Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
زنگ های آهنگین

زنگ های آهنگین
داریوش رجبیان

 
از روزی که نخستین نسل تلفن همراه را شرکت موتورولا وارد بازارهای آمریکای شمالی کرد، بیست و پنج سال می گذرد. البته، تصور کنونی ما از تلفن همراه با آنچه در آغاز تلفن دستی محسوب می شد، تقریبا به مانند تفاوت میان کالسکه و خودرو است. یک دستگاه ضخیم آجری شبیه رادیو که در جیب نمی گنجید و باید در کیف حمل می شد. و تا آنتن آن را بلند نمی کردید، بی سیم، یک قوطی پراز سیم بیهوده بود. کوتاه سخن، کند و کاو و پشتکار شرکت های تلفن سازی، تلفن همراه را به شکل و اندازه ای درآورده است که اکنون می بینیم.

زنگ آهنگ تلفن همراه هم یک صدایی و همه شبیه هم بود. اما در اواسط دهه ۱۹۹۰ برخی از شرکت های تلفن سازی زنگ های پلی فونیک یا چندصدایی را در تلفن ها نصب کردند. ماه ژوئیه ۱۹۹۹ جیمز وینزور، یک جوان ۲۳ ساله انگلیسی با استفاده از سامانه نوکیا زنگ آهنگ های موبایل تازه ساخت و آنها را از طریق اینترنت به فروش گذاشت. در پی رونق بازار زنگ تلفن همراه جیمز وینزور شرکتی تاسیس داد با نام "مای نوکیا" که بعدا به "فـَت تونز" تغییر نام کرد. شرکت های بسیار دیگری به تقلید از فت تونز به تولید زنگ آهنگ تلفن دستی پرداختند. این پدیده نخست در اروپا و آسیا و سپس در ایالات متحده آمریکا شکل گرفت.

اکنون بازار زنگ آهنگ تلفن دستی داغ تر از همیشه است و دیگر می توان به سادگی هر نوع آهنگ و صدا یا کلامی را به عنوان زنگ تلفن در آن نصب کرد. امروزه بیشتر تلفن های همراه از امکان پخش زنگ های پولی فونیک یا چندصدایی برخورداراند، در حالی که در پایان سال ۲۰۰۲ تعداد این دسته از تلفن های همراه تنها ۹.۲ درصد کل تلفن ها را دربر می گرفت.

در سال ۲۰۰۰ شرکت زیمنس آلمانی برای نخستین بار به امکان پخش فایل ام پی سه از طریق تلفن همراه دست یافت و سه سال بعد از آن دیگر از این نوع فایل ها هم می شد به عنوان زنگ تلفن همراه استفاده کرد. در نتیجه، بیشتر کاربران تلفن همراه اکنون ترجیح می دهند به جای زنگ های مونو فونیک و پلی فونیک کوتاه آهنگ محبوبشان را در تلفن نصب کنند.

بدین گونه، زنگ آهنگ تلفن به مثابه پدیده ای که گمان نمی رفت درآمدزا باشد، شرکت های تلفنی را غافلگیر کرد و شرکت های جنبی دیگری به اندوختن سرمایه از این راه پرداختند. هم اکنون شرکت های تلفنی نیز تلاش می کنند با نصب مقدماتی آهنگ های مختلف روی دستگاه تلفن قبل از فروش آن، بازار زنگ آهنگ ها را قبضه کنند. با وجود این، کاربران تلفن همراه ترجیح می دهند به دستگاه های خود ویژگی هایی بدهند که مختص خود آنهاست و روی آن زنگ آهنگی را پیاده کنند که شاید کمتر کس دیگری از آن کار می گیرد.

برخی از تلفن های همراه به کاربر امکان می دهد که برای تک تک دوستان و آشنایانش زنگ آهنگ مشخصی را انتخاب کند و به محض این که زنگ تلفن صدا می دهد، بدون اینکه به صفحه تلفنش نگاه کند، بداند که چه کسی دارد زنگ می زند.

ضمنا، شاید به هنگام انتخاب زنگ آهنگ تلفن دستی تان تنها دلیل انتخاب را علاقه تان به آن آهنگ به خصوص بدانید. اما شرکت هایی به مانند "تسکو موبایل" بریتانیا پژوهشی انجام داده اند که به دلایل روان شناختی گزینش زنگ آهنگ ها می پردازد. به باور کارشناسان این شرکت، زنگ آهنگ شما می تواند نکات زیادی از شخصیت شما را آشکار کند. برای نمونه، افرادی که پیوسته زنگ آهنگشان را عوض می کنند و بالاترین های جدول آهنگ های پرفروش هفته را به طور منظم زنگ آهنگ خود قرار می دهند، آدمان غیرقابل اعتمادی هستند.

موسیقی کلاسیک به عنوان زنگ آهنگ می تواند نشان پرمدعایی و متظاهر بودن صاحب تلفن دستی باشد. اگر صاحب تلفن، صدای خود، فرزند یا همسر خود را به جای زنگ آهنگ نصب کرده است، علامت خودخواهی اوست.  مردانی که زنگ آهنگشان صدای خشن حیوانات است، خام و نارسیده اند.

این تنوع آوایی تلفن ها که معمولا در اماکن همگانی مشهود است، عده ای را خشمگین کرده و حتا در مناطقی باعث مقابله با پخش زنگ آهنگ در اماکن عمومی شده است. اخیرا یک جنبش اسلامی در مناطق قبیله ای پاکستان اعلام کرده که با افرادی که زنگ تلفنشان آهنگین است، برخورد شدید خواهد شد. در ماه اکتبر سال گذشته هم بسیاری از فروشگاه های تلفن همراه در پاکستان مورد حمله این گروه های مشابه واقع شده بودند. فروشندگان، به نشان سازش با پیکارجویان تلفن های همراهی را به بازار آوردند که زنگ آهنگشان "جهادی" و "قرآنی" است. اما معضل تلفن همراه در مناطق قبایل نشین همچنان باقی است.

گزارش مصور این صفحه تنوع زنگ تلفن های دستی در ایران، افغانستان و تاجیکستان را نشان می دهد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- اختر، 2008/07/29
داریوش عزیز
گزارش بسیار جالبی بود
دستت درد نکند
- فرن، 2008/07/12
کار جالبی بود از سه کشور در مورد یک موضوع.
- نیما، 2008/07/10
بسیار عالی بود هم از لحاظ موضوع و هم آن‌ که کاری ترکیبی بود از سه شهر در سه کشور.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.