Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نوای ایرانی در قصر شیشه‌ای
*آیسان مقصودی

مرکز شونک (Schunck) در شهر هرلن هلند، مجموعه‌ای فرهنگی شامل موزۀ هنرهای معاصر و مدرن ، نمایشگاه آثار معماری و هنرهای بصری، کتابخانۀ عمومی و مدرسه موسیقی است.

ساختمان این مرکز "قصر شیشه‌ای" نام دارد. بنایی از شیشه و  فلز در  قلب شهر هرلن که در  سال ۱۹۳۵ توسط "فریتز پوتز"، معمار هلندی، ساخته شد. این بنا در سال ۲۰۰۲ از سوی انجمن بین‌المللی معماری در زمرۀ برجسته‌ترین آثار معماری قرن بیستم قرار گرفت و از آن پس نیز عناوین مختلفی را به خود اختصاص داده‌است.

امتیاز این مرکز نه تنها در آمیختگی رشته‌های هنری و تنوع فعالیت‌های فرهنگی آن، بلکه در تلاش برای ایجاد زمینۀ فعالیت‌های خلاقانه در جهت تلفیق هنرهای مختلف و نیز فرهنگ‌های گوناگون است. شهر هرلن به دلیل قرار گرفتن میان سه کشور هلند، آلمان و بلژیک از موقعیت جغرافیائی ویژه‌ای بهره می‌برد که این ویژگی  قصر شیشه ای را به  مکانی شناخته‌شده برای بسیاری از رویدادهای هنری و فستیوال‌ها تبدیل کرده‌است.

موسیقی نقش پررنگی در قصر شیشه‌ای و در شهر هرلن داشته و دارد. مدرسۀ موسیقی هرلن در سال جاری صدسالگی خود را با برگزاری سلسله کنسرت‌هایی با محورهای گوناگون در سرتاسر سال جشن می‌گیرد. در کنار آموزش و تولید موسیقی، مدرسۀ موسیقی هرلن مهد تعداد زیادی از رخدادهای مهم در زمینۀ موسیقی دراین شهر و دیگر نقاط اروپاست.

مدرسۀ موسیقی هرلن از معدود مراکز غیر ایرانی خارج از کشور است که موسیقی ایرانی به‌طور رسمی در آن تدریس می‌شود. کلاس‌های تار و سه‌تار در قصر شیشه‌ای توسط حمید متبسم، آهنگساز و نوازندۀ چیره‌دست تار و سه‌تار، با سرزندگی تمام برپاست. کلاس‌هایی که انضباط را با مهر توأم دارند و صمیمیت و فضای پرشور حاکم بر آنها موجب شگفتی و جلب توجه مسئولان و مدرسان بوده‌است. در واقع، حضور موسیقی ایرانی در قصر شیشه‌ای و به تبع آن حضور ایرانیان در آن، موجب آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ ایرانی را در این مدرسه شده ‌است. جذابیت این کلاس‌ها هنرجویان ایرانی و غیر ایرانی را هر هفته از نقاط دور و نزدیک به قصر شیشه‌ای می‌کشاند.

"پردیس" نام گروهی است متشکل از نوازندگان و خوانندگان کشورهای مختلف که حمید متبسم در گروه بین‌الملل مرکز فرهنگی شونک بنیان نهاده و خود نیز در کنار آهنگسازی، رهبری آن را عهده‌دار است. وی ارکستر بین‌المللی پردیس را، به گفتۀ خود، با هدف نزدیک کردن فرهنگ‌های مختلف برای رسیدن به حلقه‌های مشترک موسیقایی‌، استفاده از تجربیات فرهنگی و هنری یکدیگر در یک همکاری بین‌المللی و بر پایۀ احترام متقابل در بستر موسیقی به عنوان زبان مشترک همۀ انسان‌ها و نیز ایجاد انگیزه در میان معلمان و هنرجویان موسیقی تأسیس کرده‌است. این گروه که تا کنون قطعات ساختۀ وی را در کنسرت‌های مربوط به مدرسۀ موسیقی و مرکز فرهنگی شونک به اجرا درآورده‌است. پروژۀ پردیس در حال حاضر در کنار برگزاری کنکور سالانۀ چارلز هنن، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مدرسۀ موسیقی هرلن به شمار می‌آید.

