Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پا به پای تهرانگردان
ندا حبیب‌الله

تا همین سه، چهار سال پیش هروقت صحبت ازتعطیلات وسفر می‌شد سهل‌ترین گزینه پیش‌ِرو توری یک روزه به مقصد شهرهای شمالی نزدیک تهران مانند نمک آبرود، کلاردشت و یا تفرجگاه‌های نزدیک‌تر مثل تنگه واشی  و لواسان و شهرستانک و مرنجاب بود.

اگر تعطیلات طولانی‌تر بود، مقصد دورتر بود و راه دشوارتر. چالوس و رامسر و نور و ساری و گرگان و رشت و انزلی در شمال کشور در انتظار مسافران بود و اصفهان و شیراز و مشهد و یزد و تبریز و کیش و دیگر شهرها در چهارسوی پهناور این سرزمین چشم انتظار گردشگران نشسته بودند.

تاریخ و تمدن خلاصه می‌شد در بناهای تاریخی تخت جمشید، یا آثار عهد صفوی در نصف جهان، یا در بافت تاریخی پایتخت شهرهای خشتی جهان و یا دیدنی‌های تاریخی دیگر شهرها. برای دیدن خانه‌های تاریخی باید حداقل فاصله تهران تا کاشان طی می‌شد. برای بازید از درهای گره چینی شده و شیشه‌های رنگارنگشان، برای دیدن خانه‌هایی با حیاط مرکزی و سرک کشیدن به اندرونی و بیرونی گذشتگان باید کیلومترها راه پیموده می‌شد. غافل از این که در همین پایتختِ شلوغِ پرترافیکِ دود گرفته، کوچه‌هایی به قدمت تاریخ و خانه‌هایی بر جای مانده از دوران تاریخی دور و نزدیک در انتظار همشهریانی هستند که از جاذبه‌ها و دیدنی‌های شهرشان غافل مانده‌اند.

چند صباحی است که تعدادی جوانِ دوستدار تاریخ و فرهنگ و پیشینه تهران، در قالب گروه‌های مختلف، تورهایی به راه ‌‌‌انداخته‌اند و علاقمندان تهرانی را به کوچه پس کوچه‌های محله‌های قدیمی شهر می‌برند. درِ بناهای تاریخی را به روی گردشگران می‌گشایند و پرده از اسرار و ناگفته‌های آن‌ها برمی‌دارند.

شرکت در این تورها محدودیتی ندارد و همه گروه‌های سنی می‌توانند با تور همراه شوند. البته تهرانگردان عمدتا جوانانی هستند که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار است که به بافت تاریخی و قدیمی تهران می‌آیند. برای آن‌ها بسیار جالب است محله‌ها و کوچه‌هایی را ببیند که پدرها و مادرها و یا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان بارها در خاطرات دوران جوانی از آن‌ها یاد کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین مزایای تورهای تهرانگردی این است که گردانندگان این تورها توانسته‌اند درِ بناها، خانه‌ها، آرامگاه‌ها و دیگر جاهایی را به روی گردشگران بگشایند که تا پیش از این نه اطلاع زیادی از آن‌ها در دست بود و نه در صورت اطلاع، امکان ورود و بازدید وجود داشت. این اماکن در حال حاضرهم فقط در قالب تور قابل بازدید هستند و همین امکان یکی از عوامل استقبال از تورهای تهرانگردی است.

درگزارش مصور این صفحه با یکی از تورهای تهرانگردی همراه شده‌ایم و پای صحبت چند نفر از گردشگران نشسته‌ایم . اینان از دلایل علاقه‌شان به شرکت در تورهای تهرانگردی و استقبال عمومی به این تورها سخن می‌گویند.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2014/05/26
چه سوژه ساده اي، چه نگرش عميقي. تهران هم جاهاي ديدني زياد داره!
- یک کاربر، 2014/05/23
گزارش جالب و«جمع وجور»ی بود ولی چندین عکس بود که نوشته ای رویش نبود که بیننده بداند کجاست و چرا نمایش داده می شود. نکته مهم تر اینکه شایسته بود راهنمائی می کردید که چگونه می شود با گردانندگان این تورهای تهرانگردی تماس گرفت وبه جمع گردشگران آنها پیوست. خیابان امام خمینی هم عجب خیابان پربرکتی است.
- نکیسا، 2014/05/23
سلام. از این تورها وب سایت یا اطلاعیه ای سراغ دارین؟ چطور میشه در یکی از آنها شرکت کرد. ممنون
__________________
جدیدآنلاین:
کاربر گرامی آدرس فیس بوک "سفرنویس" جهت اطلاع شما:
www(dot)facebook(dot)com/safarnevis
- یک کاربر، 2014/05/19
بسیار زیبا. منظور از "خانه امام جمعه" چیست؟
___________________
این خانه در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و در ابتدا خانه میرزا آقاخان نوری (صدراعظم ناصرالدین شاه) بوده است. بعدها امام جمعه تهران این خانه را خرید و از آن پس به نام خانه امام جمعه شهرت یافت.

با تشکر،
ندا حبیب الله
- مينو مقدم، 2014/05/19
بسيار خوشحالم كه از طريق اين ويديو كه يكي از دوستانم در فيس بوك به اشتراك گذاشته بود با سايت وزين و ديدني شما آشنا شدم. ساعت ها با ديدن كارهايتان مشغول بودم.
- مازیار، 2014/05/18
بسیار زیبا. ممنون که ما رو با شهرمون بیشتر آشنا کردید.
- یک کاربر، 2014/05/17
خیلی خوب درست شده بود. موضوع هم جالب بود و کاش می گفتند که این خانه ها در کجای تهران هستند تا آدم بداند.
___________________
کاربر گرامی با تشکر از پیام شما:

1- خانه رضاخان: خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان حسن آباد، خیابان سادات شریف
2- خانه مستوفی الممالک: چهارراه گلوبندک ، گذر مستوفی
3- سرای کاظمی: محله چال میدان، روبروی بقعه امامزاده یحیی
4- خانه ظل السلطان ( فرزند ناصرالدین شاه): میدان بهارستان، خیابان اکباتان
5- عمارت باغ فردوس: میدان ولیعصر بالاتر از زعفرانیه، باغ فردوس ( موزه سینما)
6- خانه منشورالملک: خیابان بهارستان، پایین تر از پل چوبی، خیابان شهید مشکی( فخر آباد) (درحال حاضر خانه مداحان)
7- معبد زرتشتیان (آدریان): خیابان جمهوری اسلامی، روبروی خیابان سی تیر ابتدای خیابان میرزا کوچک خان
8- خانه ناصرالدین میرزا (از نوادگان مظفرالدین شاه): خیابان ناصر خسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا
9- خانه قوام الدوله: خیابان امیرکبیرشرقی، ابتدای کوچه میرزا محمود وزیر( شهید علیرضا جاویدی)
10- خانه سلطان بیگم (عمه ناصرالدین شاه): خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطباء جنوبی ، کوچه شهید حشمتی ، کوچه شهدی کمالی (این خانه در حال حاضر خانه فرهنگ بازار است)
11- خانه امام جمعه: محله عودلاجان ، خیابان ناصر خسرو، کوچه امام جمعه

با احترام،
ندا حبیب الله
- یک کاربر، 2014/05/16
خیلی عالی بود، لذت بردم.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.