Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
فال قهوه با طعم استانبول

فال قهوه با طعم استانبول
فرن تقی زاده 

"بویورون، بویورون" یا "بفرمایید"، کلمه ای است که وقتی در خیابان های شهر استانبول در ترکیه قدم می زنید توجه  شما را از مغازه ها به داخل کافه ها و رستوران ها جلب می کند.

منوی کافه ها را که ورق بزنید، قهوه ترک در صدر قسمت قهوه ها نوشته شده است. معمولاً قیمتی بین ۴ تا ۶ YTL (ليره ترك) دارد. نوشیدن یک فنجان قهوه  ترک آن هم در جایی که می دانی همه کافه چی هایش مهارتی ذاتی در تهیه آن دارند، باعث می شود با خیالی راحت بنشینی و منتظر نوشیدن یک فنجان قهوه ترک شوی.

قهوه ترک معمولاً تلخ  سرو می شود و تنها به درخواست مشتری شکر به آن اضافه می کنند. باقلوا، حلوا و شکلات های مخصوصی که درهر کافه ای متفاوت است مزه تلخ آن را برای آنهایی که عادت ندارند متعادل می كند.

امروزه  بسیاری از مردم  با نوشیدن یک فنجان قهوه "اسپرسو"، "لته" (شیرقهوه) و یا انواع دیگر قهوه، روزشان را آغاز می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی صنعت قهوه هم درهمه مراحلش پیشرفت کرده است. از مرحله کاشت گرفته تا سرو قهوه در  قهوه خانه ها.

در قدیم تا از قهوه خانه سخنی به میان می آمد، مکانی تصور می شد پر از دود و عده زیادی مرد که مشغول سیگار کشیدن بودند. اما قهوه خانه های جدید و امروزی  به سرعت در همه کشورها با شیوه های بازاریابی جهانی شعبه هایی دایر می کنند تا برای محصولات خود مشتریانی ثابت در سراسر دنیا  بیابند.

یکی از این قهوه خانه های مدرن "استارباکس" است. این کمپانی که اکنون در چندین کشور جهان شعبه دارد پاتوقی است بین المللی برای دوستداران محصولاتش. وابستگی این مشتریان به حدی است که به هر کشوری که بخواهند سفر کنند ابتدا به سایت "استارباکس" سری می زنند تا شعبه آنجا را بیابند و بعد با خیالی راحت به سفر می روند.

در خیابان استقلال شهر استانبول هم "استارباکس" شعبه دارد. اما بدون جلب مشتری با کلمه "بویروم، بویروم". علاقه مندانش بر روی میزهای چوبی می نشینند و در حالی که قهوه شان را می نوشند به رهگذرها هم نگاهی می کنند. در آنجا از نمادهای سنتی که در کافه های شهر استانبول وجود دارد خبری نیست.

کافه های کنار خیابان محلی هایی  مناسب اند برای شنیدن و دیدن نوازنده هایی که  موسیقی ترکی اجرا می کنند و البته در کناری هم می توان خانم یا آقایی را دید که فنجان قهوه به دست مشغول گرفتن فال قهوه است.

فال قهوه  تفریحی است برای بسیاری از مردم که علاقه دارند از آینده شان با خبر شوند. برای بعضی عادت و باور است و برای عده ای کنجکاوی.

در ترکیه برای جلب توریست ها از هر نماد سنتی استفاده می کنند. پرچم های افراشته درهمه جا، چشم های شیشه ای برای دور کردن بدی ها، کلاه های ترکی، موسیقی خیابانی، و فال قهوه.

 به نوشته روزنامه ای در ترکیه، این کشور در رده یازدهم کشورهایی است  که توریست ها به آنجا سفر می کنند.

در ژانویه سال ۲۰۰۷، تعداد هفتصد و بیست و دوهزار نفر و در ژانویه سال ۲۰۰۸، تعداد هفتصد و بیست و هفت هزار نفر به ترکیه سفر کرده اند. پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی ۲/۲۳ میلیون توریست از ترکیه دیدن کنند.

 مکان های باستانی، مهمان نوازی ترک ها، غذاهای متنوع، شیرینی های رنگارنگ مثل انواع باقلوا و حلوا، نوشیدن چای ترکی همراه با قلیان و قهوه ترک همراه با فال از جذابیت هایی است که  در ذهن هر توریستی نقش می بندد و او را وادار می کند بازهم به ترکیه سفر کند.

 Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/04/30
چه بد
- زینب، 2008/10/07
مطلب جالبی بود گرفتن فال قهوه کار هر کسی نیست اما من جایی می رفتم برا فال که دهنم وا می موند وقتی می شنیدم. استاد بود تو کارش 70% بهش اعتقاد دارم.
- یک کاربر، 2008/10/07
سلام
واقعا ترکها جذب توریست را به خوبی یاد گرفتند و از کوچکترین مساله استفاده می کنند متلا turkish bath وغذاهای خوشمزه و طبیعت فوق العاده و مهمتر ازهمه احترام زیادی که به توریست می گذارند به ما هم خیلی خوش گذشت اما خیلی گرانه.
- فرانسیس رضا، 2008/08/03
سلام فال قهوه جالبه اما کار هر کس نیست .من بااین که اهوازی مشهدیم اما ترک ها را دوست دارم 2 بار استانبول رفتم آنهم با زن وبچه عزیزم خوش گذشت زیاد.
- tarjomeye akhbare torkie، 2008/07/31
salam dooste aziz
Tedade gardeshgarane khareji dar torkie sale gozashte miladi 23 milion nafar bood . be har hal matlabe jalebi bood harchand behtar iaz in mitavanest bashad
- میرزا پیکوفسکی، 2008/07/26
واقعا نوشته و عکس و صدا مزه داد. آنقدر برایم نوستالژیک بود و قشنگ روایت شده بود حالا داستانی دارم با خودم که برگردم سر کار و تا عصر همینطوری خاطراتم را مرور نکنم.
دستتان درد نکند.
- یک کاربر، 2008/07/24
گزارش خوبی بود. صداها، عکس ها، صداهای زیر متن، پیوستگی ظریف قسمتهای مختلف، روایتی قوی و جاندار و تبدیل سوژه ای شخصی به موضوعی جذاب برای همه. آمدن این نورسیده را به جدید آنلاین تبریک می گویم . . .
- خط خطی، 2008/07/22
ممنون.مقاله جالبی بود.من که تاحالا استانبول رو ندیده ام.اما دوست دارم برم.
فال قهوه هم تاحالا کسی برام نگرفته....

فال من خط خطیه !
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.