Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
ابزار نو، غم دیرین

در چند کیلومتری شهر مشهد و در نزدیکی روستایی به نام چهارچشمه، یک مجتمع بزرگ اداری است که در برابر آن هر روز چند صف طولانی تشکیل می شود. گاهی وقت ها این صف ها به اندازه ای طولانی است که افرادی از شب قبل درآنها نوبت می گیرند.

این مجتمع اداری مربوط به دفتر امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت کشور ایران است كه همه روزه شمار زیادی از مهاجرين افغان به آن مراجعه می کنند. عده ای خواهان بازگشت به افغانستان هستند، عده ای خواهان تمدید مدارک اقامتی خود هستند و عده ای هم می خواهند که از این دفتر مجوز مسافرت به شهرهای دیگر ایران را بگیرند. اما اکنون طرحی به منظور سازماندهی مهاجرین افغان شروع شده که به نظر می آید با تمام طرح های قبلی متفاوت است.

آمارهای رسمی در ایران حاکی از این است که افغان های مهاجر هم اکنون حدود ٤ درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند. کمتر از نیمی از جمعیت این افغان ها به طور متوسط بیش از بیست سال را در ایران سپری کرده اند.  یک و نیم میلون افغان دیگر نیز سال ها در ایران زندگی کرده اند و اکنون به صورت غیر قانونی در ایران به سر می برند.

در طرح جدید دفتر امور اتباع و مهاجرين خارجى وزارت كشورايران اعلام كرده اگر مهاجرين خارجي غيرمجاز اقدام به بازگشت به افغانستان نکنند، در صورت دستگیری مجبور خواهند بود تا 5 سال را در اردوگاهی ویژه سپری کنند که ماهیتی شبیه زندان دارد.

در حقیقت از هم اکنون روشن شده است که در صورت عملی شدن این امر، باید یک و نیم میلیون تبعه افغانستان که مدارک اقامتی معتبر در ایران ندارند، به زندان بروند!

اما وزارت کشور مدارک اقامتی کسانی را که به شکل مجاز در ایران به سر می برند برای مدتی تمدید می کند. برای اولین بار این طرح از طریق اینترنت انجام می شود به این معنا که افغان ها بجای انتظار در صف های طولانی می توانند به یکی از کافه نتهای سطح شهر مراجعه کنند و از طریق سایت اینترنتی وزارت کشور (www.amaiesh3.ir) درخواست تمدید مدارک اقامتی خود را ارائه كنند.

البته این امر ضمن این که تسهیلاتی را فراهم کرده، مشکلاتی را نیز به وجود آورده است. از جمله عدم آشنایی بسیاری از افغان ها با اینترنت و نیز معرفی یک تبعه ایرانی دارای کارت ملی به عنوان كارفرما و ضامن.

یکی از نکات بسیار مثبت این سایت این است که مشاغلی را که افغان ها می توانند به طور قانونى به آنها بپردازند،  مشخص کرده و شرايط آن را روشن کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده در این سایت اینترنتی  مردان ١٨ تا ٦٠ ساله مى توانند با دريافت كارت مجوز كار به مشاغلی که برای افغان ها بلامانع اعلام شده بپردازند.

در اين طرح، هر فرد بالای ١٨ سال باید حدود ٨٠ دلار برای دریافت کارت و طی مراحل قانونی آن، البته برای یک مدت مشخص، بپردازد.

استان های مرزی و نیز چندین استان دیگر به عنوان استان های ممنوعه برای افغان ها تعیین شده و آنها حق اقامت و کار در این مناطق را ندارند.

افغان های دارای مدارک قانونی معتبر نیز هنوز نمی توانند با این مدارک اقدام به بازگشایی حساب بانکی نمایند، و یا به طور قانونى دارائی هایی که نیاز به ثبت دارد، مانند زمین، مسکن، اتومبیل، و سیم کارت تلفن همراه، را به نام خود ثبت کنند.

همچنين ایران گله مند است که حضور دو و نیم میلون مهاجر افغان روزانه حدود ٥ میلیون دلار هزینه دارد و می گوید مبلغی که از سوی سازمان ملل به اين منظور پرداخت می شود کافی نیست.

