Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
سیاهی لشکرهای ارباب جمشید
مجید چیت‌ساز

تا به حال خیابان ارباب جمشید نرفته بودم. شنیده بودم که این خیابان روزگاری هالیوود تهران بوده و در راه صحنه‌‌هایی از ضبط فیلم‌های قدیمی در این خیابان را در ذهن خودم می‌ساختم.

وقتی از خیابان منوچهری وارد کوچه ارباب جمشید شدم هیچ چیزمتفاوتی با خیابان‌های دیگر در آن ندیدم. خیابانی معمولی که تمام تصاویر ذهنی‌ام را فرو ریخت. از چند مغازه سراغ "غلام ژاپنی" و "حسن چیچو" را گرفتم ولی کسی آنها را نمی‌شناخت. دیگر از آن خیابانی که پُر بود از استودیوهای سینمایی و فیلم‌سازی و هر کسی که به دنبال نقشی ـ هرچند، چند ثانیه‌ای- روی پرده سینما می‌گشت به اینجا می‌آمد، چیزی جز نامش باقی نمانده بود. در گشت و گذارها به قهوه‌خانه‌ای رسیدم. از پیرمردی که پشت دخل نشسته بود سراغ غلام ژاپنی را گرفتم. مگر می‌شد که او غلام را نشناسد! آدرس بساطش را گرفتم و بالاخره پیدایش کردم. مردی تقریبا مسن و چشم بادامی که به نظر می‌رسید تنها سرمایه‌اش همین بساط کوچک جلوی پاساژ باشد؛ در خیابان منوچهری، درست روبروی کوچه ارباب جمشید.

مردی که از نوجوانی به عشق عکس گرفتن با ستاره‌های آن روز سینمای ایران و بعدتر همبازی شدن با آنان پا به این خیابان گذاشته بود، حالا پس از گذشت حدود ۵۰ سال دلش به عکس‌ها و تکه فیلم‌هایی خوش است که در این سال‌ها جمع کرده و البته همچنان چشمش به در قهوه‌خانه است تا کارگردانی بیاید و از او و بقیه سیاهی لشکرها (یا به قول خودشان هنروران) برای بازی در فیلمش – یا بهتر بگوییم پرکردن دوربین فیلم‌برداریش - دعوت کند.

غلامحسین میرزایی ۶۳ساله که او را با نام غلام ژاپنی می‌شناسند و شمس‌الله دولتشاهی ۸۰ ساله معروف به چیچو از معروف‌ترین سیاهی لشکرهایی هستند که هنوز هم در این خیابان هستند وآنطور که غلام می‌گوید "هیچ رقمه" حاضر نیستند از منوچهری و ارباب جمشید بروند. از دیگر کسانی که نامشان با این خیابان گره خورده می‌توان به اصغر خانی، محمد تاجیک و اکبر ساده اشاره کرد که همه زندگی را در راه عشق به سینما باخته‌اند.

به قهوه خانه می‌رویم. همان جایی که به گفته غلام روزهایی سعید راد و عبدالله بوتیمار و بعدتر گلشیفته فراهانی هم به اینجا می‌آمده‌اند. چای می‌خوریم و او از قدیم می‌گوید. از روزی که در فیلم "پهلوان مفرد" به کارگردانی امان منطقی، برای اولین بار در بین صد نفر عشق دوربین، به عنوان سیاهی لشکر انتخاب می‌شود: "حدود صد نفر سیاهی لشکر بودیم ولی هیچ کدام نمی‌توانستند آن دیالوگ دو سه کلمه ای را بگویند و تپق می‌زدند چون سواد درست و حسابی نداشتند. تا اینکه نوبت به من رسید و من که از همه جوونتر بودم بالاخره گفتم "خدا کنه نقره تو کالسکه نباشه" و این اولین دیالوگ من در سینما بود."

از روزهایی حرف می‌زند که این خیابان، "معدن" استودیوهای فیلم‌برداری بود و بسیاری از فیلم‌های آن دوره ـ از جمله فیلم "سرخ‌پوست‌ها" ساخته غلامحسین لطفی، که درباره همین سیاهی لشکرها بود، در همین میدان کوچک ارباب جمشید و سکوی کنار میدان فیلم‌برداری می‌شد. روزهایی که اینجا محل رفت و آمد کارگردان‌ها و بازیگران مشهور آن زمان مثل بیک ایمانوردی، ناصر ملک مطیعی، فردین و بهروز وثوقی بوده و سیاهی لشکرهایی که برای خوردن مشت از این ستارگان در صحنه‌های زد و خورد فیلم فارسی، سر و دست می‌شکستند.

