Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
بازار زنانه
گزارش و عکس ها از حبيبه سوسن

بازار زنانه  محل کوچکی است که بادیوار های بلند احاطه شده ودر مرکز شهر کابل واقع است. در این بازار از کفش و کلاه گرفته تا انواع مختلف لباس های زنانه، کودکانه را می توان یافت همچنین لباسهای مردانه که باظرافت تمام گل دوزی شده اند.

پوش بالش و لحاف، بستر خواب بچه گانه، لیف وکیسه وحوله، که همگی دست باف اند واز تولیدات زنان افغان در این بازار به فروش می رسد. سراغ زیورهاى قشنگ وقدیمی را اینجا باید گرفت، چیزهای مثل، چمکلی، ماتیکه، سلسله و دیگر زیوارت نقره ای با نگین های یاقوت وفیروزه، که بار دیگر درمیان دختران شهری نیز مد شده است.

انواع کیف های کوچک و بزرگ، کیف های نگهداری پول که درافغانستان به آن دخلک می گویند، آینه های که اطراف آن با مهرهای قشنگ وظریف تزیین شده است و جا موبایلی های ظریف از دیگر کالاهای منحصر به فرد این بازار است.

اینجا علاوه بر تولیدات وصنایع دستی زنان افغان، محصولات هنری آنان را نیز می توان یافت، تابلوهایی که به شیوه خاصی بر روی چوب کار شده تابلوهای رنگی و انواع تابلوهای بافته شده  و از نقل و نباتی که در خانه تهیه می شود تا عروسک هایی که ساخته دست زنان و دختران افغان است. 

خیلی از زنان که به خانواده های سنتی تعلق دارند کار و خرید از بازار زنانه را ترجیح می دهند، و می گویند اینجا راحت تر اند.

در صحن کوچک بازار زنانه نیز کسانی که فروشگاه ندارند متاع دست داشته شان را می فروشند، زنی  پیراهنی آورده و دختری  بورانی خانگی دست پخت مادرش را، دخترکی هم بازیچه های  بچگانه را سر راه گذاشته تا چشم ودل کودکان را به متاعش گرم کند.

برخی خانم ها همانجا سفارش می گیرند ولباس وچادر ویا هم کفش وکلاه سفارش شده را تهیه می کنند،  علاوه بر تولیدات زنان افغان کالاهای کشورهای دیگر که در سایر بازار های کابل به فروش می رسد نیز در بازار زنانه هست.

این بازار که در زمان طالبان بسته بود حالا خیلی رنگ و رونق گرفته ، هوا وفضای جالبی دارد. گاهی احساس می کنی  آنگونه که در تابلوی یکی از فروشگاه ها نوشته شده، آنجا در میان کاروان حله ای ، و درحالیکه از هرچه جنس نایلونی ونفتی پلاستیکی خسته ای، آنجا حله ظریف تنیده زدل وبافته زجان را می یابی.

 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.