Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
هنرمند انعطاف و توانایی

صبا واصفی

یک و نیم بامداد، اولین وقت خالی اش بود که برای مصاحبه به من داد! آن هم نه با بررسی برنامه تنها یک روز کاری از تقویم اش. بیشتر از یک ماه بود که هر دفعه برنامه ای برایش پیش می آمد و مصاحبه لغو می شد. آن شب زنگ زد. گفت دیگر امشب هرطور شده، همدیگر را می بینیم. دو ساعتی نگذشته بود که یادش آمد به یکی از دانشجویانش قول داده اجرایش را روی صحنه تئاتر ببیند. گفت امشب دیگر نباید بدقول شوم، من را هم به تئاتر دعوت کرد. نیمه شب گذشته بود که به خانه اش رفتیم و شروع به صحبت کردیم.

گوهر خیراندیش خودش هم از این همه کار خسته شده. می گوید دلش می خواهد به زودی سرش خلوت شود تا با خیال راحت اشعار همسر مرحومش،"جمشید اسماعیل خانی"، را جمع آوری کند و به چاپ برساند. "حیف است این همه احساس از بین برود."

گوهر خیراندیش در سال ۱۳۳۳خورشیدی در شیراز زاده شد، اما زندگی هنری اش چهارده سال بعد، رسما آغاز شد. آن طور که اطرافیانش می گویند، از کودکی بیانی تاثیرگذار داشت. خودش می گوید آن زمان ها، ظرفیت مدارس خوب، سریع پر می شد. ده سال بیشتر نداشت که توانست مدیر مدرسه را قانع کند که خواهرزاده هفت ساله اش را در همان مدرسه ای که خودش درس می خواند، ثبت نام کند.

جمشید اسماعیل خانی، بازیگر تئاتر و سینمای ایران راه گوهرخیراندیش را ابتدا به عرصه هنر و بعد به عرصه خصوصی زندگی اش باز کرد. آقای اسماعیل خانی او را برای نقش "عذرا بند انداز" در نمایش "عروس" نوشته "فریده فرجام" انتخاب کرد. او در این نقش خوش درخشید و همین آغازگر فعالیتش با گروه تئاتر "فارس" شد. کلاس یازده دبیرستان بود که دل به جمشید اسماعیل خانی داد و با وجود مخالفت های خانواده، با او ازدواج کرد.

او در سه رشته زبان انگلیسی، بازیگری و پزشکی برای دانشگاه پذیرفته شد. اولین باری که خون از دست امید، پسرش جاری شد، فهمید که برای پزشکی ساخته نشده است. می گوید اتفاقی با یکی از دوستانش که دانشجوی دانشکده هنرهای دراماتیک بود، برخورد کرد و او تشویقش کرد که رشته بازیگری را انتخاب کند. گوهر خیراندیش می گوید: "شاید اگر الان شانس انتخابی دوباره را داشتم، رشته زبان انگلیسی را انتخاب می کردم. آن وقت می توانستم ادبیات نمایشی و کارهای شکسپیر را به زبان اصلی شان بخوانم و در کنار آن بازیگری را نیز ادامه دهم." او در دانشکده  هنرهای زیبای دانشگاه تهران موفق شد از محضر استادانی چون دکتر علی رفیعی، رکن الدین خسروی، محمدعلی سپانلو و دکتر محمد روشن بهره مند شود.

اولین حضور سینمایی اش در فیلم "روزهای انتظار" بود و با بازی در فیلم "بانو" که سنگین ترین گریم شناسنامه کاری او محسوب می شود، نظر مثبت بسیاری از منتقدان سخت گیر سینما را به خود جلب کرد.

برای او تمام نقش هایش هیجان انگیز و دوست داشتنی اند و برای همه آنها ساعت ها وقت صرف کرده تا با شخصیت ها "هم ذات پنداری" کند تا نقشش صمیمی و قابل باور شود. او هاجر دردمند، ساده لوح و علیل فیلم بانو را همان قدر دوست دارد که مهین بانو زن بورژوای رو به زوال فیلم "نان، عشق، موتور ۱۰۰۰" را. برای ایفای نقش ننه عطیه، زن آفتاب سوختۀ جنوب، همان قدر کوشیده که برای "سیده"، زن سنتی و مذهبی فیلم دعوت. او همچنین نقش هایی که با سنش سال های زیادی فاصله دارد را به خوبی بازی کرده است.

گوهر خیراندیش، بعد از درگذشت همسرش جمشید اسماعیل خانی، در جشنواره فیلم های دینی در یزد، صورت کارگردان جوانی که قصد بوسیدن دستش را داشت، بوسید. او یکی از شاگردان قدیم همسرش بود. این کار باعث شد او مدتی ممنوع التصویر شود. دو سال بعد از آن در جشن خانه سینما، گوهر خیراندیش با دست کش به محمدرضا شریفی نیا، بازیگر سینما دست داد و باز هم برای مدتی ممنوع التصویر شد.

