Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
الهه، زمستان یک بهار
آویشه یزدان‌فر و فرید یگانه*

وقتی نزدیک به هشتاد سال پیش مادر ما در خانواده پدری‌اش، "غلامحسینی"، در محله "باغ شاه" تهران به دنیا آمد نامش را به مناسبت فصل تولد او "بهار" گذاشتند. بهار از همان آغاز به "بهار" علاقه‌مند بود و باران بهاری را بسیار دوست داشت. او همیشه عاشق پیاده‌روی در باران بود و به همین علت همیشه شمال ایران را به دیگر مناطق آن ترجیح می‌داد. شاید به همین دلیل بود که بعد از ترک ایران لندن را که همواره هوایی بارانی دارد برای زندگی برگزید.

بهار طبعی لطیف داشت و از همان کودکی احساساتش در صدایش متبلور می‌شد. اما خانواده‌اش در آن زمان چندان به آوازخوانی دختر خانواده علاقه‌ای نداشت. برای همین اگر فرصتی می‌یافت صدایش را به دور از چشم خانواده در پستوی خانه بلند می‌کرد. با همین خواندن‌های مخفیانه بود که کم کم "بهار خوانندگی" برای بهار کوچک آغاز شد. صدای او را ابتدا "مجید وفادار" که در نزدیکی ما زندگی می‌کرد کشف کرد و بعد از آن "داود پیرنیا" سرپرست برنامه گلها. او با پشتکار در کلاس‌های هنرستان موسیقی و جلسه‌های درس "غلامحسین بنان" شرکت کرد و به سرعت مهارت‌های لازم را آموخت. این پیوند  با استاد بنان تا زمانی که در ایران بود ادامه یافت.

هنوز ۱۸ ساله نشده بود یعنی در بهمن ۱۳۳۳ به اصرار خانواده ازدواج کرد. همسرش بر خلاف نظر خانواده از هنرش حمایت کرد و در موفقیتش سهم بسیار داشت. مادر ابتدا نام هنری "پریچهر" و سپس "الهه" را برگزید و به زودی به یکی از چهره‌های آواز در موسیقی اصیل ایرانی و از خواننده‌های مطرح برنامه رادیو و همچنین موسیقی پاپ تبدیل شد.  او در بیش از صدها برنامه گلها شرکت کرد.  ترانه‌هایی همچون "شکایت دل"، "مرا ببوس"، "آمد اما"، "خدایا"، "رسوای زمانه"، "کعبه دل‌ها"، "نامهربونی"، "نوبر بهار"،  "از خون جوانان وطن لاله دمیده" و در نهایت "ساقی" و "رفته" نام او را بر سر زبان‌ها انداخت و بین طبقات مختلف اجتماعی طرفداران بسیار پیدا کرد.

الهه چنان که مجلات آن زمان نشان می‌دهد هنرمندی پرآوازه شده بود که شاعران برجسته آن‌زمان مانند "رهی معیری"، "رحیم معینی کرمانشاهی"، "تورج نگهبان" و "بهادر یگانه" برای او ترانه می‌سرودند و آهنگسازان صاحب‌نامی چون "پرویز یاحقی"، "مجید وفادار"، "روح‌الله خالقی"، "همایون خرم"، "حبیب‌الله بدیعی" با او همکاری داشتند اما در رأس همه اینها برنامه‌ گلها و تشویق‌های داود پیرنیا در فعالیت هنری او بسیار موثر بود.

مجلات آن زمان داستان‌های بسیار درباره الهه نوشته‌اند که یکی از آنها داستان تابلویی بود که یک زندانی از او ساخته بود:

"چه چیزی می‌تواند برای من از این عزیزتر باشد؟ به آن تابلو نگاه کنید آنرا یک سرباز زندانی از روی صورت من ابریشم دوزی کرده. می‌بینید چقدر به من شبیه است. این زندانی بیچاره که نمی‌دانم بخاطر چه جرمی در زندان محبوس است، هنوز مرا ندیده، اما این صدای ناچیز من که خودم برایش ارزشی قایل نیستم به او الهام بخشیده است. من این تابلو را در اتاق پذیرایی نصب کرده‌ام. این اثر برای من بهترین و گرامی‌ترین پاداش است".