غلام دلش پر است از کارگردان‌هایی که هنگام فیلم ساختن، به یاد "سینه سوخته‌های ارباب جمشید" نیستند. می‌گوید: "خیلی از این کارگردان‌ها کارشان را از همین خیابان شروع کردند ولی حالا که معروف شده‌اند به فکر ما نیستند و وقتی که به سیاهی لشکر برای فیلم‌هایشان نیاز دارند دنبال ما نمی‌آیند". از شاهد احمدلو می‌گوید؛ کارگردان جوانی که در همین قهوه‌خانه داستان سیاهی لشکرها را ساخت: "آقای شاهد احمدلو درد دل بچه‌های قدیمی را می‌فهمد. هر وقت که فیلمی می‌سازد از ما قدیمی‌های ارباب جمشید استفاده می‌کند. من الان سالی یک فیلم بازی می‌کنم و آن هم فیلم‌های آقای احمدلو است. ولی متاسفانه امثال او خیلی کم هستند."

از حرف‌هایش می‌شود فهمید که از راهی که آمده پشیمان است، آنجا که می‌گوید: "این دختر و پسرایی که دنبال بازیگری می‌روند از ما درس بگیرن. اینا به خدا هیچی نمی‌شن. سینما هیچی نداره."

آرزوهای غلام ژاپنی هم شنیدنی است. "اسمی بودن" تنها عشق و هدفش در زندگی بوده و شاید اصلا به خاطر همین به سمت بازیگری کشیده شده است. علاقه‌ای هم به بازی کردن فیلم‌های تاریخی ندارد، چون دوست دارد که در فیلم‌ها شناخته شود: "بعضی‌ها به خاطر پول و گذراندن معاش، سراغ فیلم‌های تاریخی می‌روند ولی من دوست دارم که صورتم توی فیلم معلوم باشد. با گریم چهره من مشخص نمی‌شود. دوست دارم با لباس و چهره خودم فیلم بازی کنم تا مردم مرا بشناسند. به خاطر همین فیلم تاریخی بازی نمی کنم".

خاطره‌ای تعریف می‌کند از سریال "سه دنگ، سه دنگ" که شاهد احمدلو برای ماه رمضان ساخته بود و در قسمتی از فیلم، غلام از چندین پله بالا می‌آید و چندین دقیقه دوربین فقط و فقط او را به تصویر می‌کشد: "بعد از سال‌ها که همه سکانس‌های من چند ثانیه‌ای بود حالا خودم را چند دقیقه تک و تنها توی تلویزیون می‌دیدم. واقعا برای من افتخاری بود. از آقای احمدلو تشکر می‌کنم که این تکه از فیلم را نبُرید."

شاید این روزها، ارباب جمشید با دیگر خیابان‌های تهران در ظاهر تفاوتی نداشته باشد ولی وقتی با امثال غلام ژاپنی صحبت می‌کنی، می‌توانی فیلم‌های دهه پنجاه را در ذهنت زنده کنی؛ روزهایی که هالیوود تهران محل بروبیای ستاره‌های سینما و عاشقان‌شان بود.

در گزارش تصویری این صفحه غلام ژاپنی از خاطرات گذشته و کوچه‌ای که "هالیوود تهران" بود می‌گوید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد


