Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
حراج آثار هنری در ایران
داريوش دبير

نمايشگاه بزرگ هنرهای تجسمی موسوم به "هفت نگاه" که در واقع اولين حراج رسمی آثار هنری در ايران محسوب می شود چند روزی است که در بنياد آفرينش های هنری نياوران درتهران آغاز به کار کرده است.

آثار ۱۳۳ هنرمند نقاش، خطاط و مجسمه ساز  نامی ايران از جمله آيدين آغداشلو، نيما پتگر، ايران درودی، زنده ياد رضا مافی،هانيبال الخاص، محمد احصايی، حجت شکيبا، يدالله کابلی، پرويز کلانتری، گيزلا وارگا سينايی در اين نمايشگاه عرضه شده است.

آثار هنرمندان ايرانی تا هجدهم اسفند ماه امسال به بالاترين قيمت پيشنهادی به فروش می رسد به طوری که مثلا يکی از تابلوهايی که ششصد هزار تومان قيمت اوليه آن بود تا روز سوم نمايشگاه قيمت آن به نه ميليون تومان رسيد.

‌از هر هنرمند حداکثر دو اثر به نمايش گذاشته شده که پس از فروش، اثر ديگری از همان هنرمند جانشين می‌شود. برگزار کنندگان حراج از هر هنرمندی خواسته بودند تا پنج اثر را به اين حراج دوهفته ای ‌ ارايه کند.

گرانترين قيمت پايه در اين نمايشگاه مربوط به دو تابلو از ايران درودی به مبلغ هجده ميليون تومان است. عوايد حاصل از فروش آثار به ميزان مساوی در ميان هفت نگارخانه‌ تشکيل دهنده‌ گروه هفت تقسيم می شود.

استقبال گرم در هوای سرد تهران

نمايشگاه شامگاه روز جمعه چهارم اسفند در فرهنگسرای نياوران در شمال تهران در حالی که هوا به شدت سرد و پيش بينی حضور جمع زيادی از علاقه مندان به هنر سخت بود با سخنرانی ليلی گلستان مدير گالری گلستان و از هنرمندان مشهور ايرانی افتتاح شد.

ايده اصلی تشکيل چنين حراجی مهر ماه امسال توسط مديران هفت گالری تهران مطرح شد و به فاصله پنج ماه بعد با تولد گروه "هفت نگاه" اولين حراج رسمی آثار هنرمندان ايرانی شکل گرفت. گالری های آريا، الهه، دی، گلستان، ماه مهر، هفت ثمر و والی اعضای گروه "هفت نگاه" هستند.

۸٠ درصد آثار هنری اين نمايشگاه که به گفته مسولان حراج به "دقت گزينش شده اند" تا روز دوم به فروش رفته است.

تشکر مادر نقاشی معاصر ايران

ايران درودی از بزرگترين هنرمندان حاضر در حراج که به او مادر نقاشی معاصر ايران هم لقب داده اند در روز افتتاحيه نمايشگاه در حالی که اشک شوق به چشم داشت با ابراز خوشحالی از برگزاری اين حراج که به گفته او باعث ارزشمند شدن هنر در ايران می شود  به يادها آورد که آثار هنرمندان ايرانی در دوبی و ديگر کشورهای عربی با قيمتی بيش از هفت هزار دلار به‌فروش می‌رسد.

" چرا در يک کشور عربی که ما خود هنر را به آنها آموخته‌ايم اين‌چنين است و در ايران که تاريخچه‌ای هفت هزار ساله دارد هنر درحال حاضر ارزش چندانی ندارد." خانم درودی افزود که هنر ايرانی سابقه‌ تاريخی دارد و بايد در اين مملکت باقی بماند و از شهروندان ايرانی کمک خواست تا هنر ايرانی پشتوانه‌ بانک‌های کشور شود.

ايده پشتوانه قرار دادن آثار هنری در ايران برای بانک توسط يکی از بانک های خصوصی تازه تاسيس جدی گرفته شده و به گفته خانم گلستان که از برگزار کنندگان اصلی اين حراج است، يکی از بانک ها ۶۰ اثر از اين نمايشگاه را خريداری کرده و قرار است، يک گالری را با اين آثار در ساختمان  بانک تاسيس کند.

برگزارکنندگان اولين حراج آثار هنرهای تجسمی ايران تصميم دارند که هر ساله اين نمايشگاه را با هدف ارايه کارنامه ای ازفعاليت های هنری سال برگزار کنند.

"نگار" که دانشجوی فارغ تحصيل رشته نقاشی است و برخی از همکلاسی های سابقش با آثار شان در اين حراج حضور دارند می گويد که شايد روزی ايران هم صاحب حراج های هنری معتبری همچون "کريستی" شود. استقبال خريداران و بازديدکنندگان از اين حراج، طرفيت بالای متقاضيان چنين فعاليت هايی را نشان می دهد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.