Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آخرین مصاحبه دکتر عاقلی

دکتر باقر عاقلی مردی بود جامع‌الاطراف: روزنامه‌نگار٬ مورخ٬ مدیر٬ استاد٬ حقوق‌دان و مولفی پرکار. در کنار تدریس و کار اداری و روزنامه‌نویسی بیش از بیست کتاب از او به جای مانده است. از زندگی‌نامه رجال گرفته تا تاریخ معاصر. از آن جا که خود او شاهد بسیاری از وقایع مهم تاریخ بود و یا به منابع دست اول و زنده دسترسی داشت٬ نوشته‌هایش به واقعیت‌های ایران معاصر بسیار نزدیک است. دکتر عاقلی روزنامه‌نویس هم بود اما دقت در نوشتن و استناد به منبع موثق از ویژگی‌های او بود. کاری که در سنت روزنامه‌نگاری و تاریخ‌نویسی ما هنوز از ارج و قرب چندانی برخوردار نیست و تاریخ‌هایی که روزنامه‌نگاران ما می‌نویسند اغلب بر مبنای تحقیق دقیق نیست و در بسیاری موارد ریشه کمتری در واقعیت دارد. از همین رو برای کسانی که با کار پژوهش در تاریخ معاصر سر و کار دارند روزشمار دو جلدی تاریخ معاصر ایران که دکتر عاقلی تدوین کرده است یکی از ارزنده‌ترین مرجع‌هاست. قرار بود این اثر ارجمند جلد سومی هم داشته باشد که با بیماری و بعد درگذشت این مولف ناتمام خواهد ماند.

دکتر عاقلی در ۲۲ تیرماه ۱۳۸۶ در گفتگویی با شوکا صحرایی که در واقع آخرین مصاحبه اوست در باره کتاب‌ها٬ نوشته‌ها و زندگی‌اش صحبت کرده است. او نیز در این مصاحبه از تدوین سومین جلد سالشمار تاریخ ایران می‌گوید و این که۵۰۰ خبر و صدها عکس برای آن فراهم آورده است. اثری که دیگر به دست خود مولف نوشته نخواهد شد. دکتر عاقلی در سا‌ل های اخیر به بیماری آلزایمر دچار بود. سرانجام٬ دکتر عاقلی که در سال ۱۳۰۸در قزوین به دنیا آمده بود٬ در ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

در گزارش تصویری این صفحه دکتر عاقلی از زندگی و تالیفاتش می‌گوید. در گزارش تصویری دیگر این صفحه نیز که از آرشیو جدید آنلاین انتخاب کرده‌ایم، روایت و توضیح دکترعاقلی از مجموعه‌ای از عکس‌های انقلاب مشروطه را می‌توانید بشنوید.

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2013/04/18
روحشان شاد باد. بزرگ مردی كه او بود. با وجود يك عده به اصطلاح دانشگاهي بي حاصل عمري را در راه اعتلاي وطنش گذراند.
- یک کاربر، 2013/04/17
چقدر خوب بود اگر چند کمه اي هم از دست بردن در اخبار رويدادها و دستکاري عناوين شخصيت ها مي گفتند.
- یک کاربرSORAYA IRANMANESH، 2013/04/17
با درود بر شما ، مصاحبه مرحوم دکتر باقر عاقلی را دیدم و خواندم و افتخار دارم که بنویسم ایشان در راس سازمان شهر و تعاون روستا همراه و همکار مرحوم همسر بنده بودند و شب های زیادی و روزهای تعطیل ما در محضر ایشان از لطف و صفا و گفتارشان لذت میبردیم . روانشان شاد، نوارهای گفتگو با ایشان هم اکنون در دسترس من است . با سپاس
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.