Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
کمدن، شهری در بازار
شیوا مرادی

بازارهای کمدن، دریایی از سرگرمی و تفریح، شهرکی در شمال غرب لندن در حاشیۀ کانال "ریجنتز" که میزبان فرهنگ‌های مختلف دنیاست. به طور متوسط حدود صد هزار نفر در طول هفته از این بازارها دیدن می‌کنند و یکی از دلایل محبوبیت آن نیز فضای چندفرهنگی حاکم بر اینجاست.

آثار هنری و صنایع دستی، لباس‌هایی با طرح‌های قدیمی و یا خاص باشگاه‌های شبانه، جواهرات و انواع کالاهای چرمی و لوح فشرده و صفحه‌های بسیار قدیمی از جملۀ چیزهایی است که می‌توان در اینجا پیدا کرد.

طی سالیان، بازار محلۀ کمدن به بازاری بزرگ و تمام‌عیار تبدیل شد و تنوع کالاها و غذاهای آن نظر جهانگردان و حتا لندنی‌ها را نیز به خود معطوف کرد.

کمدن از معدود محله‌های لندن است که می‌توان در آنجا جوان‌هایی را با به سبک آرایش پانک و یا هیپ‌هاپ دید و یا افرادی را که پوشیدن لباس‌های کهنه نما و چاکدار و نوشته‌های پوچگرا بر روی آنها این سبک را به معرض نمایش می‌گذارند و همین ویژگی خود به جذابیت‌های این بازار افزوده است.

به‌طور کل، محلۀ کمدن از چهار بازار بزرگ تشکیل شده که دو بازار "اینورنس استریت" و "باک استریت" یا همان کمدن است که زمانی میوه و پوشاک محل را تأمین می‌کردند و از جملۀ بازارهای محلی و قدیمی اینجایند. تاریخ آنها به زمانی برمی‌گردد که بازارهای کمدن هنوز توجه جهانگردان را به خود جلب نکرده بودند.

یکی دیگر از بازارهای کمدن، بازار "کمدن لاک" است که اسمش از همجواری آن با کنارۀ شمالی کانال ریجنتز برمی‌آید. این بازار در سال ۱۹۷۵ تأسیس شد و پر از کالاهای دستی‌ساز است؛ از جواهرات تزئین شده با سنگ‌های رنگارنگ گرفته تا تزئیتات و وسایل آرایش خانه مربوط به کشورهای آفریقایی و خاور دور. در ابتدای ورود به  این بازار که به بازار کانال نیز معروف است، دکه‌های غذافروشی هندی و برزیلی و مکزیکی و ایتالیائی و ایرانی و غیره را می‌بینید. با چشم‌انداز زیبایی که رو به کانال دارد، این محله جایی است برای جهانگردانی که می‌خواهند از کمدن خاطرات خوشی با خود ببرند.

بازار معروف کمدن که شهرت و محبوبیت خاصی دارد، بازار اصطبل‌هاست. این بازار پرآمدوشد می‌تواند با هر ذائقه و سلیقه‌ای سازگار باشد؛ از لباس‌ها و اجناس و عتیقه‌های بسیار قدیمی گرفته تا کالاهایی که دست‌آورد آخرین مد روز است، بساط دکه‌های آن را تشکیل می‌دهد. در طول  تمام این بازار که از سال ۱۸۵۴ تا کنون رونق دارد، مجسمه‌های برنزی عظیم اسب‌هایی را می‌بینید که یادآور کاربرد قدیمی این محل است. روزگاری اینجا اصطبل اسب‌های بارکشی بود که قایق و کلک‌ها را در راستای کانال جابجا می‌کردند و جالب اینجاست که تمام ویژگی‌های این اصطبل‌ها، از درهای چوبی بزرگ تا سقف‌های آن، همه حفظ شده‌است.

خلاصه اینکه اگر به دنبال جاذبه‌های توریستی لندن هستید، بازارهای کمدن جایی است که شما را بی‌بهره نمی‌گذارد و بسیار دور از ذهن که دست خالی محل را ترک کنید. در گزارش مصور این صفحه گشت‌وگذاری داریم در بازارهای کمدن لندن.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- رضا، 2010/12/22
گزارش خیلی خوبی بود، اگر کمی طولانی تر بود و بازار بیشتر نشان داده می شد بسیار جذاب تر می شد. ممنون از گزارشگران خوش ذوق و با سلیقه جدید آنلاین.
- صابر، 2010/12/18
هیچ ربطی به ایران نداشت. مگه اگه دو بار اسم ایران یا ایرانی در یک گزارش اومد، میشه اون رو به فرهنگ ایران ربط داد؟ با توجه به توضیحات "در بارۀ ما"، اگر هم کلمۀ جهان در سایت آمده، باید در بارۀ ارتباط آن با فرهنگ ایران باشد و این گزارش هیچ ربطی به فرهنگ ایران ندارد.
- یک کاربر، 2010/12/17
kheyli jaleb bud. be khosus sedaye arame ravi ke ba'es mishod gozaresh ra ta enteha donbal konim
- یک کاربر، 2010/12/17
خیلی جالب بود اما فرصت کمی برای تماشای عکس ها به بیننده داده بودید .
- یک کاربر، 2010/12/15
برای من که از ایران بیرون نرفتم خیلی جالب بود و از صمیم قلب دلم خواست که یه سفر شروع کنم. موفق باشین
- یک کاربر، 2010/12/15
گزارش خیلی جالبی بود، باعث شد که حتما از این بازار دیدن کنم.
ممنون از همه شما.
- یک کاربر، 2010/12/15
در پاسخ به آقایان فرشید و حمید رضا
اگر با دقت و تامل بیشتری به این گزارش نگاه می کردید متوجه می شدید که این گزارش نشان دهنده فعالیت های ایرانیان و توجه به فرهنگ ایرانی در این بازار هم بود. و اگر کاربر همیشگی جدیدآنلاین بودید حتما منوهای کنار صفحه از جمله "جهان" ، توجه شما را جلب می کرد و این گزارش را مناسب صفحه می دیدید. به شما پیشنهاد می کنم " نگاه بی طرفانه" را جایگزین "نگاه از بالا" کنید و پیام هر گزارشی حتا "کمی جالب" ها را دریافت کنید.
- فرشید، 2010/12/14
درقسمت درباره ما نوشته اید که به گزارشات فرهنگ فارسی زبانان می پردازد این گزارش چه ربطی به فارسی زبانان داشت؟
- حمیدرضا، 2010/12/14
به سردبیر عزیز
اونجا هم پارتی بازی رو ول نمی کنید، هر چند موضوع کمی جالبی بود اما فکر می کردیم که این سایت به موضوعات مربوط به فرهنگ کشورهای فارسی زبان می پردازد.
- بهرام، 2010/12/14
مختصر، متنوع و مفید ....موفق باشید
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.