Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دختر موسیقی شرق و غرب
ثمانه قدرخان

دریا دادور بیشترین تاثیر را از مادرش گرفته است؛ نسرین ارمگان نویسنده و کارگردان تئاترعروسکی و ترانه سرا. تا چهار سالگی دور از مادرش در مشهد زندگی کرده. حضور دریا در تهران در کنار مادر و میان دکورهای صحنه، او را با دنیای هنر آشنا کرد و به گفته خودش "آواز خواندن در وجود من توسط مادرم متبلور شد."

دریا دادور، ساکن فرانسه است. او تلاش می‌کند با تلفیق ترانه‌ها و سبک‌های ایرانی با اپرا و شیوه‌های غربی سبکی ویژه خود بیافریند.

در سال ۱۹۹۹ از کنسرواتوآر ملی در شهر تولوز فرانسه، موفق به دریافت دیپلم در رشتۀ آواز غنایی شد و سپس در سال ۲۰۰۰ دیپلم حرفه‌ای‌اش را در رشتۀ آواز "باروک" به دست آورد. بلافاصله پس از پایان تحصیلات در تئاتر سلطنتی کومپین فرانسه، به عنوان سولیست (تک خوان) در دو اجرای متوالی ایفای نقش کرد.

دریا دادور انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران را شوک بزرگی برای کودکی‌اش می‌داند. در آن سال‌ها با حذف موسیقی از تلویزیون خوانندگانی که روی صحنه آواز می‌خواندند، یکباره از صحنه کنار رفتند. خودش می‌گوید مدام این سوال در ذهنم تکرار می‌شد که این همه هیجان چه شد؟

در مدرسه فرهاد درس می‌خواند. کلاس‌های موسیقی مدرسه که تعطیل شد دریا دادور نیز با تغییر مدرسه و جمع‌آوری سازها و تعطیلی کلاس‌های موسیقی نزد معلم خصوصی  در خانه به آموختن پیانو پرداخت. و در کنار آن دریا هر هفته دو سه تصنیف به زبان فارسی یا انگلیسی حفظ و در حضور مادرش اجرا می‌کرد.

دریا چهار سال در سبک آهنگ‌های قرون وسطی کار کرده و از ادبیات فارسی برای کارهایش بسیار بهره برده است.  آهنگ ترانه‌هایی را که می‌خواند خودش می‌سازد. آهنگ‌های فلکلوریک ایران را با لهجۀ محلی به خوبی اجرا می‌کند. او به زبان‌های فارسی، فرانسه، انگلیسی، لاتین، ایتالیائی، اسپانیائی، عربی، ارمنی، عبری و لهجه‌های مختلف ایران آواز خوانده است. آوازهای دریا دادور تلفیقی از جاز و بلوز است.

برخی ازعکس‌های این گزارش تصویری از سایت دریا دادور برداشته‌ایم و عکس‌های دوران کودکی را خود ایشان به ما داده‌اند.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- شاهرخ، 2016/02/20
دریا دادور نه شبیه مانکن هاست ونه هدفش بدن نمائیست، ضمناًًً او بینظیر ترین وبهترین خواننده ایران هم نیست. او خواننده ای تحصیلکرده و دانش آموخته ایست که موسیقی را می شناسد، با ادبیات ایران وغرب آشناست و تحصیلات موسیقی کلاسیک و اپرا را با موفقیت های بسیار و دریافت جوائز به پایان رسانده است و آینده ای بسیار درخشانتر از امروز پیش رو دارد.
- مهدی، 2011/10/10
به خاطر یک مشت دلار.
- یک کاربر، 2011/10/10
ایشون البته بسیار قشنگ و زیبا می خوانند. ولی به نظر میاد ایشون بیشتر شبیه مانکن باشند و هدفی جز بدن نمایی ندارند.
- امین، 2011/02/07
بی نظیرترین وبهترین خوانندۀ ایران فقط دریا دادور هستند.
- فرهاد، 2010/10/29
انسانهای بزرگ بخصوص هنرمندانی که جهانی میشوند از همه حصارهای ساخته ذهن ناقص بشری رها یند و خط های قرمز دین، قومیت، ملیت و سیاست را پاک کرده اند. تنها چیزی که در قرون آینده باعث ایجاد ارتباطات میگردد، انسان بودن خواهد بود و نه چیزی دگر! آنگاه که از نوای آسمانی دریا و دریاها مست میگردیم، دیگر شرط ادب نیست که بخواهیم دریاها را در فنجان کوچک ذهن مان بریزیم! آفرین بر خاک پاکی که دریا بر آن پا میگذارد
- یک کاربر، 2010/09/21
The style you ascribe to Dadvar was pioneered by Monir Vakili more than half a century ago and continued by Pari Zangeneh.