ارسال مطلب

نظر شما

در صورت تمایل نام خود را بنویسید
در صورت تمايل نشانى ايميل خود را بنويسيد. نظر شما پس از ويرايش منتشر خواهد شد.
Image CAPTCHA
لطفا كد بالا را وارد كنيد. استفاده از این کد براى جلوگيرى از دريافت ايميل هاى گروهى است.
- یک کاربر، 2015/07/31
خیلی تشکرمی کنم از آقای احمدلو عزیز.
- بهرام، 2012/10/31
خيلي جالب و جذاب بود بهتر است زندگي نامه غلام ژاپني عزيز وساير رفقاش در بخش هايي كه اقتضا مي كند با هنر نمايي خودشان به تصوير كشيده شود، آرزوي سلامتي براي همشون دارم.
- یک کاربرfrozan، 2012/07/29
گزارش زیبایی بود در عین حال تاسف برانگیز که کارگردانان الان فامیل های خودشان را سیاهی لشکر می کنند دیگر از سیاهی لشکرهای ارباب جمشید استفاده نمی کنند که کاری ضعیف از شاهد احمدلو را افتخاری برای خود می داند.
- فرشته، 2012/07/21
خیلی زیبا و جالب بود. دستتان درد نکند.
- همان کاربر، 2012/07/20
يه نکته. از اين غلام ژاپني مي پرسيدي مگه بقيه به چي رسيدن که تو غصه هدر رفتن عمرتو مي خوري؟ اين بخش از صحبت هاش خيلي مأيوس کننده بود. اگه عشق سينما داشتي خوب عمرتو صرفش کردي. ديگه از چي نالاني؟ بقيه که رفتن و تحصيل و... چي شد؟ زندگي بي عشق و مکانيکي. من مدتي با يکي از اين هنر پيشه هاي کله گنده اون زمان بودم. باور کن اون با اون همه شهرت و حتي فعاليت فعلي اش در سينما، يک ذره از معرفت شما رو نداشت. کاش نمي ديدمش. غلام ژاپني عمر رو نباخته. دنبال عشقش بوده. چيت‌ساز عزيز بايد به جاي مصاحبه، تشويقش مي‌کرد خاطرتشو بکه و ضبط بشه. نوعي تاريخ شفاهي ارباب جمشيد. اميد است که پي گيري کنيد. خودش يک پروژه است.
- یک کاربر، 2012/07/20
دستت درد نکنه. خودش يک پا فيلم سرخپوستها بود. عالي بود.
- منوچهر رادین، 2012/07/20
با سلام. از زحمات آقای مجید چیت ساز در تهیه و تدوین مطالب متنوع و خواندنی قدردانی می کنم.
از تیم سایت پُربار و جالب جدید آنلاین نیز سپاسگزارم. با کاربرانی که تاکنون در مورد این گزارش نظر داده اند، در مجموع، احساس نزدیکی می کنم. از خواندن نظراتشان لذّت بردم. سرشار از عاطفه و مهر.
تندرست باشید.
- آزاده، 2012/07/19
گزارش بسیار عالی بود و من جداٌ از آن لذت بردم. تاریخ را دوست دارم و فکر می کنم غلام ژاپنی بخشی از تاریخ سینماست.
- یک کاربر، 2012/07/18
خيلي جذاب و تأثير گذار بود. ممنون از زحمات شما.
- کمال ، 2012/07/18
دم آقا مجید چیت ساز و جدید آنلاین و همه بچه های با معرفت قدیم گرم. زنده باشید!
- حمید رضایی، 2012/07/18
واقعا عالی بود. کاش که به این افراد بیشتر توجه می شد.
- فرید، 2012/07/18
کار زیبا و خوبی بود . مرور خاطرات گذشته ها و یاد آوری تهران قدیم همیشه شیرین است بخصوص که با فرهنگ عجین باشد . کاش دست اندرکاران حال سینما فرصت دیدن این گزارش را داشته باشند. ای کاش یک جوری از این سیاهی لشکر ها تقدیر می شد.
- حسن طالبی، 2012/07/18
واقعا جالب بود وتامل برانگیز.
- پریسا، 2012/07/18
اولش به نظرم خیلی غم انگیز اومد. انگار یه مسیری رو با جدیت طی کرده و الان فهمیده مسیره اشتباه بوده. بعد کمی که فکر کردم دیدم اوضاعش از خیلی آدمای دیگه بهتره. حداقلش اینه که هرچند به نتیجه خاصی نرسیده ولی همه عمر از کارش لذت برده.
- دكتر محمد دهقاني، 2012/07/18
بسيار لذت بردم از اين همه شور و احساس.
راهي است راه عشق كه هيچش كرانه نيست/ آنجا جز آنكه جان بسپارند هيچ چاره نيست (حافظ)

- یک کاربر، 2012/07/18
فوق العاده بود.
- یک کاربر، 2012/07/18
بد نیست اگر بگویم خیابان بالیوود تهران. چون در آن زمان بیشتر فیلم ها تحت تاثیر سینمای هند (وجود رقص و آواز و زد و خوردهای غیرقابل باور) بودند!

- مهدیه، 2012/07/18
پرداخت، موضوع و همه چيز گزارش فوق العاده بود، جديدآنلاين چه نيروهاي خلاقي دارد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2019 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.