Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پیکرتراش تفلیس

ساجده شریفی

اگر غریبه باشید و پا به شهر تفلیس بگذارید، نخستین تصویری که توجه‌تان را جلب می‌کند، مجسمه‌های نامتعارفی است که در جای جای شهر به چشم می‌خورد. دختران جوانی که بر روی پل اصلی شهر در حالت‌های شادمانه، رود را تماشا می‌کنند و کلیسای روی تپه را به هم نشان می‌دهند. دامن‌هاشان در باد روان است و دست بر شانۀ هم از خنده‌ای عمیق تا نیمه خم شده‌اند؛ پسر و دختر جوانی که در کنار رودخانه یکدیگر را عاشقانه در آغوش کشیده‌اند؛ مادری که با کودکانش، از پیاده‌رو ِعریض خیابان اصلی شهر می‌گذرد و مادر دیگری که با چتری در دست منتظر اتوبوس ایستاده‌است؛ کودکی که بر نیمکت کنار پارک تکیه داده است... به جز اینها، میدان‌ها و پیاده‌روهای مرکزی شهر در دست موجودات اسطوره‌ای نیمه‌انسان- نیمه‌حیوان هستند.

این موجودات و شخصیت‌های بی‌جان که به چهرۀ تفلیس جان تازه‌ای بخشیده‌اند، بخشی از کارهای مجسمه‌ساز گرجی، گیا جاپاریدزه هستند. کارهای این هنرمند در ابعاد مختلف و از مواد گوناگون است. این گونه‌گونی در مضامین کارهای او هم به چشم می‌خورد. از قصه‌های کتاب مقدس و تصاویر کلیسایی تا موجودات اسطوره‌ای ایران باستان و اشکال یونانی و رومی.

او همانند سرزمینش، گرجستان، حد فاصل مفاهیم شرق و غرب است و از همگی آنها در آثارش بهره برده‌است. آثار این هنرمند از مرزهای گرجستان فراتر رفته و به خاطر سبک ویژه‌اش می‌توان برخی کارهایش را در موزه‌های هنر و گالری‌های  اروپا و آمریکا هم پیدا کرد.

گیا جاپاریدزه در پنجم ماه مه ۱۹۵۴، در شهر تفلیس به دنیا آمد. او مادری یونانی و اهل هنر داشت و پدرش از مشهورترین شهرسازان گرجی بود. گیا به "آکادمی هنر" تفلیس رفت. او از سال ۱۹۷۴ زندگی حرفه‌ای خود را آغاز کرد و تا کنون کارهایش در ده‌ها نمایشگاه گروهی و انفرادی داخل و خارج گرجستان، به نمایش گذاشته شده‌است.

او می‌گوید: "ما در آکادمی هنر استادان بسیار خوبی داشتیم و من بخش زیادی از سرمایۀ هنری‌ام را مدیون آنها هستم. در آغاز راه من هم، مانند بیشتر هنرمندان، از روی کار بزرگان کپی می‌کردم. اما مهم این است که هنرمند جوان از این مرحله بگذرد و امضای خودش را پیدا کند."

"از طرفی گاهی یک هنرمند بزرگ که آدم ممکن است هیچ وقت حتا او را از نزدیک ندیده باشد، معلم بزرگی می‌شود. برای من این شخص "پابلو پیکاسو" است. از جهتی شخصیت من هم مانند او مدام در حال دگرگونی است و این تغییر در آثارش هم نمود دارد، همان‌طور که در آثار من."

گیا هویت خود و کشورش را هم از عامل‌های رشد هنری‌اش می‌داند: "من در سرزمینی کار می کنم که یکی از نقاط تلاقی فرهنگ‌هاست. پس این همه گونه‌گونی در کارهای من طبیعی است. شما می‌توانید رد پای قصه‌های انجیل را در برخی از کارهای من بیابید. همان قدر هم مناظر طبیعی توجه مرا به خود جلب می‌کند و باز به همان اندازه من به فرم و مفاهیم هنرهای باستانی مانند انسان-حیوانات اسطوره‌ای علاقه دارم. من و کارم مجموعه‌ای از همۀ اینها هستیم. حالا شاید این تنوع به سلیقۀ خیلی‌ها خوش نیاید."

"حالا دیگر عصر جدید است. زندگی‌های جدید، شیوه‌های آموزشی جدید در دانشگاه‌های هنر، ابزار جدید خلق اثر هنری و طبیعتاً هنرمندان جوان با ایده و سبک و آثار جدید."

در گزارش مصور حاضر سراغ گیا جاپاریدزه را در تفلیس گرفته‌ایم.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- فواد خاک‌نژاد، 2009/11/16
سپاس ساجدۀ عزیز. معرفی این هنرمندان که برای ما آشنا نیستند، خیلی مرا هیجان زده می‌کند. باز هم ممنون.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.