علاوه بر "پردیس" که ارکستری با حضور سازهای غیر ایرانی است، در سال ۲۰۰۵ گروهی نیز تحت عنوان "مضراب"، متشکل از سازهای ایرانی در این مدرسه به سرپرستی حمید متبسم تأسیس شد. اعضای این گروه اغلب هنرجویان وی هستند که از شهرهای مختلف اروپا به این جمع پیوسته‌اند و موسیقی ایرانی را در کنار تخصص اصلی خود و در اروپا آموخته‌اند.

همچنین با حمایت مرکز فرهنگی شونک، قصر شیشه‌ای در آینده میزبان تمرینات هنرمندان ارکستر "سیمرغ" - روایت موسیقایی داستان زال و سیمرغ شاهنامۀ فردوسی - با آهنگسازی حمید متبسم، همراهی همایون شجریان و رهبری محمدرضا درویشی خواهد بود، تا شهر هرلن در زیباترین سالن خود شاهد به صحنه رفتن اولین اجرای سیمرغ در اروپا باشد.

بدین ترتیب، چراغ فرهنگ ایرانی در قصر شیشه‌ای هرلن روشن است و شهر هرلن بلاد حبیبی است برای عاشقان موسیقی ایرانی در این دیار غریب.

شماری از عکس های گزارش تصویری حاضر برگرفته از تارنمای "ارنست فن لون" Ernest Van Loon است.


*آیسان مقصودی از کاربران جدیدآنلاین در هلند است. شما هم اگر مطلبی برای انتشار دارید، لطفاً آن را به نشانی info@jadidonline.com بفرستید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2011/07/07
زیبا بود.
- یک کاربر، 2010/09/14
www dot motebassem dot com
- یک کاربر، 2010/09/14
chetor mishe ba in markaz dar tamas bud. aya email ya adresi az aghaye motebasem ya dastandarkarane iranie in markaz darid , mamnoon misham age rahnamayim konid
- یک کاربر، 2010/09/10
خوشحالم از ديدن كه غير ايراني ها و نيمه ايراني ها هم با موسيقي ايران پيوند دارند .گزارش جالبي بود.

... كنسرت سيمرغ قرار است دراروپا هم باشد؟
- یک کاربر، 2010/09/10
be nazar miresad iraniane kharej az keshvar talashe bishtari dar moarefi va ehyaye heysiate in marzo boom darand , albate kharejiha ham dark e shenasaiye farhange asil ro darand agar beheshoon arze beshe .
mamnoon az tahiyeye in gozaresh
- یک کاربر، 2010/09/10
با سپاس از دست اندرکاران سایت جدید آنلاین و آیسان مقصودی بخاطر تهیه این برنامه
- یک کاربر، 2010/09/09
shomaha parchamdare abro va heisiaate iran aziz hastid.vagan daste shoma dard nakone
- یک کاربر، 2010/09/09
کار بسیار زیبا و ارزشمندی بود. امیدوارم با تلاش بیشتر عاشقان موسیقی ایرانی در خارج از کشور همیشه شاهد شناساندن موسیقی اصیل ایرانی به دنیا باشیم. برای سازندۀ بسیار خوش ذوق این اثر هم آرزوی بهروزی و پیروزی می کنم.
- Farzad، 2010/09/09
I live in Holland yet i did not know about this music school. Thanks for the report
- یک کاربر، 2010/09/08
دست سازندگان این کار و نگهداران موسیقی و فرهنگ ما در چنین مراکزی درد نکند. هیهات که خارجیانی فرهنگ ما را بهتر از خودمان درک می کنند. وا مصیبتا!
- یک کاربر، 2010/09/05
بسیار زیبا بود. ممنون از اینکه چنین مراکزی را معرفی و در این سر دنیا غرور و افتخار را به ما ایرانیان هدیه می کنید
- یک کاربر، 2010/09/04
besiar aali bud Merci baraye gozaresh
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.