شهرت و محبوبیت هرگز مادر را مغرور نکرد بلکه مایه نزدیک شدنش به مردم شد و می‌توان گفت در عین شهرت و محبوبیت خاکی و افتاده بود.

الهه بیش از ۷۰۰ ترانه اجرا کرد که تقریبا همه آنها تا سن ۴۴ سالگی  و در زمان اقامتش در ایران اجرا شد. پس از انقلاب ابتدا به امریکا و سپس به انگلستان نزد ما آمد. در لندن ۲۸ سال زندگی کرد اما به ندرت به اجرای کنسرت پرداخت و در همه این مدت تنها یک آلبوم به نام "ساقی" منتشر کرد.  دوری از وطن اما او را از فرهنگ ایران دور نکرد و هرشب پیش از خواب صفحه‌ای از شاهنامه را مرور می‌کرد و به مطالعه کتاب‌های تاریخ ایران و همچنین تاریخ فرانسه علاقه‌مند بود.

مادر همیشه می‌گفت تمامی آهنگ‌هایی که خوانده‌ام مانند فرزندانم هستند که روی آنها زحمت کشیدم و بابت آنها خون جگر خوردم و به نتیجه رساندم. او از اینکه آهنگ‌هایش بدون اجازه بازخوانی می‌شد، بسیار ناراضی و عصبانی بود. وقتی آهنگ "رسوای زمانه" بدون اجازه‌اش بازخوانی شد بسیار دلشکسته شد.

در سن ۶۴ سالگی به سرطان مبتلا شد و پس از چندی دریافت که بیماریش علاج‌پذیر نیست. همیشه آرزو داشت که به ایران برگردد و در همین ایام بود که پس از ۲۸ سال به آرزویش رسید. وقتی از لندن به تهران بازمی گشت گفت "من رفتم که رفتم...". ۶ ماه آخر زندگی بهترین دوران زندگیش بود. او از بازگشتش به ایران بسیار خوشحال بود چون هنرمندان قدیمی و جوانان علاقه‌مند به ایشان میزبان آخرین روزهای زندگیش بودند. مادر در روز ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ درگذشت و در لواسان به خاک سپرده شد. تنها آرزویش این بود که پس از مرگ  آثارش آزادانه در اختیار همه قرار بگیرد.

در نمایش تصویری این صفحه عکس‌هایی از خانم الهه را همراه با چند موسیقی همه‌پسند او می‌بینید و می‌شنوید. گزارشی تصویری که به مناسبت درگذشت خانم الهه منتشر کرده بودیم نیز در این صفحه بازنشر می‌کنیم. 

 
* آویشه و فرید فرزندان خانم الهه هستند.

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2018/06/23
کاشکی می شد که بعضیا نمیرن!
حیف از الهه!
به شما حسودیم میشه که الهه مادرتونه!
صداش نمیذاره که فراموش بشه، تا ابد زندس!
- دکتر احمدی، 2018/06/21
«بانوی چهارفصل نغمه های ایرانی»


اگرچه دیرهنگام با آوای بهاری این الهه ی نغمه های ایرانی آشنا شدم، اما چنان بر زمان و زندگی ام سایه گسترانید که جایی برای نازنینانی که عمری دوستشان میداشتم، باقی نماند.

جنس شفاف و مخملین صدای الهه، ترجمان احساس ژرفی است که بخصوص در برخی اجراهای ناب او، شنوده را متوجه ناگفته های آن آثار میکند.

شیوه ی خلاقانه و منعطفی که در اجرای برخی از آثار خود نشان داده، مبین علاقه اش به آزمودن عرصه های نو و نوآوری در قالبهای مرسوم موسیقی دستگاهی ایران زمین است.

