Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دلایل اهدای جایزه به پروفسور پیه مونتسه

چرا جایزۀ بنیاد موقوفات دکتر افشار به آقای پیه مونتسه تعلق گرفت؟ خطابه‌ای که مصطفی محقق داماد، رئیس شورای تولیت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، برای پیه مونتسه نوشته بود و توسط علی دهباشی قرائت شد، دلایل اهدای این جایزه را بیان می‌کند.

دانشمند ایران‌شناس، جناب آقای آنجلو میکله پیه مونتسه! شما دوست دیرینه ایرانید و دنیای ایران‌شناسی آگاهی از سابقۀ ایران‌شناسی در ایتالیا را مدیون شماست. شما سال‌هاست که با همتی بلند و شوقی بسیار به تحقیقات ایران‌شناسی پرداخته‌اید و ایران‌دوستان را از نوشته‌های محققانه و مبتکرانۀ خود بهره‌ور ساخته‌اید.

شما در شناخت نسخ خطی و دستیابی به مجموعه‌های دورافتاده در زوایای ایتالیا همتا ندارید. سال‌هاست که نسخه‌های دیرینه را می‌یابید و معرفی می‌کنید و نمونۀ برجستۀ آن، فهرست نسخه‌های خطی در کتابخانه‌های ایتالیاست که در نوع خود بی‌مانند است.

شما اقدم نسخ شاهنامۀ فردوسی، یعنی نسخۀ مورخ ۶۱۴ قمری را در گوشه‌ای از فلورانس شناختید و به جهانیان شناساندید و این نسخه، ضابطۀ تصحیح شاهنامه را دگرگون ساخت.

شما یکی از قدیم‌ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های منطق‌‌الطیر عطار، یعنی نسخۀ مورخ ۸۵۷ قمری را درکتابخانۀ تورینوی ایتالیا به دست آوردید که از نسخه‌های مصور کم‌نظیر و شاید یگانۀ منطق‌الطیر مصور است.

شما، کتاب گران‌قدر تاریخ ادبیات ایران به زبان ایتالیایی و کتاب‌شناسی ایران در زبان ایتالیایی را تألیف نمودید که کتاب اخیر قریب به هزار صفحه و دربردارندۀ نام و مشخصات ۶۸۵ کتاب و مقاله است و این دو اثر بزرگ گواه کوشش‌های ایران‌شناسی ایتالیاست و طبعاً ما هم سپاسگزار زحمات سال‌های دراز شماییم.

شما در مدت نه سالی که به رایزنی فرهنگی در ایران منصوب شده بودید، فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای انجام دادید که از آن جمله است انتشار کتاب‌های ارزشمند "ایتالیا و اصفهان"، "سفارت ایتالیا در تهران" که این نیز نتیجۀ دانش و ذوق و اطلاعات وسیع شماست.

شما سال‌ها در دانشگاه استراسبورگ تدریس کرده و دانشجویان زیادی در رشتۀ ایران‌شناسی پرورده‌اید که اکنون جمعی از آنها در دانشگاه‌های جهان بر کرسی تدریس ایران‌شناسی نشسته‌اند.

اکنون موجب سرافرازی است که بیستمین جایزۀ تاریخی و ادبی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی به شما تقدیم می‌گردد که شامل یک قطعه جایزه از چهرۀ واقف و یک تخته قالیچۀ ابریشمی نائینی است که نام شما بر آن بافته شده و نمونه‌ای است از هنر والای سنتی کشور ایران.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.