Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تهاجم فرهنگی يا محبوبيت؟

 تهاجم فرهنگی يا محبوبيت؟
وحید تدبیر

معنای ابتدایی آشنایی با سینما در افغانستان، آشنایی با سینمای هند است و تقریبا در سی سال گذشته بیشترین فیلم هایی که در سالن های سینما در شهرهای این کشور به نمایش در آمده، هندی بوده اند.

داستان فیلم های هندی در موارد بسیار بر محورهایی می چرخند و روایت رویدادهایی اند که در زندگی واقعی نمی توان نمونه های روشنی از آن را یافت، اما تمایل به تماشای چنین فیلم هایی در حدی است که می توان گفت بیشتر جوانان امروز و دیروز به خوبی با زبان اردو آشنایی دارند و به سادگی به این زبان صحبت می کنند. آنها اردو را از فیلم هندی یاد گرفته اند.

از سوی دیگر اين فیلم ها معمولا آهنگ هایی را نیز در خود دارند و زیبایی این آهنگ ها هم از دلایل اصلی دلبستگی به تماشای فیلم بوده است.

عده ای از مردم شناسان به این باور اند که افغانستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی اش، در چهارراه فرهنگ های مختلف منطقه ای قرار دارد و از همین رو در این کشور نشانه هایی از فرهنگ های رایج در کشورهای اطراف را به خوبی می توان مشاهده کرد.

موسیقی

یکی از این نشانه ها در موسیقی این کشور ظاهر می شود. آلات اصلی در موسیقی کلاسیک افغانستان همان هایی اند که در هند رایج اند و آوازخوان های بسیار سرشناس و بزرگی همچون استاد سرآهنگ، در هند آموزش دیده اند و منزلتشان در هنر در هند آشکار شده بود.

شیوه رایج رقصیدن در افغانستان نيز همان است که در هند می بینیم.

داستان سریال های تلویزیونی

تماشای سریال های تلویزیونی هندی چیزی نیست که با فرهنگ رایج در افغانستان بی رابطه باشد.

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در تازه ترین اقدام برای توقف پخش سریال های هندی در تلویزیون های خصوصی، رسما خواهان محاکمه گردانندگان تلویزیون های طلوع و افغان شده است که از دستور اين وزارتخانه سرپيچی کرده اند.

اين شرکت های تلويزيونی معتقد اند که سريال های هندی از استقبال گسترده مردم برخوردار است و منع پخش آنها به مثابه نقض حقوق مردم است.

دولت افغانستان پخش پنج سریال تلویزیونی هندی در تلویزیون های خصوصی آن کشور را مخالف ارزش های دینی و فرهنگی می خواند و می گوید، درخواست توقف پخش این سریال ها را در پی پافشاری های شورای علمای دینی و برخی اعضای پارلمان مطرح کرده است.

مدافعان آزادی بیان در داخل و خارج افغانستان با این اقدام دولت به شدت مخالفت کرده  و گفته اند نگران آینده آزادی بیان در افغانستان هستند، جایی که جامعه جهانی برای ترویج آزادی و دموکراسی در آن در نزدیک به هفت سال گذشته میلیون ها دلار هزينه کرده است.

اما حمایت حامد کرزی از تصمیم وزیر اطلاعات و فرهنگ در این باره سوال های مهمی را در مورد سرنوشت آزادی اندیشه و بیان در کشوری به  میان آورده که طی چند سال اخير تلاش های جهانی برای نهادینه کردن دموکراسی و ترویج آزادی های فردی در آن جریان داشته است.

سریال ها چه می گویند؟

حالا باید پرسید یک سریال تلویزیونی کدام جنبه های دین و فرهنگ مردم افغانستان را می تواند تهدید کند؟ تنها نکته قابل اشاره در این میان رابطه به تعبير رايج "نا مشروع" میان شخصیت های حداقل دو تا از اين سريال هاست.

