Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
زباله های تپه سمرقندی

زباله های تپه سمرقندی
عبدالفتاح شفیع یف
 

در تاجیکستان شوروی با فاصله ای اندک از چند مجتمع مسکونی، میدان کوچکی را به زباله محله اختصاص می دادند. چند ظرف بزرگ فلزی در مرکز میدان قرار داشت و مردم محله زباله های خود را درون آن ظرف ها می ریختند. کامیون های بزرگ دو سه بار در هفته بطور منظم می آمدند و ظرف ها را خالی می کردند.

در ساختمان های بلند که تردد مردم به پایین و بالا بی زحمت نبود، لوله های درازی نصب شده بود، به گونه ای که می شد از داخل آشپزخانه هر آپارتمانی محتوای سطل زباله را به درون آن لوله خالی کرد و در لوله را بست.

با به هم ریختن اوضاع در کشور کار تخلیه ظروف زباله ها هم دچار تاخیرهای طولانی می شد. در نتیجه، تنفس در کنار میدان های زباله به ویژه در فصل گرما تحمل ناپذیر بود و دیدن گشت و گذار موش های صحرایی پیرامون آنها شگفت انگیز نبود. گاه موش ها از آشپزخانه آپارتمان ها سر در می آوردند و باعث دردسر ساکنان ساختمان های بلند مى شدند.

اکنون اوضاع در شهر دوشنبه نسبتا بهتر شده است. زباله را که تاجیکان پرتاب می گویند، در اکثر محلات پایتخت تاجیکستان زود زود جمع می کنند.

 آقای عبدالقدوس مظفرف، یک مقام شهرداری دوشنبه می گوید بنا به یک مصوبه ویژه شهرداری، زباله ها را  باید هر روز و حد اکثر در دو روز یک بار جمع بکنند.

آقای مظفرف که معاون اداره حفظ محیط زیست شهرداری دوشنبه است، می گوید نهادهای مربوطه هر روز محل زباله ها را بازرسی می کنند و به شخص شهردار گزارش می دهند.

روشن نیست که بازرسان محیط زیست به شهردار چه می گویند، ولی یقین است که فرمان شهرداری در مورد تخلیه ظروف زباله در همه محلات پایتخت تاجیکستان به درستی رعایت نمی شود.

ساکنان برخی از محله ها شکایت می کنند که زباله هایشان تا چندین روز انباشته می ماند و یا تنها در آستانه برگزاری برنامه های سراسری دولتی ظرف ها خالی می شود.

چند سال پیش تاخیر در جمع آوری زباله باعث بروز بیماری های واگیردار مختلف و افزایش تعداد موش های صحرایی در ساختمان های مسکونی شده بود. به اندازه ای که برای مبارزه  با موش های صحرایی در سطح شهر برنامه ای ویژه پیاده شد.

تاخیر در جمع آوری زباله ها در بعضی محلات را مقامات به مشکل حمل و نقل نسبت می دهند و ضمنا ساکنان را نیز مقصر می دانند که زباله ها را نه در مکان و زمان تعیین شده، بلکه در هر جا و هر زمانی که پیش آمد، می اندازند.

رسما از ساکنان تقاضا شده است که زباله های خود را در ساعات شب بیرون ببرند تا صبح زود ماموران شهرداری آنها را با خود به "تپه سمرقندی" ببرند.

تپه سمرقندی نام محل نگهداری کل زباله های شهر دوشنبه است که تقریبا ده کیلومتر بیرون از شهر واقع است.  زمانی که آنجا زباله دانی کل شهر تعیین شده بود، محلات مسکونی از آن فرسنگ ها فاصله داشتند.

اما با گسترش دامنه شهر دوشنبه اکنون فاصله تپه سمرقندی از نزدیک ترین محل مسکونی اطراف آن بیشتر از یک کیلومتر نیست. مسلما یک چنین موقعیتی برای انبوهی از زباله های چندین ساله مناسب نیست. زباله های دوشنبه معمولا در همان حالت ابتدایی خود از چند دهه پیش روی هم خوابیده اند و مورد فرآوری دوباره قرار نمی گیرند.

طبق آمار رسمی در یک ماه از تمام شهر چیزی حدود شصت تا هفتادهزار متر مکعب زباله بیرون می آید.

گزارش مصور این صفحه حاوی تصاویری از تپه سمرقندی و محله های مختلف شهر دوشنبه است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.