Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
سفر به ایران به روایت رستم

هفته فردوسی بهانه ای است دلپذیر برای چند نگاه دیگر به این حماسه سرای چیره دست که در دهکده باژ توس زاده شد  و به گفته یکی از ادیبان عرب  "قرآن قوم ایرانی"  را سرود.

در باره  روزگار این افسانه سرای بزرگ مستند کم است و شیوه زندگی و احوال خود او نيز در افسانه ها پیچیده شده.

اما اين حداقل را در باره اش مى توان گفت که:  به عنوان یکی از ایرانیان اصیل روزگار خود، شاهنامه را آفرید تا مردم ایران را، پس از حمله اعراب و آمدن اسلام، با میراث و ارزش های گذشته آشنا کند؛  کوشید زبان فارسی را زنده کند و با آمیزه ای از زبان فارسی و تاریخ ایران  شاهکاری بیافریند  پر از رمز و راز، حماسه و شور، دلیری  و شکوه  صحنه آرایی که تا امروز آبشخور روانی و معنوی فارسى زبان هاست.

همکاران جدید مدیا به همين بهانه چند گزارش مصور تدارک دیده اند که انتشار آن ها را با گزارشى از روايت نمايشى موسيقائی 'کودکان ايران زمين' از هفت خوان رستم آغاز مى کنيم.

سفر به ایران به روایت رستم
کار گروه "بچه های ایران زمین" به سرپرستی سودابه سالم

علی عطار

گروه "موسیقی کودکان ایران زمین" که در دهه هفتاد به سرپرستی سودابه سالم تشکیل و پس از وقفه ای در سال ١٣٨٣کار خود را از سر گرفت، دست به اجرای  کاری "موسیقایی-نمایشی" نو با  هنرمندی بیش از پنجاه کودک تهرانی زده است.

در این کار که "سفر به ایران به روایت رستم" نام دارد،  سودابه سالم با ابتکاری که حاکی از درک او از نیازهای فرهنگی کودکان از یک سو و شناخت موسیقی نواحی مختلف ایران از سوی دیگر است، داستان اسطوره ای "هفت خوان رستم" شاهنامه را با برداشتی جدید از زبان دختری نوجوان نقل می کند.

نقال داستان فاطمه غلامی (ایراندخت) است که روش نقالی سنتی شاهنامه را با استفاده ازتجربه های فنی تنها زن نقال ایران فاطمه حبیبی زاد (گردآفرید) به خوبی آموخته و بکار می برد.

سودابه سالم که فارغ التحصیل رشته موسیقی است و دوره های مختلفی در مورد موسیقی کودک در داخل و خارج کشور گذرانده است، سال هاست که به آموزش موسیقی کودک مشغول است.

او در کنار استفاده از روش های غربی مانند روش آموزش کارل ارف آلمانی، بر استفاده از عناصر موسیقی و فرهنگ بومی درموسیقی کودک تاکید دارد و می گوید: "تلاشى كه هميشه داشته‌ام اين بوده كه موسيقى كودك را در ايران تعريف كنم. نقالى و يا شاهنامه خواني آميخته‌اى از ادبيات، موسيقي، نمايش و حتى نقاشى است و بچه‌ها با خواندن اشعار شاهنامه در قالب اجراى موسيقى با ساير هنرها، نمادها و اسطوره‌ها آشنايى پيدا مى ‌كنند".

در "سفر به ایران به روایت رستم" سودابه سالم با استفاده ازهفت منطقه ای که رستم می پیماید، داستان سفر و حوادثی را که برای او پیش می آید با ملودی ها و ترانه های محلی آن نواحی بیان کرده است.

سفر رستم پس ازنابودی دیوها و اهریمنان ایران زمین با رسیدن به کوه دماوند که مسکن  دیو سپید است و پیروزی رستم بر او پایان می یابد. رستم از کوه دماوند سرازیر می شود و به شهری که راوی داستان آن را عجیب توصیف می کند، می رسد.

سرو صدایی که نوازندگان نو جوان با ابزار موسیقی شان روی صحنه ایجاد می کنند و صدای سرفه های متعدد نقال،  بیننده را به این فکر وا می دارد که این شهر عجیب همان "تهران امروز" است. گویی رستم که جهان پهلوان و از شناخته شده ترین عناصر تاریخ اساطیری ایران است،  در شلوغی و دود و دم تهران امروز گم می شود. در آخرین صحنه، نقال در بین "بچه های ایران زمین" به دنبال رستم می گردد.

برای آماده کردن و اجرای "سفر به ایران به روایت رستم" که چندین بار در تالارهای مختلف تهران اجرا شده و در فستیوال موسیقی فجر از آن تقدیر شده است،جمعی از مربیان موسیقی کودک در تولید این برنامه با سودابه سالم همکاری داشته اند.

 

 

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.