Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آدم پران ها
بهناز جلالی پور

"آدم‌ پران"، اصطلاحی‌ است که مسافران قاچاق به خوبی با آن آشنا هستند و می ‌دانند کجا سراغ آنان را بگیرند. ایرانیان محله آق سرای استانبول، اغلب چند "آدم پران" و قیمت های آنان را می ‌شناسند و می‌ دانند.

"محمد" یک آدم پران است.  یکی از آژِانس‌ های مسافربری ایرانی او را به مسافران معرفی می ‌کند. قیمت این سفر پر مخاطره  ۳۵۰۰ دلار یا سه هزار یورو است، آن هم با کشتی. محمد بابت هر مسافر ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار به عنوان حق واسطه‌ گری به آژانس ها می ‌پردازد.

خودش بسیار بر کارش برای رساندن مسافرانش به مقصد اطمینان دارد و می‌گوید، تنها قاچاقچی است که برای مسافرانش کارت شناسایی صادر می ‌کند.

محمد می گوید: "شب و در تاریکی گروه ۱۲ یا ۱۳ نفره را سوار کشتی می‌ کنم. سفر سه یا چهار ساعت طول می ‌کشد. به هر کدام از مسافران یک جلیقه نجات می‌ دهم. زن ‌ها می ‌توانند علاوه بر یک دست لباسی که به تن دارند، یک کوله‌ پشتی کوچک هم داشته باشند؛ اما مردها فقط باید جلیقه نجات بپوشند. هیچ ‌کس نباید پاسپورت همراه داشته باشد. من با دریافت هزینه پست، آن را برای خانواده مسافران می ‌فرستم."

ترکیه اولین مقصد مسافران ایرانی است که خیال سفر به اروپا را دارند، اما به دلایل مختلف موفق به دریافت روادید کشور مورد علاقه ‌شان نشده ‌اند. شرط ورود به این کشور همسایه داشتن پاسپورت و بلیت است.

کسانی که موفق به دریافت روادید نشده ‌اند، ترکیه را با این هدف انتخاب می‌ کنند که از طریق دریا به یونان رفته و سپس راهی  دیگر کشورهای اروپا شوند.

گرچه برخی سعی می کنند از راه زمین سفر کنند، اما گفته می شود که دریا مطمئن‌ ترین راه مسافران قاچاق برای رسیدن به یونان است.

محمد می گوید: "هیچ کس نمی ‌تواند به صورت قاچاق از طریق مرزهای هوایی خارج شود، چون پلیس بلافاصله دستگیرش می ‌کند و اخراج می ‌شود. تنها راه مطمئن سفر دریایی است."

مسافر، از زمانی که با محمد آشنا می‌شود و پولش را برای سفر می‌پردازد، تمام هزینه هایش با آدم پران است. هر یک از اعضای گروه تا تکمیل شدن گروه سفر در خانه او زندگی می‌کند. به گفته محمد، زمان انتظار حداکثر یک هفته به درازا می کشد.

محمد، از پنج سال قبل شروع به کار کرده و تاکنون به گفته خودش ۱۵۰۰ نفر را از مرز رد کرده است.

وی می افزاید: "بعد از این که به آتن رسیدید، یک خودرو نیسان منتظر است تا شما را به هتلی که از قبل برایتان تهیه شده، ببرد. هر سه یا چهار نفر در یک اتاق مستقر می ‌شوند و تا عصر آنجا می ‌مانند.  اما این که بتوانی به اروپا بروی یا نه، همه بسته به زرنگی خودت و دانستن زبان است."

سفر به شیوه قاچاق، به دلیل مخفیانه و غیرقانونی بودن آن، همیشه با خطر همراه است. نداشتن هیچ تضمینی برای حفظ امنیت مسافران، دستگیری توسط پلیس، عدم تعهد آدم‌ پران بعد از دریافت پول و بسیاری مسائل دیگر.

یکی از احتمالاتی که وجود دارد، دستگیری توسط  پلیس یونان است. آنها پس از دستگیری فرد را به سرعت به نقطه‌ ای که از آن آمده برمی ‌گردانند. پلیس مسافران قاچاق را در نقطه ‌ای کم عمق که به ترکیه می ‌رسد، رها کرده و دستور بازگشت می ‌دهد. یکی از دلایلی که مسافران پاسپورت خود را نابود می ‌کنند یا در سفر همراه خود نمی‌ برند، عدم اطلاع پلیس از ملیتشان است. چون در این شرایط به سرعت به ایران بازگردانده خواهند شد.

