Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
ملکه خوبان در دوشنبه
حسن‌آرا میرزا

"آزمون ملکۀ خوبان"، یعنی مسابقات زیبایی میان دختران مجرد در تاجیکستان که نخستین آن بیش از سی سال پیش در شهر دوشنبه برگزار شد. پس از وقفه‌ای چندین‌ساله این نوع مسابقات دوباره مرسوم شده است.

مسابقات "دختر شایسته" در اتحاد شوروی از عناصر تهاجم فرهنگی غرب محسوب می‌شد و تنها در اواخر دورۀ بازسازی (پرسترویکا) بود که چنین مسابقات در جمهوری‌های شوروی رایج شد؛ از جمله در تاجیکستان. جالب این جاست که همان مقاماتی که در زمان شوروی مسابقۀ زیبایی را نشان انحطاط فرهنگی غرب می‌دانستند، در سال ۱۹۸۹ نخست‌آزمون خوبان تاجیکستان را در کنار هنرمندان و هنرشناسان، داوری کردند. معیارهای آن مسابقه از مسابقات مشابه در غرب متفاوت بود و بیشتر به برداشت شرقی از زیبایی زن متکی بود و افزون بر ظاهر زیبای دختران، هنر خانه‌داری آنان را هم می‌سنجید. "ستاره نظروا"، برندۀ نخستین مسابۀ زیبایی تاجیکستان، اکنون از ستاره‌های پاپ و مدل سرشناس قزاقستان است.

مسابقۀ دختر شایسته حتا در دورۀ جنگ داخلی تاجیکستان هم ادامه داشت. اما سرنوشت غم‌انگیز برندۀ آن که از سوی افراد مسلح آزار دید و مجبور به ترک کشور شد، این مسابقات را برای چندین سال تعطیل کرد.

دو سال پیش شرکت سرگرمی‌های "پی آر" تصمیم به احیای مسابقات زیبایی گرفت، اما این بار با موازین فرنگی: دخترانی که در "آزمون ملکۀ خوبان" شرکت می‌کنند، باید مجرد باشند، قدشان بالاتر از ۱۷۰ سانتی‌متر باشد و تناسب اندامشان ۹۰ در ۶۰ در ۹۰ باشد. همچنین از زیباترین دختر تاجیکستان انتظار می‌رود که بر بیشتر از یک زبان تسلط داشته باشد و از هنر آوازخوانی یا رقصندگی هم برخوردار باشد. هیئت داروان مسابقه اکنون مرکب از نقاشان و خبرنگاران و طراحان مد است.

احیای این مسابقات که این بار با نام "دوشیزه آریانا" برگزار شد، با مخالفت‌های آشکار و پنهان برخی از اقشار مردم صورت گرفت. در موعظه‌های شماری از روحانیان، شرکت‌کنندگان این مسابقات به "بی‌حیایی" متهم شدند و تابلوی تبلیغاتی این مسابقه در برخی مناطق تخریب شد. زیر مطالب اینترنتی مربوط به این مسابقه هم اظهار نظرهای تند و زننده‌ای در مورد داوطلبان شرکت در این مسابقه منتشر شد. اما مسابقۀ "دوشیزه آریانا" این بار هم در پایان سال میلادی گذشته برگزار شد و از میان ۲۰ دختر شایستۀ مناطق مختلف تاجیکستان، "طوطی‌نسا الایوا"، یک دانشجوی ۲۱ ساله، برنده شد و جایزۀ مسافرت به پاریس را برد.

سازمان‌دهندگان مسابقۀ دختر شایستۀ تاجیکستان قصد دارند همه‌ساله این مسابقه را برگزار کنند. در گزارش مصور این صفحه برخی از شرکت‌کنندگان مسابقۀ اخیر و روزنامه‌نگاران و ناظران اظهار نظر کرده‌اند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربرکورس ، 2012/10/21
اهورا مزدا -خداوند آریایی نژادان- کشور تاجیکستان را نگهداری کند - و برای همزبانان ما تندرستی شاد زیوی و دیرزیوی آرزو میکنم .جاوید ایران اهورائی و تاجیکستان
- یک کاربر، 2011/07/09
کسی که بعد از این همه سال و این همه قیل و قال هنوز نمی داند، غربی های قدرت پرست از پاشیدن تخم رقابت و معیارهای باژگونه در سینه های جوانان ساده دل ملت های فقیرتر دنیا چه سودی می برند، یقیناً خودش را به نادانی زده!
مرده را گر می توان خیزاند از خواب گران ده سده
برنخیزد هیچ بیداری که خود بر خواب یک ساعت زده
- یک کاربر، 2010/08/22
نام خدا دختر زیبای مثل شما کم پیدا میشود
- laylo، 2010/08/04
khele jolib bud..... tashakkkuuur
- یک کاربر، 2010/07/17
دختر خوشگل در تا جکستان زیاد اسث. شما داوران خوبی نبوید.
گنبد، ایران
- مرادف، 2010/02/25
از دوران کهن در جاپان (ژاپن) آراستن، اصلاح و زيباتر نمودن درختهای گلدانی و باغ خانه (گاردن) مرسوم بوده و هنوز جاپانيها اين هنر را زنده نگاهداشته اند. وقتی انسان درختها يا بوته هايی را در جنگل يا زمينهای باز با برخی شاخه های شکسته، نيمه خشکيده و يا بر اثر طوفان و باران ژوليده ميـبـيـند و سپس آنها را با درختهايی که يک باغبان دلسوز و ماهر آنها را زيبا و پر طراوت کرده مقايسه مينمايد، فرق بسيار بچشم ميرسد. انسان زيبايی ها را دوست دارد. انسان از هنر، زحمت، بالندگی و خوشگوار نمودن لذت ميبرد و به آرامش ميرسد. هر چقدر انسان بتواند شعر، موزيک، نوشتار، پيکره، ساختمان، لباس و آلات صنعتیء زيباتر بسرايد، بنويسد و بسازد؛ از وی قدردانی و ستايش بيشتر ميشود. انسانها بسان گلها، درختان، آبها، کوهها و نيز ديگر موجودات از همين طبيعت مشترک ميباشند. با اين تفاوت که عاقل اند و با درکی بهتر زيبائی ها را ميشناسند. کسانيکه از درک طبيعت عاجز بوده، به زيبائی ها عشق نورزد و فکر و روانش را التيام ندهد، از سلامت برخوردار نيست و به احتمال قوی در دراز مدت دست به وحشت آفرينی و تنفر ميزند و يا خويش را در محزونات قرار ميدهد. با اين وصف ديدار از يک دختر زيباروی که مضافا" خود را به علم و هنر آراسته است، در هر انسان عاقل و خردمندی احساس آرامش و خوشحالی ايجاد ميشود. از وجود چنين دخترانی در هر جامعه ای که هستند ميبايست قلبا سپاس و قدردانی نمود.
- یک کاربر، 2010/02/20
ماشاالله
- یک کارب، 2010/02/20
Durood ba muallifoni in maqola. Khele siposguzoram ki dar borai in musobiqot khabardor karded. Gumon mekunam ki dar in musobiqot hej joi ayb nest. Agar ruhoniyon mukholif boshand - in kori onhost. Chunun musobiqot nishoni inhitoti mardoom nest. Bar'ask.
- یک کاربر، 2010/02/04
نام خدا! ماشاالله، چشم بد دور
- یک کاربر، 2010/02/03
دل ما را این قدر نسوزانید!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.