Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
از قتلگاه تا ورزشگاه
امير فولادی

تنها وزرشگاه شهر در کابل ( غازی استديوم) در زمان طالبان به محل اعدام، قطع دست و پا و شلاق زدن، تبديل شده بود. طالبان مهارت های جالبی به کار می گرفتند، وقتی می ديدند مردم برای تماشای يک مسابقه فوتبال جمع شده اند نا گهان با موتر های شان وارد استديوم می شدند و بازی را تعطيل می کردند. بعد زنی يا مردی را از موتر بيرون می آوردند، يک ملايی جرمش را اعلام می کرد و بعد هم اجرای حکم شريعت محمدی آغاز می شد. اين کار تا آنگاه ادامه يافت که مردم ديگر به آنجا نمی رفتند.

هنوز خيلی از مردم شهر کابل اعدام يک زن افغان در اين ورزشگاه را به ياد دارند.

پس از سقوط طالبان اولين بار فرهاد دريا آواز خوان معروف افغانی  يک کنسرت شبانه دراين ورزشگاه برگزار کرد. اين کنسرت نماد جالبی داشت؛ فانوسی که برفراز يک نردبان بلند آويخته شده بود. در اين کنسرت حدود چهل هزار تن شرکت کردند و شامی را به سرور، سرود خواندند و خيلی ها هم گريستند. در بدو ورود خيلی ها به ديگران محلی را نشان می دادند که دوسال پيش از آن خونين ترين نقطۀاين قتلگاه بود. 

پس از آن اندک اندک ورزشگاه غازی رنگ و رونق يافت، و سالی بعد از آن سونو نگم جوان ترين آواز خوان هندی که در موسيقی مقام استادی دارد برای برگزاری کنسرتی وارد کابل شد.

تکت يا بليط کنسرت سونونگم  بين ۵۰ تا ۱۰۰ دلار آمريکايی يعنی برابر حقوق دو ماه يک کارمند عادی دولت نيز فروش رفت. در آن شب نيروهای ياری امنيت ( ايساف) برای تأمين امنيت با نيروهای افغان همکاری می کردند. کمتر کسی بود که تا رسيدن به ورزشگاه  چند مشت و لگد از پليس به پشت و کمرش نخورده باشد. پليس کابل برای کنترل جمعيت در مانده بود.

مردم تا ۹ شب منتظر سونو نگم ماندند. محلی برای خانم ها و خانواده ها اختصاص يافته بود. ابتدا خانم ها همانجا بودند ولی بعد چون کيفيت صدا در آن طرف بد بود همه آنجا را ترک کردند و هر کس يک طرف رفت. اين جشن بطور زنده از تلويزيون خصوصی طلوع نيز پخش می شد.

سرانجام موتر های مخصوص وارد ورزشگاه شد و آواز دل نشينی به سرودن آغاز کرد. همه ورزشگاه کف می زد. اما اين صدا صدای سونو نگم نبود، بعد از مدتی وقتی مطمئن شدند که خبری از عمليات و انتحار و اين چيز ها نيست، سونو نگم  به جايگاه آمد، هرچه مأمور بلند رتبه پليس بود که در واقع برای تأمين امنيت آمده بودند، رفته بودند روی صحنه و اين می رساند که اين مردم در سالهای گذشته چقدر تشنگی کشيده اند!

سرانجام ازدحام مقامات در کنار سونو نگم مقاومت جايگاه را که در قسمت غربی ورزشگاه ساخته شده بود درهم شکست وکنسرت در همان شروع برنامه، پايان يافت.

سو نو نگم در مصاحبه ای پيش از ترک کابل گفت وقتی جايگاه فرو ريخت و چند نفر با چابکی تمام مرا برداشتند و در موتر انداختند. فکر می کردم اختطاف ( ربوده ) شدم، پرسيدم کجا می رويم؟ گفتند هتل. اما من باور نمی کردم و تا زمانی که  واقعا به هتل نرسيديم و برايم توضيح ندادند که چه اتفاق افتاده، واقعا فکر می کردم انفجاری شده يا به هر حال انتحاری.

بعد از آن وحيد قاسمی آواز خوان ديگر افغان کنسرتی در اين ورزشگاه برگزار کرد. البته پيش از اين ها حتی پيش از سونو نگم آوازه شد که ستار خواننده ايرانی می آيد و کنسرت می گيرد، اين آوازه خيلی گرم شد اما يکی دو روز مانده به روز کنسرت معلوم شد با برگزاری اين کنسرت بالاخره از جايی و جاهايی مخالفت شده است.  

و بالاخره امسال هم مسابقات فوتبال در اين ورزشگاه راه افتاد. تيم خراسان ايران، صوبه سرحد پاکستان و جوانان تاجيکستان با چند تيم کابل بازی کردند.

 

از همين مجموعه


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.