در یونان، به صورتی که از قبل هماهنگ شده، گذرنامه ‌های جدید به افراد داده می ‌شود و مرحله دوم سفر آغاز می ‌شود.

در محله آق سرای استانبول که به دلیل تجمع ایرانیان به محله ایرانیان معروف است، مسافران بسیاری هستند که در صف انتظاراند. ریسک سفر و احتمال این که هر اتفاقی در این سفر بیفتد برای مسافران وجود دارد؛ مثل  احتمال غرق شدن در آب و خلف وعده آدم ‌پران بعد از دریافت پول.

پایه و اساس این گونه سفرها اطمینان به حرف طرف مقابل است. اعتمادی که باید در لحظه شکل بگیرد؛ چرا که هزینه هر روز ماندن در استانبول بخشی از سرمایه سفر را به تحلیل می ‌برد. به گونه ‌ای که برخی بعد از انتظار بسیار و به دلیل تمام شدن پولشان، مجبور به فروختن گذرنامه شان می‌ شوند آن هم به بهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار.  همه اینها برای سفر است. سفری که قمار است بر روی جان و مال.

میلاد، یکی از جوانان ایرانی در آق سرای استانبول که در انتظار قاچاق شدن است، در گزارش مصور این صفحه داستانش را تعریف می کند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- مسعود، 2016/09/23
اگه به جایی برسی که ببینی باید بری اگه یک درصد شانس داشته باشی موفق بشی باید رفت ولو اینکه ادم تو این مسیر جونشو بزاره. مرگ با عزت بهتراز زندگی با ذلته. من اروپا رفتم اونجا وقتی میرسی میفهمی آدم بودن چه حسی داره حتی پناهنده باشی بازم آدمی.برای همه عزیزایی که جلای وطن .ببخشید جلای ایران میکنن ارزوی موفقیت دارم. وطن جایی که دولت بهت ازار نرسونه و حقتو پایمال نکنه .وطنم اروپاست
- محمد، 2016/04/19
من برای رفتن به اروپا باید چیکار کنم خسته شدم از ایران بدبختی بی اسایشی بی پولی.
- مسعود، 2016/02/07
چرا اینقدر راحت مسافران به صورت قاچاقی از ایران به ترکیه و اروپا می رن کاش جلوی مرزها رو بگیرن تا نتونن قاچاقی برن.
- یک کاربرمحمد علی مریوانی، 2015/09/16
سلام دوستان. من اهل شهر مرزی هستم. هر عده ای به قصد رفتن به اروپا از اینجا با مبلغ متفاوت به اروپا با قاچاقبر قرار داد می بندد. که از هر سه نفر دو نفر دستگیرو یا غرق می شودو یک نفر به مقصد می باید میرسد .باید فکر خود را کرد.باید مبلغ 30 یا 40 میلیون تومان خرج کرد. چون این مثل قمار است. من خودم این راه را رفتم.
- کاربر شماره ۲، 2014/08/03
سلام. من به دلیل فقر و وضعیت بد زندگی تصمیم به ترک ایران توسط قاچاقچی های آدم داشتم ولی واقعاً قمار جان و مال است تورو خدا بگید چکار کنم من توی بدبختی دارم دست و پا میزنم.
فکر می کردم برم خارج از ایران حداقل یه لقمه نون پیدا میشه ک شب گرسنه نخوابم.
ماریا
- یک کاربر، 2008/07/29
mesle hagigat ast.............vagti man ham hamin mogito dashtam koda ba man bod...........
- یک کاربر، 2008/07/24
روایت زیبایی بود از دربدری انسان ها از سرزمین مادری خویش . . .
- mahmod vaisi، 2008/07/22
man hdode 11 mah ast ke dar oropa be sar mibaram 8 mah dar bolgarestan 1mah dar romani 1 mah dar majarstan 1 mah dar tork be sar bordam dar tae in safar moshkelate ziadi kashidam az bi poli va ........ man azkoork khodam hamrahe khaharzadam do nafari in marzha ra boridim va omadim. dar tork ke bodim nafar bod ke az ma 10000 euro mikhast ke mara ta itlia bebarad ma in pol ra nadashtim ke bedahim va age ham bood hich tazmini nadasht pas az in modat ke dar oropa hastim tasmim geraftim ke bargardim iran be in natije rasidim ke oropa bedarde ma nemikhorad va alan ham darim barmigardim
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.