باردار شدن های ناخواسته و تلاش برای پنهان نگه داشتن رابطه جنسی و ترس از بدنامی، سرنوشت دختران جوانی در این سریال هاست که هزاران دختر جوان افغانستانی آن را در حضور پدران و مادران تماشا می کرده اند.

خانواده های زیادی هستند که نه مخالف نظرات دولت و روحانیان اند و نه هم از آزادی بیان همان تعبیر و تعریفی را دارند که کمیسیون حقوق بشر و نهاد های جامعه مدنی در پی ترویج آن اند.

در عين حال، شمار زيادی از جمعيت اين کشور، به ويژه زنان خانه دار، سريال های هندی را تنها وسيله تفنن و سرگرمی خود می دانند و نگران اند که به زودی از آن هم محروم خواهند شد.

حکایت دختران

نباید از یاد برد که چندین تلویزیون و رادیوی خصوصی و حضور رسانه های جهانی، مانند بی بی سی و صدای آمریکا و رادیو آزادی در افغانستان و پخش گزارش های مربوط به بد رفتاری با زنان  باعث شده است زنان تا حدود زیادی با حقوق انسانی خود آشنا شوند.

ایجاد محل های خاصی برای پناه دادن به قربانیان خشونت های خانگی (معروف به خانه امن) و وجود وزارتخانه ای برای زنان نیز در این راستا بسیار کارساز بوده است.

خیلی از آنهایی که گذارشان به خانه های امن می افتد، امکان بازگشت به یک زندگی عادی و برخورداری از مهر خانوادگی را برای همیشه از دست می دهند و به اتهام ریختن آبروی خانواده و فرار از خانه مجبور اند تا پایان عمر رنج بکشند.

با این همه منتقدان مى گويند حالا که مادران در چهل کشور عمدتا غیر اسلامی فرزندان شان را به حمایت دولت نوپای افغانستان فرستاده اند و امیدوارند دولت مورد حمایت آنان بتواند زمینه های پا گرفتن دموکراسی و آزادی را فراهم کند، این دولت رفتار دلخواه كسانى را از خود بروز می دهد که سال های سال از ازدواج اجباری دختران زیر هژده سال حمايت كرده و با آموزش و اشتغال زنان مخالف بوده اند.

شمارى نيز معتقدند كه انتخابات سال آينده و تلاش رئيس جمهور براى جلب حمايت رهبران سنت گرا در انتخابات از عوامل دخيل در اين مسئله بوده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2008/06/01
افغانستانی ديگه چيه؟
- یک کاربرنما، 2008/05/26
"نباید از یاد برد که چندین تلویزیون و رادیوی خصوصی و حضور رسانه های جهانی، مانند بی بی سی و صدای آمریکا و رادیو آزادی در افغانستان و پخش گزارش های مربوط به بد رفتاری با زنان باعث شده است زنان تا حدود زیادی با حقوق انسانی خود آشنا شوند."

؟؟؟؟؟؟؟
باعث تاسف که بخاطر بعضی مسائل به حمایت از یک یا چند خبر گزاری بپردازیم. چه مباهاتی ست به این که شما زیر مجموعه ی خبر گزاری ای کار می کنید که به شما قدرت می دهد تا اینگونه از آن به عنوان منجی یاد کنید.... افغان آنقدر شرف و غیرت و انسانیت دارد که محتاج یک خبر گزاری نباشد. در این مجموعه را باید گل گرفت که با احساس میلیونها افغان که مثل من فارسی زبانند بازی می کند !!!!! به سخره می گیرد وای به حال شما که ملتی را به شما سپارند که دو دستی آن را تقدیم به مللی خواهید کرد که از سرمایه ی مستعمره ها ی خود به تبلیغ مسیح گون خود می پردازند. در این مجموعه را ببندید که از حس و احساس شرقی هیچ نمی داند.
- یک کاربر، 2008/05/15
مشکل در اين است که نمي خواهند واقعيات را بپذيرند. ترجيح مي دهند فرزندانشان روبروي چشمشان فيلم هندي تماشا نکنند اما مخفيانه فيلم هاي مستهجن تماشا کنند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.