Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
می‌کارند برای زمین
هاله حیدری

نمی‌دانم شما هم از پروژۀ "بکاریم برای زمین" چیزی شنیده‌اید یا نه. من که نمی‌دانستم تا اینکه یک هفته پیش دعوت‌نامه‌ای دریافت کردم برای مشارکت در کاشت ۵۰۰۰ نهال کاج در جنگل‌های تلو اطراف تهران. در آن نامه نوشته شده بود: "بکاریم برای زمین" نام یک جنبش جهانی زیست‌محیطی داوطلبانه و عام‌المنفعه در راستای ارتباط انسان، درخت و محیط زیست است که توسط برنامۀ زیست‌محیطی ملل متحد تسهیل می‌شود."

به یادم آمد، یکی از دوستانم از قدیم رسم جالبی در خانواده داشتند. پس از به دنیا آمدن هر کدام از بچه‌ها، درختی به نامشان می‌کاشتند. باغچۀ کوچک آنها در بین آشنایان زبان‌زد بود. باغی که درختانش نام داشتند و شخصیت. درخت توت بزرگ جلو در ورودی به نظر از همه بزرگتر می‌آمد. نامش، احترام سادات بود. سال‌ها از فوت مادربزرگ مادری دوستم می‌گذشت، ولی همیشه نامش بر سر زبان‌ها بود. حتا ما که تا به حال احترام سادات را ندیده بودیم، به خوبی او را می‌شناختیم. هر سال که درخت به بار می‌نشیند، یاد او نیز زنده می‌شود. درخت توت دست کم ۱۵۰ سال دارد و ۶۰ سال است که احترام سادات از دنیا رفته.

باقی درختان هم همین وضعیت را دارند. از آریای سه‌ساله که الآن تقریبأ هم‌قد صاحبش است، تا دوست من که درختش چند سر و گردن از او بلندتر شده. درست است که امروز دیگر کسی به درستی نمی‌داند اولین بار با چه فلسفه‌ای درختی به نام عضوی از خانواده کاشته شد، ولی هر کسی که داستان آن باغ را می‌شنود، نسبت به درختان حس متفاوتی پیدا می‌کند و در محلۀ آنها کاشتن درخت بخشی از آداب چند خانوادۀ دیگر هم شده بود.

در ادامۀ دعوت‌نامه آمده بود: "تشویق مردم، جوامع محلی، دولت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و صنایع در حمایت از این طرح جهانی منجر به کاشت هفت میلیارد و چهارصد میلیون درخت در انتهای سال ۲۰۰۹ میلادی در یکصد و هفتاد کشور گردید؛ این در حالی بود که هدف این طرح در انتهای سال مذکور کاشت تنها هفت میلیارد درخت بود" که احتمالأ به تعداد انسان‌های روی زمین بود.

"همزمانی این طرح در سال آخر خود با سال ۲۰۱۰ که از سوی سازمان ملل متحد سال جهانی تنوع زیستی نام گرفته‌است، کشورهای مختلف را بر آن داشت تا با عزمی جدی این طرح را دنبال کنند. در حال حاضر این پروژه در یکصد و هشتاد و پنج کشور جهان در حال اجراست.

از آنجا که درختان نقشی مهم و انکارناپذیر در پایه و اساس تنوع زیستی ایفا کرده و بنیان شبکه‌های زیستی، سامانه‌های غذا، بهداشت و سوخت از درختان نشأت می‌گیرد، لذا کاشت میلیاردها اصله درخت توسط این طرح جهانی خواهد توانست به حفظ تنوع زیستی موجود کمک کند.

پیش‌بینی طرح مذکور کاشت ۱۲ میلیارد اصله درخت در انتهای سال ۲۰۱۰ میلادی است.

با مشارکت سازمان‌هایی به پیشنهاد ادارۀ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران و با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط دبیرخانۀ پروژۀ "بکاریم برای زمین" با سازمان‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی، کانون‌های دانشگاهی و شهروندان در روز آدینه، ۲۱ آبان‌ماه چند هزار اصله نهال در قالب این پروژۀ جهانی در پارک جنگلی تلو واقع در شمال شرق تهران کاشته شد.

البته صبح روز ۲۱ آبان که  به پارک جنگلی تلو رفتم، حدود ۳۰۰ نفر برای شرکت در پروژه به آنجا آمده بودند که بیشتر از سوی انجمن خام‌گیاهخواران و مؤسسۀ طبیعت خبردار شده بودند و عدۀ کمی از فراخوان عمومی که در رادیو و تلویزیون اعلام شده بود، از برنامه مطلع شده بودند.

گزارش چندرسانه‌ای گوشه‌ای از اتفاقات آن روز را به تصویر می‌کشد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر عباس محمدي، 2010/11/28
درخت كاری در اين فصل كه هنوز گياه "فعال" است، بيشتر به يک كار نمايشی شبيه است تا يک درخت كاری واقعی و موثر.
- پیمان، 2010/11/27
با تشکر از خانم حیدری و بابات مطالب و خانم آرین نژاد برای عکسهای خوبشون
- یک کاربر، 2010/11/22
وقتی که نخستین فرزند برادرم زاده شد، پدرم به او یک درخت اقاقی هدیه کرد.
- مينا، 2010/11/22
با درود
سپاس از گزارش بسيار خوب شما باشد كه چون گذشتگان هر روز با به دنيا آمدن فرزندان اين سرزمين به نام آنها درختی بكاريم .
- پرژ، 2010/11/16
حرکت بسیار زیبایست. ای کاش از انار و زیتون استفاده میکردند که بسیار گیاهان مقاومی هستند و با شرایط آب و هوایی منطقه سازگارو بومی دامنه های البرز هستند. کشت درخت در این فصل ممکن است منجر به از بین رفتن نهال ها بشود. چه قدر خوب میشود يک روز در سال تمام سربازهای وظیفه را برای کاشتن نهال میبردند. همچنین این حرکت برای دانش آموزان در نزدیکیهای بهار که مدارس هم تق و لق هستند، انجام بگیرد مفید خواهد بود.
ایرانیان باستان کاشتن درخت و باغبانی را از پدر به پسر آموزش میدادند. حتا شاهان هخامننشی با دستان خود درخت میکاشتند، در حالی که یونانیها کاشتن درخت و کار کردن با خاک را کاری حقیر میپنداشتند. چه رسم زیبایی، اگر دوباره احیا شود. امام علی درخت می کاشتند و به کاشتن درخت سفارش میفرمودند. ممنون از کار زیباتون.
پرژ
- neda، 2010/11/16
عالی بود . خيلی خوب است كه گاهی گزارش های اين سايت نقش اطلاع رسانی داشته باشد، مثل اين گزارش و تنها به گزارش های آرشيوی و بی زمان بسنده نشود.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.