- یک کاربر، 2010/09/03
سلام
با خواندن نظرات سایر دوستان متوجه شدم که اهالی واقعی دنیای موسیقی حق کلام را بیان نموده اند من فقط این را اضافه می کنم که همینقدر که ایشان نام ایران و ایرانی بودن را به دنبال اسمشان مطرح مینمایند قابل تقدیر است وگرنه در ایران استعدادهایی بسیار چشمگیرتر و هنرمندتر از ایشان وجود دارد که در همین دوره های سخت در ایران باقی مانده و تلاش کرده اند و صدای زن ایرانی را زنده نگه داشته اند
به امید روزی که این صداهای زیبا و ماندگار عرصه ای برای ابراز وجود بیابند تا جهانیان بدانند که در بین زنان ایرانی نوابغ موسیقی بسیارند و خیلی هم شگفت انگیزترند
- وحید، 2010/08/14
دوستان میتونن از مقاله من هم در مورد موسیقی دریا بازدید کنند
jahanestan dot blogfa dot com
ضمناً دریا لینک این مقاله رو در قسمت انتشارات وبسایتش قرار داده
- shokoufeh، 2010/08/14
عالی...:) چقدر زیبا بود
- mina، 2010/08/14
دوستش دارم
- سیامک، 2010/08/14
مدتیست که با سبک خوانندگی خانم دریا دادور عزیز آشنا شدم و بسیار لذت میبرم و آهنگهای ایشان را به دوستانی که آشنایی نداشتند معرفی کردم . خوشبختانه آهنگهای ایشان باعث صمیمیت بیشتری بیین ما شده. امیوارم با تلاش بیشتر ، برای ما آهنگهای بیشتری اجرا نمایند. نحوۀ اجرا و صدای ایشان بسیار دلچسب است. از انسان خوشذوق خانم ثمانه قدرخان هم بخاطر تهیه این گزارش جالب تشکر میکنم
- یک کاربر، 2010/08/14
man ham vaqe'an lazat bordem
- یک کاربر، 2010/08/14
خیلی خوب بود ثمانه جان
- یک کاربر، 2010/08/13
من به شخصه اصلاً از صدای ایشون خوشم نمیاد، ولی گزارش خوبی بود. به نظرم ایشون صداشون مثل جیغ زدن و بسیار آزاردهنده، ولی باز هم میگم از گزارش خوشم اومد.
- م.افشار، 2010/08/11
امامی جان ... مرغ سحر ناله سر کن. چقدرخوبه صفات خوبی که خداوند به بندگانش داده. آنها را حفظ کرده و در پرورش و تکامل آنها قدم برداریم.
- یک کاربر، 2010/08/11
Mme /Mlle Dadvar.
Votre voix est splendide, et vos chansons en sont autant. Je ne sais pas comment exprimer mes sentiments en écoutants cette alchimie merveilleuse qui donne des couleurs fantastique pénètrant jusqu'au fond de l'âme et surtout cette combinaison de Edith Piaf et Delkash..Merci

