Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
روزه‌داری در غرب

آزاده حسینی

شهر لندن با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، در فصل تابستان روزهای بسیار بلندی دارد؛ تا حدی که در اواسط امردادماه یا همان ماه اوت، طلوع آفتاب ساعت سه و نیم بامداد وغروب آفتاب ده شب است. با توجه به اینکه ماه رمضان امسال در اواسط تابستان آغاز شد، ساعات گرسنگی روزه‌داران بیشتر شده است. مسلمانان انگلستان در این ماه، مانند روزهای عادی باید کار کنند و امکانات ویژه ای برای آنان در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین طبق روال عادی و  برعکس کشورهای اسلامی، تمامی مراکز فروش غذا مانند رستوران ها باز هستند و به خصوص نزدیک ظهر بوی غذاهای گوناگون در خیابان‌ها می‌پیچد که بر گرسنگی روزه‌داران  می‌افزاید.

اگرچه در شهر لندن، نسبت به بسیاری دیگر از کلان‌شهرهای اروپایی مراکز اسلامی و مساجد وجود دارد، ولی با این حال، به جا آوردن مناسک ماه رمضان در این شهر طبعاً در محیطی که اکثر مردم روزه نمی‌گیرند، می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد.

صرف نظر از تمامی سختی‌های یادشده، ماه رمضان در شهر لندن نیز خالی از لطف نیست. مغازه‌های  اسلامی  دارای کلکسیونی از خوراکی های مخصوص ماه رمضان هستند و البته، رستوران‌های عربی و ایرانی و آسیای جنوبی در وقت افطار با غذاهای خاص ماه رمضان از مشتریان خود پذیرایی می‌کنند.

رمضان امسال در لندن از آن لحاظ منحصر به فرد است که بوریس جانسن، شهردار پایتخت بریتانیا، در آستانۀ رمضان از غیرمسلمانان ساکن شهرش خواست که به نشان حسن نیت در طول این ماه یک روز روزه بگیرند. عده‌ای هم از این فراخوان استقبال کردند و در تارنماهایی اجتماعی چون تویتر گروه‌های اینترنتی غیرمسلمانان روزه‌دار را تشکیل دادند.

"روت گلدهیل"، نویسندۀ روزنامۀ تایمز چاپ لندن تجربیات یک روز روزه‌داری اش را با لحنی طنزآلود بیان کرده‌است و می‌گوید که سخت‌ترین بخش مناسک روزه‌داری به شیوۀ مسلمانان برای او پرهیز از نوشیدن آب بوده است. روت گلدهیل می‌گوید که یک روز روه‌داری را با حس ارج بیشتر به مسلمانان پشت سر گذاشته و در شگفت است که چه گونه می‌توان برای یک ماه شرایط سخت روزه را تحمل کرد.

در ایام رمضان برخی از فروشگاه‌های بومی انگلیس هم برای مشتریان مسلمان خود برنامه‌هایی ویژه تدارک می‌بینند. برای نمونه، در بسیاری از بخش‌های فروشگاه زنجیره‌ای تسکو آویزۀ "رمضان مبارک" به زبان‌های عربی و انگلیسی از مشتریان مسلمان استقبال می‌کند و به منظور فروش بیشتر مثل ایام کریسمس، قیمت بسیاری از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها هم به مناسبت ماه رمضان تخفیف می‌یابد.

همان طور که قبلاً نیز گفته شد، در شهر لندن به میزان قابل توجهی مراکز تجمع مسلمانان وجود دارد که تمامی آنان در ماه رمضان مراسم ویژه ای برگزار می‌کنند. نکتۀ جالب این تجمعات این است که مسلمانان با ملیت‌های گوناگون و گرایش‌های مختلف اسلامی گردهم جمع می‌شوند و در صف‌های واحد نماز می‌گزارند و روزۀ خود را در کنارهم باز می‌کنند.

در این‌جا دیگر مهم نیست که  شیعه هستی یا سنی یا اینکه از چه کشوری آمده‌ای. مسلمان بودنت کافی است تا در ضیافت الهی شرکت کنی. به جرأت می‌توان گفت که  برابری، برادری و اتحاد که همواره از دغدغه‌های اصلی مسلمانان بوده، در این‌جا تجلی می‌یابد.


Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک شهروند شرقی، 2009/09/16
خیلی جالب است که به منظور فروش بیشتر در غرب قیمت اجناس توی ما ه رمضان کمتر میشود .
به عکس در ایران تازه با امدن این ماه همه چیز گران تر هم میشود . به طور مثال همان اول ماه رمضان قیمت نان و سبزی خوردن 30 درصد گران تر شد . و همین طور به تدریج سایر اقلام خوراکی .
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.