اگر چه ابتدا برای استفاده از این سایت یک دوره معین اعلام شده بود اما اکنون اعلام شده است که این سایت اینترنتی جهت اطلاع رساني فعال خواهد ماند و مسئولين مربوطه در نظر دارند از اين پس برنامه هاى دیگری را نیز از طریق این سایت دنبال کنند.

یکی از این برنامه ها امکان "گرفتن برگه تردد" است. در طول تمام این سال ها  مهاجرینی که قصد داشته اند، در ایران از شهری به شهری دیگر مسافرت کنند، باید از ادارت اتباع  وزارت کشور درخواست برگه تردد می کردند که نوعی مجوز مسافرت است. 

ديگر این که براى گرفتن نامه ثبت نام فرزندانشان مى توانند از طريق اين سايت اقدام نمايند و نيازى به مراجعه به دفاتر اتباع نيست. اما با توجه به اين كه طرح آمايش ٣ مهاجرين براى اولين بار است كه به صورت اينترنتى در ايران اجرا مى شود هنوز هم به زمان زيادى نياز است تا هم  اتباع افغانستان و هم ادارت مربوطه در ايران با ابعاد آن آشنا شوند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- محمدحسین، 2010/12/14
ایا کارت های سال۸۳که تحویل داده شده قابل بازگشت هست
- یک کاربر، 2010/12/14
چرابااین که مدرک شناسایی معتبردارندبازهم به اردوگاه برده میشوند
- ملک زاده، 2009/01/29
با سلام جمهوری اسلامیه دیگه اسلام از این بهتر نمیشه پول برای اجازه کار گرفته اند اما باز هم افغانها اجازه کار را ندارند الان من خود دقیقا سه هفته است که بیکارم از ترس نمیتوانم سر کار بروم.
- یک کاربر، 2008/09/17
حرف وگله وشكايت كافيست.هموطنان عزيز بايد كاري كرد.
بيشتر ما سالهاست كه در ايران زندگي ميكنيم و از حقوقي برخورداريم.
بياييد از حق خودمان دفاع كنيم.حقوقي كه سالهاست پايمال شده.
- یک کاربر، 2008/07/22
مهدي يزد (شيه)من در مهدي آباد در مسجد ابولفضل به دنيا آمده ام من 19سال دارم تكليف من چيست من هيچ نمي توانم بكنم نه باشگاهي نه كاري نه رانندگي آيا در حق من ظلم نميشود مسئولين بايد به ما كمك كنند چون ماهم انسان هستيم وانسانها بايد به هم كمك كنند
- مهدی، 2008/05/12
لطفاً از کلمه ی افغان پرهیز کنید و از افغانستانی استفاده کنید .
و از اطلاع رسانی شما بسیار متشکرم .
- یک کاربر، 2008/05/11
عرض کنم که کاش مشکلات به همین جا ختم میشد این مسلمان نماها با این کارها وجهه اسلام را هم در دنیا به خطر انداخته اند و دید جهان را نسبت به اسلام تخریب کرده اند حالا هزار تاهمایش اسلام و ... دین و...هم که بگذارند کار از جای اصلی خراب است و افاقه ندارد آبروی اسلام را برده اند.
- مليحه، 2008/05/09
با سلام
شا د و پر انرژي باشيد
يك چيز را از اول برايتان مشخص كنم كه برداشت اشتباهي نشود:اين كه فكر نكنيد من خودكش بيگانه پروري هستم.
ولي به نظر من شما از ديد ديگري به قضيه نگاه نكرديد و كاملا يك طرفه به قاضي مي رويد.
نگاه شما به مسئله جنبه خصومت شخصي پيدا كرده كمي مثبت انديش باشيد و به اينده خوش بين باشيد
لطقا روي حرفم كمي فكر كنيد
با ارزوي خوشبختي و كاميابي براي تمامي هم وطنان عزيزم.
وطن رگ رگم پر ز خون توست!
20/2/87
- علیزاده محمد، 2008/05/06
سلام و خسته نباشی خدمت تمامی پرسونل تهیه کننده این سایت.
بعضی از هم وطنای عزیزمن گله از این دارند که متولد این جا هستن و هنوز نمی توانند مسکن باغ ماشین ... به نام خود بزنند پس من چی پدر عزیزم که تمام زندگی خود را این جا (ایران)ودور از وطن بوده و من هم که الان 18 سال از عمرم را این جا بودم و هنوز پدرم نتوانسته سه مسکنی را که داریم و به نام دووستانش است به نام خود بزند چی باید بگم هان شما بگید و...
فقط به آرزوی روزی که خداوند سزای اعمال زشت و نادرست دورویان را بدهد می مانیم آری این است
صبر ایوب و...
و به امید گلگون شدن افغانیستان می مانیم
وطنم سرای هستی من تویی نوای من؛ تویی خون رگای من و.... حال هرکجا باشم آسمان مال من است
- احمداز قم، 2008/05/04
مسلمانی را مسلمانی نبایداجنبی گوید من فکر میکنم ایرانیها از ما افغانیها بدشون میا د ودوست ندارن مابه مقامی برسیم و پیشرفت کنیم چرا اینقد ر بخیلن
