی کرد.(۲) دولت او که یکچند خوش درخشید و قلمرو پارسیان را همچون دوران داریوش بزرگ تا مدیترانه و مصر پیش برد، دولت مستعجل بود. خسرو در اواخر کار بر اثر یورش خارجی و شورش داخلی، از تخت به زیر کشیده شد و در زندان جان باخت.
 
در بارۀ این آخرین شاه بزرگ ساسانی که داستان دلدادگی‌اش به شیرین، پژواکی بلند در نظم و نثر پارسی داشته، حکایت‌ها گفته‌اند. از جمله این که سه هزار زن در حرم خویش داشت و ذوقش به عطریات آن‌قدر بود که هر نامه‌ای به دستش می‌رساندند، قبلاً با گلاب و زعفران معطر می‌شد.
 
غذاهای رنگین حاضر بر سفره‌اش، یا از نوع  بزغاله دوماهه‌ای بود که توأمان شیر مادر و شیر گاو را به او خورانده و گوشتش را در عصارۀ زیتون پخته بودند یا از جنس شیرینی‌جاتی که با روغن غزال و روغن گردو آماده می‌کردند. 
 
تختگاهش در تیسفون، ایوان بزرگ کسری بود. در آنجا بر تخت تاقدیس که از عاج و ساج و زر و سیم ساخته بودند، می‌نشست و در حالی که فرش زربفت بهارستان پیش رویش گسترده بود به ساز و نوای رامشگران و خنیاگران خویش گوش می‌سپرد.(۳)
 
نمی‌دانیم که اینها چه‌قدر حقیقت دارد و تا چه اندازه در کلام مورخان پس از اسلام رنگ افسانه به خود گرفته‌است. اما تا آن جا که به تاق بستان مربوط می‌شود، این شاهکار بی‌همتای سنگ‌تراشان عصر ساسانی، تصویر بی‌واسطه‌ای از حال و هوای دربار خسرو پرویز را به دست می‌دهد. آنچه در تاق بزرگ نقش شده، آگاهی‌های پرارزشی از جامه و زینت‌آلات شاهی، طرز لباس زنان و رامشگران و خدمتکاران، شیوۀ شکار، سازهای موسیقی، حضور فیلان و فیلبانان در مراسم شکار و بسیاری چیزهای دیگر را در اختیار می‌گذارد. 
 
بدین ترتیب، تاق بستان نه فقط در هیـبت یکی از مهم‌ترین شاهکارهای هنری ایران باستان نمودار می‌شود، بلکه بر زوایای مهمی از تاریخ این دوران، پرتو می‌افکند. مجموعه عکس این صفحه نگاهی دارد به آثار موجود در تاق بستان کرمانشاه.
 
 
پی‌نوشت:
۱- برای آگاهی از سیمای این مجسمه نک: کریستین‌سن، آرتور: ایران در زمان ساسانیان، ترجمۀ غلامرضا رشید یاسمی، تهران، ۱۳۷۲، ص ۶۰۲
۲- زرین‌کوب، عبدالحسین: تاریخ مردم ایران قبل از اسلام، تهران، ۱۳۷۱، ص۵۰۹
۳- ابومنصور ثعالبی نیشابوری، تاریخ‌نگار اواخر سدۀ چهارم و اوایل سدۀ پنجم هجری قمری کامل‌ترین توصیف‌ها را از دربار خسرو پرویز ارائه داده‌است.

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- سامان از غرب ايران، 2011/12/14
با درود.تا جاي كه بنده مخلص اطلاع دارم خسروپرويز يكي از پادشاهان بزرگ دنيايي باستان بوده و اين را ميتوان از آثاري كه از خود بر جاي گذاشته فهميد.نويسندگان بزرگ و موسيقيدانان نامي و فتوحات زيادي كه ايران در اين عصر داشته گواه اين است.ولي اگر دقت كرده باشيم بيشتر مطالب مغرضانه از سوي مورخان عربي به دليل رد كردن نامه پيامبر بوده كه در آن پيامبر اسلام ايرانيان را به يگانگي و توحيد به خدا دعوت ميكند ولي خسرو پرويز نامه او را به اين دليل كه ايرانيان خود يكتاپرستند و نيازي به دين ديگري ندارد و اين نامه اهانت آميز است رد ميكند.در حالي كه در كتاب خسرو و شيرين كه نويسنده آن ايراني است (نظامي گنجويي) شرم و حيای خسرو پرويز مورد تاكيد است و ديگر دلايل....پر رهرو باد راه نياكانمان.
- ب.ف.، 2011/11/22
کاربرانی که جویای کجائی و چگونگی تندیس خسرو پرویز هستند، به بخش های «تندیس خسرو پرویز» و «موزه سنگ طاق بستان» (در شهر کرمانشاه) در دانشنامۀ ویکی پدیای فارسی سر بزنند؛ در هر دو بخش نگاره ای از این تندیس به نمایش گذاشته شده است.
- ولی زاده، 2011/11/15
وجود مجسمه خسرو پرویز در تاق بستان را کریستین سن به نقل از دیگران گفته که خوب بود در پی نوشت به آن اشاره می کردید. اما معلوم نیست که این مجسمه کی ناپدید شده و گم شدنش ربطی به جمهوری اسلامی یا حتا پهلوی ندارد. بنده هرچه جستجو کردم، نتوانستم ردپایی پیدا کنم. اگر نویسنده مطلب یا کاربران فرهیخته جدیدآنلاین از سرنوشت این مجسمه اطلاعی دارند، لطفا در تکمله مطلب بنویسند.
- مسعود فره وشی، 2011/11/08
سایت ارجمند جدیدانلاین که دو سال است آن را هر روز یا یک روز در میان می بینم، یک سایت فرهنگی است و تا به حال ندیده ام که مطالب سیاسی له یا علیه کسی یا گروهی یا سلسله اي منتشر کند. بنابراین اظهار نظر سیاسی درباره یک مطلب علمی و تاریخی را بگذارید برای همان سایت هایی که مخصوص این کارها ساخته شده اند. اینجا را بگذارید برای خستگان از سیاست. با احترام.
- مرجان، 2011/11/08
فراموش نشود که همین چند وقت پیش حریم درجه یک تاق بستان را کندند تا پارک کنند و بقایای شهر ساسانی را خراب کردند.یا شکارگاه خسروپرویز را تخریب کردند تا جایش پل شهید صیادشیرازی ساخته شد... متاسفم...از عکسهای زیبای شما هم ممنون
- Sorena، 2011/11/06
این که مجسمۀ خسرو پرویز ناپدید شده، تعجب ندارد. مگر آرامگاه رضاشاه کبیر را با کلنگ و چکش به جانش نیفتادند؟ و در مورد نادرست بودن این ادعا که پرویز دوم مردی عیاش و اصرافکار و بلندپرواز بوده، باز هم تعجبی ندارد. زیرا که از این اتهامات بی پایه و اساس به کرات به خانوادۀ وطن پرست پهلوی زده شده است.
- یک کاربر، 2011/11/06
مطالب ارزشمندی بود. درود بر شما.
- یک کاربر، 2011/11/04
كاش بيشتر نوشته بوديد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.