خانم دادور،
صدای شما زيباست و ترانه‌هایتان دوست‌داشتنی. نمی‌دانم چه‌گونه می‌توان احساسی را که از شنيدن آهنگ‌هايتان دست می‌دهد، توصيف کنم. آهنگ‌هايی که با رنگ‌های خارق‌العاده به عمق روح آدم رخنه می‌کند که به گونه‌ای ترکيبی است از اديت پياف و دلکش. سپاسگزارم.
- یک کاربر، 2010/08/10
همیشه از شنیدن صدای شما لذت می برم و امیدوارم همواره موفق باشید.
در ایران آهنگ های شما زیاد نیست آگر ممکن است امکان دانلود آن ها را فراهم کنید . سپاس
- ب.ف.، 2010/08/10
جناب آقای حمید امامی،

شگفتا از بسیاری تنگ چشمی تان! گذشته از این، جنابعالی با این افاضۀ فضلتان در مورد "آواز باروک" نا آشنائی کامل خود را در مورد موسیقی باروک که آسان است، در مورد موسیقی کلاسیک اروپائی برای همگان آشکار نمودید. بزرگان موسیقی باروک افرادی هستند چون «مونته وردی»، «هینریش شوتز»، «کورلی»، «هنری پورسل»، «آلبینونی»، «ویوالدی»، «رمو»، «هندل» (آیا، برای نمونه، اپراهای «آلمیرا» و «آلچینا»ی او را می شناسید؟)، «یوهان سباستین باخ» (به جرأتِ کامل، بزرگترین و پربارترین آهنگساز تاریخ مکتوب بشریت)، «تله مان» و «پرگولزی». مهم تر از همه، بر چه اساسی جنابعالی به درجه بندی "آواز باروک" بعنوان "پایین ترین سطح" "آواز کلاسیک" دست یافته اید؟ این نشانۀ بارز یک نبود فرهنگی است که انسان ارزش یک موسیقی و یا یک آواز را چنان بسنجد که جنابعالی می سنجید. آن گفتار پدر سالارانۀ جنابعالی ("البته باید به هوش ایشون تبریک گفت که ...") که دیگر نیاز به بحثی جداگانه دارد، و در مکانی دیگر (در روزگاران پیشین، زمانی که اینجانب جوان بودم، بی شرمی نیز حدی داشت، ولی امروز هر که هر چه به اندیشه اش راه می یابد بی کم و کاست به زبان می راند، ناآگاه از آنکه شاید قلبی رنجور شود و یا بشکند).

بیش از هزار سال پیش، فردوسی طوسی به ما ایرانیان، که در دوران جدید از بسیاری تنگ چشمی مان دگر ایرانیان هیچگاه از زخم زبانمان آسوده نیستند، چنین فرمود:

"شما مهربانی بافزون کنید / ز دل کینه و آز بیرون کنید
هر آنکس که پرهیز کرد از دو کار/ نبیند دو چشمش بد روزگار"

چنین به نظر می رسد که «مهر ورزی» و «مهربانی کردن» از دل های ما ایرانیان رخت بربسته اند و جای خود را به «کینه» و «آز» داده اند. دریغا که چنان بودیم و چینین شدیم!

ب.ف.
- امین، 2010/08/10
عالی بود، ثمانه
- یک کاربر، 2010/08/10
خانم دادور انسانی هنرمند وفرهیخته وخانمی زیبا و وزین به نظر می آیند. شاید اگر آشنایی خود را با موسیقی ایرانی وسعت بخشند و از آن در تجربه های هنری خود بهره برند، گامی بزرگ در تعالی هنری خود برداشته اند.
- حمید امامی، 2010/08/09
گفتنیست که آواز باروک در رشته ی آواز کلاسیک ، در پایین ترین سطح قرار دارد. صدا های سوپرانویی که به هیچ عنوان توان و کشش لازم برای اجرای اپراهای سنگین روی صحنه را ندارند ، خود به خود به این سبک موزیک سوق داده می شودند. البته باید به هوش ایشون تبریک گفت که بجا و به موقع این موضوع رو درک کرده وبا تغییر مدل و سبک آوازشون ، موفقیت هایی رو کسب کردند...
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.