Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
سین خوشمزه سفره نوروز
هاله حيدرى

سمنو تنها سین هفت سین است که از مخلوط کردن چند ماده مثل آرد گندم و جوانه گندم و آب تهیه می شود.

اگر در این روزها سری به میدان تجریش بزنید متوجه می شوید که تنها 'سین'ی هم هست که با نام و مارک های متفاوتی در بازار عرضه می شود. از سمنوی "لیلا" و "عمه شمسی" گرفته تا "آقای زاهدی."

ظاهراً سمنوی عمه لیلا معتبرترین مارک بازار تجریش است. عمه لیلا حدود ٨٠ سال است كه سمنو می پزد. او پيش تر فقط سمنو را به صورت نذرى مى پخت و بین در و همسایه پخش می کرد.

اما بعدها که طرفداران سمنوی عمه لیلا زیاد شدند و خانم های خانه نیز کار سخت درست کردن سمنو را کنار گذاشتند، توليد سمنو کارى جدى شد.حالا عمه لیلا سمنو را برای فروش می پزد و از راه آن کسب درآمد می کند.

در بازار تجریش تمام سمنو فروش ها مدعی داشتن نمایندگی معتبر از عمه خانم هستند. تاریخچه سمنوی بقیه عمه ها و دایی ها و خاله ها هم تقریباً به همین شکل است.

در زمان مادر بزرگ های ما که هم خانه ها بزرگتر بود و هم دل ها تا حدودی نزدیک تر، از اواسط اسفند فامیل دور هم جمع می شدند و سمنو و شیرینی می پختند و سبزه سبز می کردند. اما حالا دیگر شهرنشینی و آپارتمان کوچک و از همه مهم تر دور شدن از زندگی قیبله ای چنین اجازه ای به خانواده ها نمی دهد.

بیشتر خانواده ها نه تنها سمنو و شیرینی را از بیرون تهیه می کنند که سبزه شب عید را هم به راحتی می توانند از گلفروشی محل با قیمت مناسب بخرند.

با وجود این خیلی ها ناراضی اند. همیشه این وقت سال یاد روزهای قدیم می افتند و خاطرات آن روزها را برای جوانترهای خانواده تعریف می کنند که یاد آن روزها به خیر. وقتی بچه بودیم دور هم جمع می شدیم. ما بازی می کردیم و بزرگتر ها از شب تا صبح بیدار می ماندند تا سمنو بپزند.

پختن سمنو حال و هوای خاص خود را داشت. خانم ها از شب تا صبح به نوبت دیگ سمنو را ساعت ها بهم می زدند و برای داشتن سالی خوب و پر برکت برای همه فامیل دعا می خواندند. رسمی که حالا دیگر فراموش شده است.

روش درست کردن سمنو

برای درست کردن سمنو باید دانه هاى گندم را در جایی مرطوب گذاشت تا جوانه بزند. بعد جوانه ها را چرخ مى کنند و مقدارى آب روى آن مى ريزند. آن قدر جوانه آسیاب شده را هم می زنند تا شيره آن در آب حل شود. سپس آن را از صافي رد مى كنند. تفاله باقى مانده را آنقدر روی صافى فشار مى دهند تا عصاره گندم كاملا گرفته شود .

بعد از آن آرد را در يك ديگ مسى مى ريزند و در حالى كه مرتب آن را هم مى زنند، آب و شيره جوانه گندم را اضافه مى كنند. در اين مرحله، بايد آرد را خوب هم بزنند تا گلوله نشود.

مقدار آب شيره گندم بايد به اندازه اى باشد كه مايع رقيق و يكنواخت شود. بعد آن را در ديگ مى ريزند و ديگ را روى آتش مى گذارند تا جوش بيايد. مايع سمنو بايد با حرارت ملايم جوشيده و غليظ شود. نكته بسيار مهم در تهيه سمنو، هم زدن مرتب آن است تا گلوله نشود و ته نگيرد .

سمنو بايد در حرارت ملايم آنقدر هم زده شود كه آب آن كاملا تبخير شود و حالت كش دار پيدا كند . در آخر، در ديگ را مى بندند تا سمنو با حرارت ملايم آتش دم بكشد و خوب جا بيفتد. پختن و آماده شدن سمنو چند ساعت طول مى كشد، طورى كه ديگ هاى بزرگ سمنو را معمولا از بعدازظهر روى آتش مى گذارند تا صبح روز بعد آماده باشد.

پختن سمنو به اين شكل ديگر مرسوم نيست و فقط در مواردى كه كسى نذرى داشته باشد و بخواهد سمنو را در خانه تهيه كند مجبور به انجام اين كار سخت است . امروزه زحمت به هم زدن ديگ هاى بزرگ را همزن هاى برقى مى كشند و شاگرد سمنو پزى فقط مجبور است ساعت ٥ صبح بيدار شود و جوانه هاى چرخ شده را با آب مخلوط كند.

آقاى زاهدى سمنوپزى معروفى در منطقه شميران دارد كه در تمام سال مى توان از خوردن سمنوهاى او لذت برد. اما هفته آخر اسفند كه از ساعت ٨ صبح مردم براى خريد سمنو صف مى بندند سمنو جيره بندى مى شود و آقاى زاهدى به هر نفر فقط يك كيلو سمنو مى دهد كه آن هم تا در عرض يك ساعت تمام مى شود.

به گفته آقاى زاهدى  " سمنو مختص سال نو و سفره هفت سين نيست و من در طول سال مشتريان ثابتى دارم كه سمنو دوست دارند.  سمنو داراى ويتامين B فراوان، مغذى و انرژى زا است و داروى طول عمر و آرامش اعصاب است."

سمنو در بازار با قيمت هاى متفاوتى عرضه مى شود. اگر فقط سمنو را براى سفره هفت سين بخواهيد مى توانيد آن را با قيمت بسيار ناچيز و در بسته هاى كوچك تهيه كنيد. ولى اگر مايل به خوردن آن نيز هستيد بايد هزينه بيشترى بپردازيد تا با سمنوى مرغوب و خوشمزه، كامتان را تا آخر سال شيرين نگاه داريد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.