- علیرضا، 2008/05/04
من یک جوان 18ساله هستم واقعا ازدست ایرانیان گله دارم ودیگردوست ندارم اینجا بمونم
- یک کاربر، 2008/05/03
مقامات مسول ايران از تاريخ 10/2 تا20 /02/87 براي كساني كه هنوز ثبت نام در سايت آمايش نكرده اند مهلت داد.
- مهاجر، 2008/04/21
چند روز قبل در اخبار شنيدم كه اعلام كردن طرح آمايش 3 به منظور شركت آن عده كه نتوانستن دراين طرح شركت نمايند از تاريخ 7/2 تا تاريخ 14/2/ 87 تمديد گرديد.
اين هم يك خبر براي كاربران عزيزي كه هنوز به دلايلي نتوانستن در اين طرح شركت كنند.
- حبیب از کرج، 2008/04/20
ایرانیها هیچ اهمیتی به ما افغانها نمی دهند بیخود خودتونو خسته می کنید(حرف آخر)
- علي رضا نبوي 17 ساله از غزني، 2008/04/16
من علي رضا 17 ساله از افغانستان هستم به نظر من رفتار ايرانيها با مها جرين افغان درست نيست
آخر ما هم مسلمان هستيم مجبوريم
- من یک دختر مها جر افغان هستم، 2008/04/15
زندگی در ایران برای من چیزی جز خا طرات تلخ و نا امیدی به ارمغان نیاورد .
- amir mohammad، 2008/04/14
man yek afghan hastam asia be nobat ast
nobat maghamat iran ham merasd
- یک کاربر، 2008/04/13
مطلع شدم كه سايت آمايش فعلا مسدود مي باشد تا كي معلوم نيست.
قرار بود كه قسمت پاسخ گويي سايت فعال باشد كه اون هم مسدود است .
اميدوارم هرچي زودتر فعال بشه و مشكلي در نحوه فعاليت آن بين مسوولين مربوطه آيجاد نشده باشد.
- یک کاربر، 2008/04/12
ما خیلی وقت است که ثبت نام کرده ایم ولی در سایت هیچ خبری نیست . ما از کجا کارت جدید دریافت کنیم
- جهاندار، 2008/04/12
من در ایران بزرگ شده ام ومتاسفانه جز تحقیر و زیر دست بودن چیزی از این مردم ندیدم. ما که مسلمانیم و مالیات پناهندگی میدهیم (چیزی که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست) پس چرا نمی گذارند به دانشگاه برویم، سرمایه دار شویم ، پیشرفت کنیم ، با عزت و آبرو زندگی کنیم (آنهم به خرج خودمان)و ... .آیا دلیلی جز حسادت و بخیلی و تنگ نظری وجود دارد؟
- یک کاربر، 2008/04/08
من مدت 20 سال ایران بودم یادم می آید هر سال افغانها مدرک شناسایی شان را تمدید می کردند و اصلا مشخص نبود که افغانها تا چند سال دیگر می توانند در ایران سکونت داشته باشند، در حالیکه در دیگر کشورها اینطور نیست .
- شکیلا، 2008/04/06
با سلام
خیلی خوبه آقای محمد پویا در گزارش هایش مشکلات ما مهاجرین را انعکاس می ده ،مخصوصا گزارش قبلی شان (آواز دل و کارگل ) من بارها با شنیدن این گزارش اشک ریختم واقعا خیلی عالی بود.هر دفعه ای که گزارش را می شنوم برایم تازگی دارد.
از مسوولین جدید آنلاین می خواهم که گزارش های بیشتری در این زمینه ها داشته باشند
با تشکر فراوان و آرزوی موفقیت بیشتر در کارهایتان
- Mohammad، 2008/04/06
با سلام به همگی ومخصوصا هم وطنان عزیزم به امید روزی که کشور عزیزمان آباد آزاد وپیشرفته وزیبا باشد وبا تلاش ما افغانیها ان شاالله. محمد ١٨ ساله
باتشکر فراوان
- یک کاربر، 2008/04/05
من 21 ساله ام درایران متولد شدم وبا مشکلات زیلدی دو سال پیش دیپلم رشته معماری گرفتم اما اجازه ورود به دانشگاه را ندادند به مهاجرین وبا نا امیدی به کارگری پرداختم امسال هم با دانشگاه دولتی فردوس تماس گرفتم و انها به من گفتند باید ترمی حداقل یک میلیون تومان بدم تا من را ثبت نام کنند به نظر شما این رسم مسلمانی کشوری است که دم از اسلام میزند من اگر در هر کشور دیگری متولد میشدم قطعا تبعیت همان کشور را میگرفتم و الان به جای کارگر ساختمان مهندس ساختمان بودم اما ایران...
- setsreh، 2008/04/02
من با زندگی درایران زیاد مخالفتی ندارم شاید واقعا مردم ایران هم از اینهمه مهمان داری درقبال ما خسته شده باشند ولی اگه یه مقدار از حسادتشون کمتر کنند وضع بهتر مى شه.
- یک کاربر، 2008/04/02
با عرض خسته نباشيد شما گفته بوديد كه با لا ي 18سال مبلغ 70هزارتومان پرداخت كنند كه ماپرداخت كرديم2000تومان راپرداخت كرديم اما12000راپرداخت نكرديم به كجا مراجعه كنيم با تشكر

