Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
احتیاج، پدر اختراع
امیر جوانشیر

مجموعه عکس
نمایشگاه "نیروی خلاقیت" در موزۀ ویکتوریا و آلبرت لندن با همکاری شورای حرفه‌ها و کارهای دستی بریتانیا برگزار شده‌است. هدف از این نمایشگاه بالا بردن نیروی سازندگی یا خلاقیت در زندگی است و این که ما میتوانیم در زندگی روزانۀ خود نیز نوآوری کنیم. زیرا ما با نگاه کردن به اطراف‌مان چیزهایی می‌بینیم که توسط انسان‌ها ساخته شده و ما می‌توانیم آنها را با نوآوری‌هایی ادامه دهیم و کامل‌تر کنیم. تبدیل خُرجینی که دیگر از آن روی اسب یا الاغ استقاده نمی‌شود، به یک پـُشتی و یا کیف دستی برای خانم‌ها و یا روکش مـُبل یکی از این‌گونه کارهاست که ما با آن آشناییم. استفاده از بافتنی و قلاب‌دوزی برای درست کردن مجسمه و یا قالب‌ریزی پلاستیکی برای کفش‌هایی متفاوت همه نشان‌دهندۀ نوآوری‌هایی است که در این نمایشگاه به آن بر می‌خوریم.

در واقع این نمایشگاه می‌خواهد به ما بگوید که چه‌گونه می‌توانیم با ایجاد تغییرات در آشیایی را که در اطراف‌مان می‌بینیم درگرگونی‌هایی بیافرینیم و یا به کشف و چیدمان‌ها و اختراع‌های تازه‌ای برسیم و با به کار بردن تخیل و یا نیروی سازندگی‌مان آنها را با محیط و نیاز زندگی امروزی دمساز کنیم.

به گفتۀ برگزارکنندگان این نمایشگاه، نوآوری و خلاقیت و سازندگی چیزها می‌تواند با افزودن یا کاستن بخشی از یک شیء و یا ترکیب و تغییر صورت پذیرد.

در نمایشگاه می‌بینیم که در لهستان کارگاهی کارش بافتن کلاه ویژۀ کشیشان بود؛ چیزی شبیه عرقچین بافتنی یا قلاب‌بافی. زمانی که از شمار کشیشان کاسته شد یا کشیشان دیگر از این کلاه سرشان نگذاشتند، کارگاه بیکار بود.  جرقه‌ای در ذهن صاحب گارگاه درگرفت تا زیرپوش دست‌باف برای زنان ببافد! از نگاه بسیاری این کارگاه یک کار دستی هنری کم‌نظیری آفریده که اکنون بسیار محبوب است و تقاضای مشتریان بیش از تولید است. 

در بخشی دیگر عکسی آمده‌است از مردی که یک چشم دارد و معمولاً چشم بند سیاهی روی چشم نابینایش می‌گذارد که بسته بودن و کور بودن آن را نشان ندهد. یا عینک سیاه می‌زند. هنرمندی اهل هلند به فکر افتاد تا چاره‌ای بیندیشد و سرانجام از چینی بسیار سبک و نازک چشم‌پوشی ویژه ساخت که بر روی آن گلی زیبا طراحی شده‌است.

در کشور اندونزی از بعضی از نخل‌ها به نام "ساگو" نشاسته‌ای به دست می‌آید که آن را خشک می‌کنند و بعد آرد می‌کنند. خانواده‌ای در اندونزی برای آرد کردن این ماده با مشکل روبرو بودند. آهنگری تصمیم گرفت تا نوآوری کند و با افزودن نوعی چرخ دنده به یک ارّه برقی کار آسیاب کردن ساگو را برای خود و دیگران آسان کردند.

Power of Making
V&A Porter Gallery
از۶ سپتامبر ۲۰۱۱ -  ۲ ژانویه ۲۰۱۲

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.