Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
مراسم عاشورا در افغانستان
امير فولادى

مراسم عاشورا در افغانستان سابقه بسیار دارد، اما درنحوه برگزاری این مراسم در سال های اخیر تغییرات زیادی رونما شده است. در گذشته های نه چندان دور مراسم عاشورا بیشتر در حسینیه ها برگزار می شد و مردم با تجمع در حسینیه ها پای منبر روحانیون می نشستند، سینه می زدند و با گوش دادن به روضه خوان ها می گریستند. به این ترتیب برگزاری مراسم عاشورا صرفا به حسینیه ها محدود بود و این مراسم عزا داری ١٣ روزه بسیار با سادگی برگزار می شد.

اما درسال های  اخیر مراسم عاشورا از حسینه ها بیرون زده است. عاشورا  امروزه بیشتر از حسینیه ها در سطح شهر تجلیل می شود، درشهرهای عمدتا شیعه نشین افغانستان، در چهار راه ها دروازه های ویژه ای ساخته شده است.  این دروازه ها از خوازه های فلزی که بنا ها هنگام ساختن ساختمانهای بلند از آن استفاده می کنند، ساخته شده و سپس روی آن پارچه سیاه کشیده شده روی این پارچه ها عکس هائى از شهدای کربلا نصب شده است. بسیار از این دروازه ها شبیه هم اند.

ماشین های شخصی اکثرا پرچم های خاصی را حمل می کنند که روی آنها نوشته است " یا حسین شهید" یا اباعبدالله" یا قمر بنی هاشم" یا شهید کربلا" و ده ها شعا و عکس ویژه ای محرم.

در پایه ها یا تیرهای برق، دیوارهای بعضی از ساختمانهای عمومی، درو پنجره خانه ها و مغازه ها نیز پرچم ها وشعار های مشابهی به چشم می خورد.

درگذشته ها همانگونه که ذکرش رفت دهه محرم و عاشورا بیشتر فرصتی بود برای سربه زانو گذاشتن وخاموشانه از رنج بی شمار روز گار گریستن اما حالا این گریستن های سوزناک و خاموش به فریاد وهیاهو بدل شده است.

حالا همه مساجد به بلند گوهای عظیم مجهز اند، وصدای روضه خوانان، نوحه خوانان و سینه زنان را در سراسر شهر منعکس می کنند. افزون براین دسته های سینه زنی که روزانه در سطح شهر به راه می افتند، هرکدام چندین ماشین به همراه دارند که شماری از آنها نیز با بلند گوهای بزرگ تجهیز شده است. و شهر را پر از نوحه وزاری برای حسین ویارانش می کند.

دراین میان بازار کاست فروشی ها وسی دی فروشی ها نیز گرم است. و هرکدام از آنها روزانه ده ها سی دی وکاست نوحه های افغانی وایرانی را می فروشند. انچه خیلی تازه و جالب است نوحه های سینه زنی موزیکال است.

دسته های سینه زنی هر حسینیه، مشخص است ونام وعنوان بخصوصی دارد. سردسته مشخص است و از خود نایب و معاونی دارد و تمامی کسانی که سینه می زنند، لباس یک رنگ سیاه می پوشند و پارچه ای را نیز به سر می بندند که معمولا سبزرنگ است و شعار یا نام یکی از پیشوایان شیعه بر روی آن نوشته شده است.

اما در نحوه آرایش لباس ها دسته های سینه زنی از هم تفکیک می شوند، یک دسته کمربند های سبز دارند، دسته دیگر کمر بند سیاه دارند ویک دسته اصلا کمربند ندارد. لباس عده اى بلند  است و عده ای دیگر کوتاه؛ به هرحال هر دسته نشانه ای دارد بخصوص ومنحصر به فرد که دسته های دیگرآن را می شناسند ورعایت می کنند.

بزرگ سالان تاحدودی از این نوع مراسم ناراضی اند، یکی از آنها بگونه گلایه آمیزی می گوید: "دراین سال ها مراسم عاشورا مختص سینه زنی ورفتن دسته های سینه زنی ازیک جا به جای دیگر شده است.روضه وروضه خوانی کم شده است. آخوند ها هم بیشتر سعی می کنند از مسایل روز صحبت کنند."

آنگونه که این پیر مرد افغان می گوید، روحانیون درمراسم عاشورا بیشتر از مسایل سیاسی افغانستان منطقه و جهان صحبت می کنند. دراین سال ها کمتر روحانی مایل است که در مورد فضایل اخلاقی امام حسین یا در مورد شجاعت و حتی جزییات واقعه کربلا سخن بگوید ویا به وعظ ونصیحت اخلاقی مردم بپردازد.