گوهر خیراندیش برای ایفای نقش در فیلم "رسم عاشق کشی"، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند. او همچنین  برای بازی در فیلم های "زیر بام های شهر"، "روز باشکوه"، "مدرسه پیرمردها"، "چهره" و "ارتفاع پست" دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت.

هم اکنون، گوهر خیراندیش به آموزش بازیگری در آموزشگاه های مختلف مانند کانون سینماگران جوان مشغول است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/11/06
She is absolutely a legend . I always loved her work regardless of the character she plays.
- زیور، 2009/10/30
درود بر شما که از این همه هنر خانم خیر اندیش یادی از زنان آفتاب سوخته ی جنوب کردید.روایتی دل نشین از حکایتی تلخ اما به یاد ماندنی بود.
- سمیرا، 2009/10/30
عکسارو نتونستم باز کنم اما متن خیلی زیبا بود
میشه برام ایمیلشون کنید؟
- یک کاربر، 2009/10/30
حکایت غریبیه، قصه‌ی تصاویر کهنه، مثل تموم سال‌ های زندگی ما
یاد فیلم بونوئل افتادم جذابیت پنهان بورژوازی
- صفورا، 2009/10/29
وای
فوق‌العاده بود
دست خانم واصفی برای تهیه این مالتی مدیا جداً درد نکنه
کلی خاطره رو برام زنده کرد
واقعاً دست مریزاد
- علی، 2009/10/29
یادش بخیر
بچه که بودیم
یک سریالی پخش میشد با بازی بیژن امکانیان و خانم خیراندیش
اسمش دقیق خاطرم نیست
خیلی دوستش داشتم
- کوهبار گودرزی، 2009/10/29
بیچاره من که زنجیر دلم وصل به گیسوی توست
- یک دانشجوی ایرانی در خارج از کشور، 2009/10/18
درود بر شما،
از گزارش خانم گوهر خیراندیش بسیار لذت بردم. سپاس ویژه از شما به دلیل اینکه از هنرمندی در لحظه حیاتش گزارش تهیه کرده اید. ایشان یکی از هنرمندان محبوب من و خانواده ام هستند.
- Neda، 2009/10/06
خانم خیراندیش،هنرمندی توانا هستند .این را از روی نقش‌های بسیار متفاوت‌شان می‌توان دید. اما جدا از توانأیی بالایشان ،بازی ایشان همیشه در نظر من بسیار شیرین است و من با دیدن همه بازی‌هایشان لذت میبرم.ایشان محبوب‌ترین بازیگر زن برای من هستند.
- آفرین، 2009/09/13
واقعا که هنرمند واقعی چقدر وزین و با سواد است. از همین جا درود می فرستم بر خانم گوهر خیراندیش که هم گوهرند و هم خیراندیش.
- Mahboobeh، 2009/09/09
It was nice........I admire her
- شیوا، 2009/09/08
دستتان درد نکند. کار خوبی بود. فقط ای کاش برای عکس ها زیرنویس می گذاشتید که آدم می فهمید اسم هنرپیشه های دیگر که در عکس هستند چیست. باز هم ممنون
- یک کاربر، 2009/09/07
واقعا کار این خانم در تغییر لهجه حرف ندارد. فکر می کنیم لهجه تمام شهرهای ایران را ایشان در فیلم هایشان صحبت کردند.
- reza، 2009/09/07
ا سلام، من واقعا ایشان را دوست دارم.خانم خیراندیش یکی‌ از بهترین بازیگران زن تاریخ سینما یه ایران است.
- Behyad، 2009/09/06
This is a amazing. Have loved getting back in touch with Persian art and culture thanks to this Jadid.

Keep up the good work
- Behrang، 2009/09/05
Thank you Jadid on line for the introduction to one of our best, after seeing the clip on your sit I watched few of her movies. She is great
Please keep it up….you are the gate way to Iranian Art and culture for many of us whom been out of Iran for a long time - thank you again
- راضیه رسولی، 2009/09/05
گوهر خیراندیش واقعا در فیلم ارتفاع پست یکی از به یاد ماندنی ترین نقش هایش را ایفا کرد. ممنون از گزارش
- Nima B.، 2009/09/04
I have always admired her......dast marizad
- یک کاربر، 2009/09/04
خیلی ممنون از سایت جدیدآنلاین که یکی از بهترین هنرمندان ایران را در زمان حیات اش معرفی کرد. معمولا همه بعد از از دست دادن یک هنرمند به به به و چه چه کردن از او می پردازند.
- Papillon، 2009/09/02
She's a great artist. I used to follow all of her movies and love her since I was child.
you introduced her appropriately.
thanks for your beautiful multimedia and useful information on the side(as expected) !
- یک کاربر، 2009/08/31
she is one of the best
- ب.ف.، 2009/08/31
این فرصت را مغتنم شمرده، از صمیم قلب به حضور این هنرمند گرامی و گوهرسا، سرکار خانم گوهر خیراندیش، درود می فرستم. باشد که پیوسته به دیدار چهرهً این گرانقدر بر روی صحنه های تآتر و سینما مفتخر باشیم.

ب.ف.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.