Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
صدای زنان افغان
آذر آهنگر

حضور زنان افغان در عرصه رسانه های خصوصی و دولتی - برخلاف بسیاری از عرصه های دیگر زندگی اجتماعی در افغانستان - در سال هاى اخير خیلی پر رنگ بوده است.

هم اکنون دهها زن در تلویزیون ها، رادیوها و نشریات چاپی دولتی و غیردولتی به عنوان فیلم بردار، خبرنگار، تهیه کننده و مجری کار می کنند و حتی زنانی هستند که گردانندگی روزنامه ها و رادیوها را بر عهده دارند.

بیشتر تلویزیون های خصوصی ترجیح می دهند در برنامه های خود مجریان زن داشته باشند و از این رو زمینه کار برای زنان در این تلویزیون ها بیشتر از هر زمان دیگری فراهم شده است. 

بیش از ده تلویزیون خصوصی و بیشتر از آن رادیو در افغانستان فعالیت دارند که نزدیک به نیمی از کارمندان آن را زنان تشکیل می دهند.

اما خبرنگاری برای یک زن در افغانستان، کشوری که هنوز در آن برخوردهای اجتماعی با زنان به شدت سختگیرانه است، کار ساده ای نیست؛ زنان باید در این راه چیزهای زیادی را قربانی کنند و با خیلی از سنت ها دست به گریبان شوند. 

حضور دختران و زنان بر پرده تلویزیون ها، در کشوری که هنوز تعداد زیادی از زنان حتی در شهرهای آن برقع می پوشند و نگاه مردسالارانه بر رفتارهای اجتماعی آنان نظارت دارد، نمایانگر شجاعت و شاید هم از خودگذری آنان است.

ممانعت برای زنانی که می خواهند در بیرون از منزل کار کنند، در مواردی از داخل خانواده ها شروع می شود.

هنوز افغان ها نسبت به زنانى که در تلویزیون کار می کنند، نگاه خوبی ندارند و از همین رو، بیشتر خانواده ها از اینکه دخترانشان بر پرده تلویزیون ظاهر شوند، احساس شرمساری می کنند و در نتیجه مانع کارشان می شوند.

بعد هم، تفکر سنتی و مردسالارانه حاکم بر بخش هایی از جامعه افغانستان، مشکلاتی را سر راه زنانی که می خواهند در بیرون کار کنند، ایجاد می کند و حتی گاهی به مرگ آنان می انجامد.

قتل دو خبرنگار زن در سال گذشته و کشته شدن یکی دیگر در سال ٢٠٠٥ در افغانستان، گویای این حقیقت است.

ذکیه ذکی، گرداننده یک رادیوی محلی در استان پروان در شمال کابل و شکیبا سانگه آماج، مجری برنامه های یک تلویزیون خصوصی در کابل از سوی افراد ناشناس کشته شدند و این حوادث تقریبا مصادف شد با دومین سالروز کشته شدن شيما رضایی، گوینده بیست و چهار ساله یک تلویزیون خصوصی در کابل که به ضرب گلوله به قتل رسیده بود.

شیما از نخستین گویندگان زن در تلویزیون های افغانستان پس از فروپاشی رژیم بنیادگرای طالبان بود که تلاش داشت سنت ها را در هم بشکند و شاید می خواست چهره متفاوتی از زنان را در افغانستان به نمایش بگذارد.

حالا با گذشت نزدیک به سه سال از کشته شدن او، هنوز پلیس نتوانسته عاملان این قتل را شناسایی کند.

حملات مسلحانه به خبرنگاران زن در افغانستان، شاید جدی ترین مورد تهدید علیه کار آنان باشد.

این حملات نشان می دهد که هنوز بخش هائى از جامعه افغانستان، آماده پذیرش حضور زنان در رسانه ها نیست و از هر راه ممکن تلاش می کند از این تحول اجتماعی جلوگیری کند. 

اما با این حال، زنان در افغانستان، به ویژه زنان خبرنگار با مشکلات و تهدیدها مبارزه می کنند و به پیش می روند.

گروه کوچکی از زنان در افغانستان هستند که می خواهند ساختارهای سنتی اجتماعی را در هم بشکنند و راه را برای حضور گسترده تر زنان در متن جامعه باز کنند و در این عرصه، نقش زنان خبرنگار بسیار برازنده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- بتول حیدری، 2009/02/10
با سلام وهزاران درود به تمام زنان خستگی ناپذیر کشورهمیشه خسته ام. هزاران درود به روح پاک دخترکان معصوم ومادران پاکدامن سرزمین سبزم.
من کوچک ترینم دربرابرعظمت شکیبایی شما زنان هموطنم. تنها کاری که می توانم بکنم با دستانم بنویسم وبنویسم وبنویسم ان هم فقط درباره ی این الهه های معصوم افغانستان.
متشکرم به خاطر وب خوبتان. همیشه پاینده وپایدارباشید.
- محی الدین رجبی، 2008/07/05
سلام بانوان محترم. وب سایت خوبی دارید .موفق باشید.
- یک کاربر، 2008/05/02
سلام به همه عزیزان!
نخست باید در باره ای این سایت گفت که خیلی ها یک سایت مثمر است. بعد چیز های را که دوشیزه فرحت بیان نموده کاملاً درست است، ولی باید به یک نکته اشاره کرد که فعلاً هم بعضی از مردم ما در تعصب به سرمیبرند، ( مخالف کارکردن زنان در دفاتر هستند ) و این بخاطر است که مردم خودمان تا هنوز اصلاح نشده اند، چرا که بعضی از نو جوانان ما در بی سوادی و بیکاری بسر میبرند همان بیکاری و بی سوادی خود یک مرض است. و باید که دولت ما بخصوص وزارت اطلاعات و فرهنک توجه خاص به این نکته داشته باشد، بلکه نه تنها در کابل البته به سطح افغانستان .
باعرض احترام
همکار جدید،جدید شما " ح "
- لیمه امین، 2008/04/15
امیدوارم که ازین پس بیشتر به مسایل زنان در افغانستان بپردازید.من تازه با جدید میدیا آشنا شدم و فقط دو روز میشود که این سایت را پیداکردم.گزارش جالب بود و خانم ندا فرحت کاملا درست فرمودند در مورد جامعه افغانستان .احساس شان که نسبت به مردم و مشکلات شان دارند قابل قدر است.ولی این را در نظر داشته باشید که شاید حضور زنان در چند ولایت بزرگ افغانستان زیاد شده باشد اما نه در کل افغانستان.شاید این تعداد زنانی که شما در مطلب تان فرمودید تنها در کابل و چند شهر دیگه باشند اما افغانستان که تنها کابل نيست،باید نظر کلی داشته باشید.ولی میتواند برای آینده آن هم اگر امنیت وجود داشته باشد امیدوار کننده باشد.
زنان باید در تمام عرصه ها فعالیت داشته باشند نه تنها رسانه ها.با احترام
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.