حتی دریکی از رسانه ها موضوع بحث  نگاه کلاسیک و نگاه مدرن به عاشورا مطرح بود که پرداختن به  سجایای اخلاقی امام حسین و تشیوق مردم به پیروی از وی نگاه کلاسیک عنوان شد.

از این رو حالا روحانیون بیشتر  از کار وبیکاری، وظیفه دولت درقبال شهروندان، اقتصاد بازار، فرهنگ غرب، خاور میانه، تروریزم و موضوعات دیگری که بیشتر در رسانه ها معمول است سخن می گویند و احساس می شود که نه تنها در شکل برگزاری مراسم عاشورا بلکه در پیام ومحتوای آن نیز تغییراتی رونماشده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- روح اله فقیری، 2013/01/02
تشکر فراوان از شما که نام یاد امام حسین (ع) را زنده نگاه داشته اید .
- مهدی، 2010/10/09
تشکر از سایت آموزندۀ شما. امید که نوحۀ سینه زنی را هم نشر کنيد.
- شعیب هاشمی، 2009/01/04
سلام وخسته نباشی خدمت برادر عزیز
سایت شماخیلی خوب است.
اگر بتوانی بیشتر از محرم بنویسی ونوحه افغانی دراین سایت بذاری مابیشترازاین سایت استفاده خواهیم کرد.
تشکور ازشما
- ali، 2008/12/08
سلام برای دست اندرکاران این وب سایت کلیپ جالبی بود منو واقعا تحت تأثیر قرارداد.
- یک کاربر، 2008/02/05
روحانی از جنس روح و مردم از جنس خاک هستند. دین حسین فراموش شد.دین حسین شد تعزیه(نمایش)
- ایمان شایسته، 2008/01/20
امیرجان،
گزارشت کوتاه اما نسبتاً کامل بود فقط در آن قسمتی که نوشته ای روحانیون بیشتر از مسایل سیاسی صحبت می کنند تا فضایل اخلاقی امام حسین و یارانش، فکر می کنم کمی بزرگنمایی شده است. به نظر من برعکس بیشتر سخنرانان سعی برگریاندن مردم دارند و به تکرار حوادث روز عاشورا و فضایل امام حسین و یارانش میپردازندد و جای صحبت از مسایل سیاسی و فرهنگی روز به شدت خالی است.

- جميل، 2008/01/19
كل يوم عاشورا وكل ارض كربلا
هر روزي عاشورا است وهر جايي كربلا
مناطق شيعه نشين وسني نشين ندارد
هر كسي به پيامبر اسلام (ص) ونواده بزرگوارش واسلام معتقد است در اين روز سهيم است
در مورد مسايلي كه روحانيون مطرح مي كنند ونويسنده مدعي است كه مسائل روز است نه مسائل اخلاقي
بايد اينگونه باشد چرا كه پيام حسين براي تمام زمانها است نه مختص به زمان خاص از آمريكا تا اندونزي امروز پيام حسين را پاس مي دارند مگر رهبر هند گاندي نگفت من درس آزادگي را از حسين آموختم هر آزاده ايي از حسين مي آموزد وآزادگي مختص به شيعيان نيست .السلام من اتبع الهدي
- یک کاربر، 2008/01/19
چقدر زیبا توصیف کرده بوید، من آدمی مذهبی نیستم، ولی اشک در چشمانم جمع شد
برای من نوستالژیک بود
- ایوب فضلی، 2008/01/19
این صدا برایم خیلی آشناست. سالها این صدا را از بی بی سی شنیده ام.
- یک کاربر، 2008/01/19
گزارش مالتي مدياي خارق‌العاده
امير جان مرسي
گرچه دور از انتظار نبود، تكنيك به غايت در اختيار محتوا و ورود و پردازش عالي
دست مريزاد
عماد
- عمو جان، 2008/01/18
سلام بر امیر چون فولاد.
بسیار بهتر از همیشه و مثل نوشته هایت کوتاه ولی کامل به ریزه کاری هایی اشاره کرده بودی که معمولا در این نوع گزارش دادن کمتر می شود به آن پرداخت.
به سلامتی موفقیت و پیشرفت بیشتر...
امیدوارم که یک روزی آنقدر کارنوال های شادی داشته باشیم که مردم مجبور به شرکت در کارنوال های عزا نباشند.
پس به سلامتی شادی و آگاهی....
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.