در آخر لازم میدتنم انتظار خود را از فرزندان آن عزیز در معرفی اش به مخاطبین جدید، و ارایه آثارش در فضای مجازی، ابراز دارم. کاری که بسیار بیشتر باید بشود.....او هست چون صدا میماند
- یک کاربر، 2017/12/10
شادی روح برای این بزرگ بانوی هنری را از خدا میخواهم بعد صدای ایشان و توانایی او در ادای کلمات آنقدر زیبا است که بعد از 50 سال برایم تازگی دارد بنظر من این بزرگان نمرده اند زنده هستند و جاویدان خوش بحال فرزندان ایشان که همچنین مادری داشتند روحشان شاد.
- ناصر از همدان ، 2014/08/01
روحش شاد. صد افسوس. اين هنرمندان تكرار نمي شوند. خيلي نوستالژيك بود.
- محمود، 2014/06/15
هر روز بیش از پیش از شنیدن صدایش لذت میبرم. چه چیزی می تواند به این صورت مایه نشاط و شادی و موجب آرامش روان و اعصاب کسی شود. روحش شاد و قرین رحمت باد.
امثال خانم الهه، پوران، حمیرا، هایده و مهستی دیگر نخواهند آمد.
- یک کاربر، 2012/10/01
با تشکر جدید آنلاین در این روزگار که ترانه ها و اشعار با صداهای خیلی بدی می شونیم شنیدن صدای خوانندگانی همچون الهه آرام بخش روح و جسم است چندی پیش نیز یادواره پوران را از سایت شما دیدم و شنیدم بسیار لذت بردم ولی از شما یک درخواست داشتم فقط فایل صوتی این تصایر قابل دانلود کردن هستند دلم می خواست در ارشیو خودم تصویر این عزیزان را هم داشته باشم.
با تشکر و خسته نباشید
- امیر، 2012/09/04
خیلی خاطره انگیز ودلچسب بود. خصوصا نمایش عکس ها با ترانه هایش.
به نظرم زندگی سرزنده و خوشحالی داشته کلا. روحش شاد
- بهزاد یگانه، 2012/08/26
هایده، مهستی، ویگن، الهه و مرضیه ستاره های تابناک آسمان موسیقی ایرانی بودند که حتا مرگشان هم چیزی از ارزش والایشان نمی کاهد. حیف و صد حیف که جایگزینی برای آنها نیست.
- یک کاربر، 2012/08/23
بسیار عالی بود. یادش گرامی باد ولی من نامش را در خانه زنده نگهداشتم با انتخاب اسمش برای یکی از دخترهایم. روحش شاد.
- dara، 2012/08/22
سپاس بخاطر یاد آوری الهه این هنرمند توانا چه اتفاق قشنگی داشتم ترانه های گلهای او را که خود از برنامه گلها جدا کرده ام می شنیدم طبق معمول سری هم به اینجا زدم و نوشته را خواندم اما به نظرم یک اشتباه در نام ترانه های معروف الهه آمده است ترانه آمد اما، درست است نه آمدم اما
پیروز باشید
_____________
جدید آنلاین: با تشکر از شما. اصلاح شد.
- یک کاربر، 2012/08/19
واقعا با تشکر از زحمات شما که چنین خواننده گرانقدری رابه ما معرفی کردید من خیلی لذت بردم از صدای تکرار نشدنی و واقعا زیبای ایشان .از خداوند متعال برای روح این عزیزازدست رفته رحمت بی منتها می طلبم. یادش گرامی باد.
حامد از تبریز
- یک کاربر، 2012/08/19
هرچند این موسیقی نسل ما دهه شصتی ها نیست اما ما برای الهه و پوران و مرضیه و دلکش و چند نفر دیگه که بردن نامشون نظر رو طولانی می کنه احترام زیادی قائل هستیم.
- یک کاربر، 2012/08/19
روحش شاد یادش گرامی. هنرمند هرگز نمی میرد. صدای الهه برای همیشه در خانه های ایرانیان می ماند و خودش در قلب طرفداران موسیقی جای دارد.
- یک کاربر، 2012/08/19
May God bless her soul
Thank you for all your great and memrable works
We all miss your heavenly voice
- یک کاربر، 2012/08/17
دنیا دنیا تشکر
ساده بگم این سایت مثل اینه که گمشده ای رو به عزیزش برگردونی.
- یک کاربر، 2012/08/14
با سلام و احترام به شما هنرمند ګرامی. اثر بسیا ر خوب و تحسین برانګیزی در این سایت به یادګار ګذاشتید. به امید دیدن اثار دیګر از شما. بهترین های جهان را برای شما آرزومندیم.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.