جديدآنلاين: با پوزش از كاربرانى كه در اين زمينه سؤال هايى دارند؛ چون ما اطلاعاتى در اين باره نداريم توصيه مى كنيم با مقامات مسئول تماس بگيرند.
- mahdi، 2008/04/02
واقعا متاسفم ملتی که ادعای مسلمانی میکند این چنین با مردم رنج دیده ی افغانستان برخورد کند آیا کسی نیست که به ما مردم رنج دیده ی افغانستان کمک کند امیدوارم روزی مهدی (عج) ظهور کند و جواب همه ظلمهايی که به ما کردند پس دهند.
- یک کاربر، 2008/03/31
شما كه به اصطلاح كشور صلح طلب و همسايه دوستي هستيد چرا برخورد نامناسبي با مهاجرين افغاني داريد؟
- علی، 2008/03/30
واقعا جای تاسف است که دولتى که ادعای ام القری بودن همه ی کشورهای اسلامی را دارد این چنین با یک ملت مسلمان برخورد کند دولت به ظاهر اسلامی ایران از هر ظلم و تحقیر وتوهین که می توانست نسبت به مردم افغانستان دریغ نکرد ولی به یاد داشته باشند که دنیا به نوبت هست یک روزی باید در برابر کارهای که کرده اند جواب پس بدهند.
- یک کاربر، 2008/03/24
چرا افغانها در ایران بعد از گذراندن ٣٠سال هم نمیتوانند زمین ویا ماشین و... را به نام خود بخرند در صورتی که در دیگر کشورها افغانها میتوانند هر چیزی را به نام خود بخرند .این چه نوع همسایه داری است که افغانها غیر از کارگر بودن نتوانند کار دیگری کنند . ایا شما با این کار جلوی پیشرفت افغانها را نمیگیرید شما خود را جای ما بگذارید. من فکر میکنم که حال کسانی که کارت اقامت دارند در زندان هستند که هیچ کاری تمیتوانند بکنند وای به حال کسانی که غیر قانونی هستند.حتی منی که در ایران بدنیا امده ام هم نمیتوانم هیچ چیزی به نام خودم بخرم.
- Comet، 2008/03/11
واقعا تاسف بر انگیزه برخورد دولت و مردم ما با مردم افغان!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.