Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
معنای باغ ایرانی

می‌گویند باغ پرتوی است از بهشت و یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای هنری ایرانیان  که  از دوران هخامنشی تا امروز ادامه داشته است. درباره باغ ایرانی و زیبایی‌های معنوی و صوری آن  دو گزارش تصویری تهیه دیده‌ایم. نخستین گزارش درباره معنای  باغ ایرانی است که در این صفحه می‌توانید ببینید. دکتر سید حسین نصر، که از صاحب نظران برجسته فرهنگ و هنر اسلامی است نیز درباره معنای باغ ایرانی در "کتاب باغ ایرانی؛ حکمت کهن، منظر جدید" نوشته‌ای دلنشین دارد که در این صفحه شما را به بازخوانی چکیده آن دعوت می‌کنیم:

"از آغاز، ایرانیان باغ را یک تجلی زمینی از یک حقیقت معنوی می‌دیدند: ظل و انعکاس عالم مینویی در این گیتی. به همین جهت طرح باغ و صورت هنری آن ارتباط با علوم جهان‌شناسی و حکمت داشت و تجربۀ باغ محدود به عالم محسوس نبود. بلکه تا حدی حقیقت عالم بالا و تجربۀ مستقیم آن را برای آنان که بصیرت و استعداد معنوی داشتند، امکان‌پذیر می‌ساخت و به همین جهت نوعی هنر مقدس بود.

کلمۀ پردیس هم در غرب به صورت "پارادیس" نام بهشت شناخته شد و هم در قرآن کریم و زبان عربی به واژه "فردوس" تبدیل شد.

این نه بدان معنا بود که بهشت چیزی جز خاطرۀ باغ‌های زیبای این جهانی در اذهان و خیال مردمان قدیم نیست. (چنان که مادیگرایان معتقدند) بلکه برعکس، به این معناست که پردیس این جهانی در ایران همواره به صورت سایه و ظل فردوس برین شناخته می‌شد.

با توجه به این حقیقت است که باید به شعر شاعر شبه قارۀ هند درباره یکی از زیباترین باغ‌های گورکانی که از روی نمونۀ باغ‌های ایرانی ساخته شده‌است، یعنی باغ "شالیمار" توجه کرد که می‌فرماید:

اگر فردوس بر روی زمین است / همین است و همین است و همین است

در تمام تمدن‌های سنتی نه تنها هنر با اصول معنوی و حِکَمی سر و کار دارد، بلکه هنرهای گوناگون به علت مرتبط بودن به اصول مشترک با یکدیگر رابطۀ نزدیک دارند."

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2012/12/15
مگر فقط باغ در جغرافیای امروز ایران هست؟
درمطالب شما هم از باغ هند یاد شده. با کدام سند میتوان ثابت کرد که دردیگر کشورها باغ نبوده. چرا فکر می کنید همه چیز فارسی است؟ بنظر من این اطلاعات درستی نیست.

- حبیب، 2011/04/16
دورود بر شما. بسیار خوب و آموزنده بود.
- fathieh، 2009/11/18
بسیار زیبا بود. دستتون درد نکنه.
- یک کاربر، 2009/11/17
بسیار زیبا بود. به ویژه برای فردی چون من که بیش از سی سال است از ایران دورم. دست کارگردان و نویسنده متن دست نکند.
- نور، 2009/11/15
بهترین سوژهٔ ممکن رو انتخاب کردین! اما خیلی‌ بیشتر از این جا دارد که به باغ ها، و کلا معماری سنتی ایرانی‌ پرداخته بشه. خواهش می‌کنم اگه امکانش بود در باره همین موضوع بیشتر از این کارها درست کنید.

- یک چایبر، 2009/11/15
عکس های فوق العاده و روایت شنیدنی با صدای دلنشین راوی. میشه گفت یکی از بهترین هاست. ممنون
- سارا، 2009/11/15
ممنونم.تصاویر زیبایی بود اما اطلاعات زیادی با سرعت ارائه می شد .نکات خیلی قسنگی مطرح شد که بهتر بود با بیان ساده تر و سرعت کمتر(بصورت گزینش شده) روی تصاویر ارائه می شد.به هر حال کار جالبی بود
- یک کاربر، 2009/11/14
این یکی از بهترین کارهایی است که جدید تا کنون نشر داده است. درود بر سازنده آن.
- یک کاربر، 2009/11/13
بسیار خوشحالم که یکی دیگر از کارهای زیبای شما رو دیدم . همراه با عکس های زیبا و پر از اطلاعات.
- یک کاربرmehrdad layegh، 2009/11/13
dast marisad migam be schoma. yek ghatre aragh az pischaniye hazrate mohammad chekid wa az an gole mohammadi ruied.badrud
- یک کاربر، 2009/11/13
عجب عکسهایی
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.